Wat men u niet vertelt over de antiblafband.

  • <Elysa>

    Uit de Martin Gaus agenda.

    Steeds vaker hoor ik dat mensen antiblafbanden gebruiken om honden overmatig blaffen af te leren. Sommige banden moet u zelf activeren door op een knopje te drukken, andere banden reageren met een sensor op het trillen van de keel waardoor u niet thuis hoeft te zijn. Andere uitvoeringen werken met geperste lucht of met een stroomstootje. De bedoeling van alle antiblafbanden is om de hond het blaffen te laten associêren met iets onaangenaams. U weet echter niet van tevoren hoe uw hond erop zal reageren. Er zijn stoiicijnse honden die zich toch al rot schrikken van een licht stroomstootje of luchtpufje van zo'n band, terwijl heel bange honden bij een harde schok gewoon doorblaffen. Maar u weet ook niet wat de hond precies zal leren. De hond kan de straffen associêren met de plek waar hij op dat moment is, hij wordt daar dan bang voor of voor meer plaatsen in huis. De hond kan ook gestraft worden voor een normale reactie, zoals blaffen op de voordeurbel. Of de hond is bang voor onweer. Het gaat onverwacht onweren en er is niemand thuis om hem die band af te doen. De hond probeert zijn angst te mannen met blaffen, wat nu gestraft wordt met pijn of schrik door de antiblafband. De hond zal nog banger worden als het onweert. Maar stel dat de hond die bang is om alleen thuis te zijn, zijn blaffen wél associeert met de onaangename ervaring van de antiblafband. Hij zal misschien niet meer blaffen, maar zijn angst om alleen thuis te zijn wordt absoluut niet opgelost. Integendeel, zijn angst om alleen gelaten te worden, wordt sterker. Het probleem van de klagende buren is weliswaar opgelost, maar er is niets gedaan aan de angst van de hond. De kans dat er ander ongewenst gedrag ontstaat is groot. Veel honden worden na gebruik van de antiblafband alerter en nerveuzer. U begrijpt, ik keur het gebruik van antiblafbanden af, ook omdat er betere manieren zijn. Ook meer afleiding doet al wonderen. In een enkel geval moet men naar andere oplossingen zoeken om de last van het blaffen te voorkomen, zoals een hondencréche of (thuis)oppas. Een antiblafband is gemakzuchtig, dieronvriendelijk en maakt meer stuk dan je lief is.

  • karin R

    Fijn, dit stukje is goud waard.

    Ik ben er erg tegen, omdat het ondeskundig gebruikt word en je van te voren niet weet wat het zal gaan doen.

  • Leeuwarder

    Deze banden worden gebruikt voor honden die door hun eigen baas zijn verpest, de hond moet dus boeten op een pijnlijke en barbaarse manier door de ondeskundigheid van zijn eigenaar!

    En dan kunnen ze wel roepen dat dit nog het enige redmiddel is voor honden die agressief zijn of blaffen, maar je stopt er meer duivels in dan dat je eruit haalt en of je er nou wel of niet deskundig in bent, het is en blijft een martelwerktuig voor dieren!

    Ik hoop dat deze rotzooi straks snel verboden wordt hier in Nederland!

    Alexandra

  • <Elysa>

    Ja Karin, ik ben er ook op tegen, mijn hond blafte ook wel eens als hij alleen thuis was, (dat vroeg ik dan aan de buren als ik terug kwam, anders had ik het niet kunnen weten natuurlijk,) maar een antiblafband zou ik echt nooit van me leven omgedaan hebben!! Maar ruzie heb ik er gelukkig nooit door gekregen..

  • Jeannette

    Alexandra Schreef:

    ——————————————————-

    > Deze banden worden gebruikt voor honden die door

    > hun eigen baas zijn verpest,

    Er zijn ook uitzonderingen, ik heb ook op het punt gestaan om bij Luna een anti-blafband om te doen haar geblaf :lees gegil, ging door merg en been!ze kon niet stoppen omdat het in haar hoofd niet oke zat, maar de hele dag gehijg en gegil maken je stapeldol.

    Maar voor de rest ben ik het helemaal eens met de waarheid over dit strafmiddel!!!

  • <Elysa>

    Ja als ik denk aan wat jij wel eens vertelde over dat gegil dan zou je er bijna toe overgaan om die antiblafband idd. om te doen, als zij haar kop maar hield.. Maar achteraf kon ze er niet eens wat aan doen!

  • Leeuwarder

    #Jeannette# Schreef:

    ——————————————————-

    > Alexandra Schreef:

    > ————————————————–

    > —–

    > > Deze banden worden gebruikt voor honden die

    > door

    > > hun eigen baas zijn verpest,

    >

    >

    > Er zijn ook uitzonderingen, ik heb ook op het punt

    > gestaan om bij Luna een anti-blafband om te doen

    > haar geblaf :lees gegil, ging door merg en been!ze

    > kon niet stoppen omdat het in haar hoofd niet oke

    > zat, maar de hele dag gehijg en gegil maken je

    > stapeldol.

    >

    > Maar voor de rest ben ik het helemaal eens met de

    > waarheid over dit strafmiddel!!!

    Ik heb de honden gezien met deze banden om, je ziet ze ineen krimpen als er een stroomstoot door hun lichaam heen gaat en ik wordt er letterlijk ziek van, ik heb er om zitten janken toen ik thuis kwam, de ogen van een aantal honden met pijn vergeet je niet zo snel!

    Alexandra

  • karin R

    Alexandra Schreef:

    ——————————————————-

    > Deze banden worden gebruikt voor honden die door

    > hun eigen baas zijn verpest, de hond moet dus

    > boeten op een pijnlijke en barbaarse manier door

    > de ondeskundigheid van zijn eigenaar!

    > En dan kunnen ze wel roepen dat dit nog het enige

    > redmiddel is voor honden die agressief zijn of

    > blaffen, maar je stopt er meer duivels in dan dat

    > je eruit haalt en of je er nou wel of niet

    > deskundig in bent, het is en blijft een

    > martelwerktuig voor dieren!

    >

    > Ik hoop dat deze rotzooi straks snel verboden

    > wordt hier in Nederland!

    >

    > Alexandra

    Je hebt gelijk, deskundig gebruik is niet de juiste benaming.

    Van mij mag, moet het eigenlijk verboden worden.

  • Jeannette

    Heb een hond gezien, gepropt in een bench op een hondenshow, hij kon niet blaffen maar wel een lager irritant geluid maken door de blafband, ik vond het triest! Ik ben tegen stroom bij dieren, een varkensstok is ook verboden, waarom de blafband niet? ben trouwens ook niet dol op schrikdraad als omheinig, krijg wekelijks een schok haha.

  • <Elysa>

    Ach zo'n klein schokje stelt toch niks voor?!