Klonen, wel of juist niet??

  • Parzival

    Ik ben voor klonen. Ik vind dat dit de toekomst is voor als we willen kunnen leven op andere planeten. Leven op andere planeten is niet mogelijk, maar klonen is een voorbereiding.

    Parzival

  • Parzival

    Geef hier je reactie op de stelling:

    KLONEN moet kunnen.

  • Jennifer)

    Klonen? Daar ben ik hartstikke, 100%, met heel m'n hart TEGEN!!!!!

    En laat andere planeten in godsnaam met rust!

    Deze planeet, aarde, is ook al genoeg verziekt!!!

  • Femke c.

    Hoi,

    Ik ben tegen het klonen van hele wezens, maar voor het klonen van organen e.d. Het zou natuurlijk prachtig zijn als we allemaal onze eigen “zak met reserve organen” kunnen hebben. Op die manier hoeven mensen geen maanden op een wachtlijst en wordt afstoting veel beter voorkomen.

    Wat de andere planeten betreft sluit ik me geheel aan bij Jennifer, zolang we niet eens goed kunnen zorgen voor “onze” planeet moeten we van andere planeten afblijven!

    Groetjes,

    Femke

  • saskia m

    wat is er nu leuk aan als we tien dezelfde mensen hebben rond lopen zoveel dezelfde honden enz?

    is toch niks aan,het is toch juist fijn dat iedereen zijn eigen indentiteit heeft.

    en zoals jennifer en femke c al zeggen waarom een andere planeet ook verwoesten we kunnen niet eens fatsoenlijk voor deze planeet zorgen dus straks is alles verwoest omdat de mens zo graag wou klonen en op een anderen planeet wou leven omdat de aarde zo verwoest is.

    ik ben er dus fel tegen zelf het extra zakje organen vindt ik niet kunnen dit vindt ik meten met twee maten het mag wel als het voor levensbelang is maar niet voor anderen dingen.

    klonen moet niet kunnen snap eerlijk gezegd ook niet waarom ze er ooit aan begonnen zijn.

    groetjes saskia

  • corine

    daar ben ik het ook helemaal mee eens, ik vind ook dat klonen niet moet kunnen, ieder mens is anders als er allemaal dezelfde mensen rond lopen is het ook niet goed, ik vind het gewoon niet kunnen, het is niet natuurlijk.

    ze moeten van de genen en dna van de mensen en dieren afblijven, maar ja blijkbaar hebben ze niks anders te doen groetjes corine

  • Pauline1

    Waar trek je de grens? Ik vind klonen niet natuurlijk, dus ben ik er tegen. Maar je kan jezelf dan ook gaan afvragen of inenten zo natuurlijk is, of bevallen in een ziekenhuis, of je kind de amandelen laten weghalen. Allemaal goede dingen waar wij gezonder van worden.

    Maar klonen gaat zo ver. Wat als het in verkeerde handen komt? Krijgen we dan allemaal gezonde mensen die volgens een bepaalde standaard in elkaar zijn gezet? En wat gebeurt er met de mensen die afwijken? Ik vind dit een enge gedachte.

    Daartegenover staat dat als mijn nier er mee ophoudt en er is geen donateur….kloon mijn nier dan maar. Zoals je merkt vind ik het moeilijk om een duidelijke mening te hebben over dit onderwerp. Aan alle zaken zitten twee kanten.

  • martine

    Het is denk ik niet zozeer dat ze niets anders te doen hebben. Ik vind ook dat niet alle wetenschappelijke dingen goed zijn, maar ik zou me wel voor kunnen stellen dat de mensen die dat soort dingen uitvinden hun creatieve “ei” kwijt moeten. Ik bedenk altijd dat sommige mensen hun hoofd vol hebben met muziek, anderen kunnen zich helemaal uitleven in schilderen, de volgende zet zich eindeloos in voor dieren, maar stel je nou eens voor dat jij een leuke opleiding hebt gevolgd op universitair niveau en je bent zo links en rechts een beetje aan het expirimenteren en promt kom je erachter dat je een exacte kopie kan maken van een levend wezen. Dat is een hele grote ontdekking en als uitvinder daarvan wil je vast graag dat uitproberen om te bewijzen dat je theorie werkt. Klinkt misschien heel onduidelijk, maar ik denk dat veel mensen willen doen waar ze goed in zijn, en iemand op dit vakgebied is daar goed in. Ik geloof ook nooit dat mensen dat soort dingen uitvinden om er kwaad mee aan te richten, alleen hoe het gebruikt gaat worden is nog maar de vraag. Als mijn kop zo helder zou zijn dat ik gigantische dingen voor de wetenschap zou kunnen doen en ik zou de mogelijkheden hebben dat te delen met de rest van de wereld, denk ik dat ik dat ook zou doen.

    martine

  • Math

    Leven op andere planeten? Wat een onzin? Volgens mij lees je te veel sience fiction verhalen. Op welke planeet zou je dan wel willen leven? Venus? Uitgesloten. Mars? Ook uitgesloten. Of zoeken we een planeetje op waar we in 150 jaar naar toe kunnen vliegen mits je de lichtsnelheid kunt bereiken? Los van het feit of je de technische middelen hebt die deze snelheden kunnen halen. Pure nonsens en hersenspinsels.

    Blijft klonen over.

    Simpeltjes vertellen dat je er voor of ertegen bent is net zo'n grote nonsens. Je hebt hier te maken met een aantal morele overwegingen. En wat versta jij dan wel onder klonen?

    Een stukje huid wegnemen en van de celletjes nieuwe Mathjes maken?? Zo veel als je maar wil? Wat een realiteiitszin!

    Ik lees de reacties van de mensen op dit prikbord de een is voor de ander tegen. Op welke gronden?

    Je kunt gemakkelijk ergens tegen zijn omdat het zogenaamd onnatuurlijhk is. Stel dat je een kind hebt met een ongeneeslijke erfelijke afwijking. Het ontbrekende erfelijke materiaal zou je door het manipuleren van erfelijk materiaal kunnen herstellen? Je zult hemel en aarde bewegen om zo'n operatie gedaan te krijgen.Mag je daar als ouder niet naar streven? Resteert de vraag is dat moreel acceptabel? Dat is geheel ander verhaal. Daar zul je het als maatschappij over eens mopeten worden. De voors en tegens lopen door alle geledingen van de maatschappij los van geloofsovertuiging of politieke opvatting.

    Het is dezelfde discussie die ook over abortus en euthanesie wordt gevoerd. Het heeft jaren geduurd voor er een politieke oplossing kwam en waarom? Omdat dit oonderwerpen zijn die niet met een simpel voor of tegen kunnen worden beantwoord.

    Als je ergens een discussie wilt losmaken dien je in ieder geval wel in overweging te nemen waar je over praat. Dat is hier in ieder geval niet het geval. Dom gezwets in de ruimte vind ik dit.

    Math

  • martine

    Tjonge Math

    Ik ben het in principe met je eens maar je kan het allemaal zo lekker charmant brengen. Iemand mag toch gewoon zijn mening over iets geven? Hoe kun je dat nou dom gezwets vinden? Over smaak valt niet te twisten. En ik geef je gewoon gelijk dat het heel makkelijk is om van een afstandje te zeggen dat het allemaal onnatuurlijk etc is, maar als je zelf voor een bepaalde situatie komt te staan kon je daar inderdaad weleens heel anders over denken. Maar dom gezwets is ook weer een beetje te krachtig uitgedrukt.

    martine