Polen en de dieren( zielige foto,s staan onderaan)

  • Nostradamus

    Daar ben ik weer, na een week Polen, een hele ervaring om een Poolse bruiloft mee te maken met alle traditie,s die daar bij horen, wel wat lang om 4 dagen feest te vieren, ik was ( en ben) gesloopt.

    De reden dat ik nooit op vacantie ga is omdat ik in elk land een drama maak om de leefomstandigheden van de dieren daar………..ik heb het nu weer geprobeerd, en hoewel ik het er erg naar mijn zin heb gehad, en zo ontzettend gastvrij ontvangen ben door de ouders van de bruid, waar ik nog een keer uitgenodigd ben om bij ze te logeren, ga ik nooit meer naar Polen.

    In eerste instantie zei ik dat het allemaal wel mee viel, maar ik was duidelijk beschonken door de wodka, en het was er ook donker, ik had sommige dieren niet eens op gemerkt, werd ik daarna hard op de feiten gedrukt, ik heb gehuild, gedramt en gesmeekt om maar de dieren mee te mogen nemen, maar mijn vriend was onverbiddelijk, hij vond het dweilen met de kraan open, hij heeft gelijk, maar mijn tere-dierenhartje was verscheurd toen ik uit Polen weg reed, de dieren staan nog steeds op mijn netvlies!!!!

    Zal toch ook nog een leuke foto van het bruidspaar plaatsen, met de koets en paarden, die op het laatste moment nog geregeld werden, de paarden zagen er goed doorvoed uit, maar waren heel, heel erg angstig, en schrokken overal van.

    De ouders van de bruid wonen op het platteland van Polen, ze werken keihard om hun hoofd boven water te houden, en wonen in te kleine armoedige huisjes, maar hadden wel een megatuin waar de nodige dieren gehuisvest werden, de kippen en kalkoenen zagen er best goed uit, maar die hadden dan ook als doel gegeten worden, en daar word blijkbaar dan wel goed voor gezorgd.

    Hun hond Caesar zit in een voor Poolse begrippen groot hondenhok, een luxe hondenhok, aan de overkant bij de buren waren de honden zéér slecht gehuisvest.

    Ik vond Caesar al zo zielig, maar het kon dus nog erger, Caesar is verknipt volgens de ouders van de bruid, klopt…….want Caesar blaft niet, is onnoemelijk bang, en komt niet naar je toe, maar las ik hoor dat het dier de avond daarvoor in elkaar getrapt is omdat ie ontsnapt was, dan snap ik het dier zijn angst wel.

    Het hok was zo vies, de stank was enorm, en ondanks dat het dier redelijk gevoed werd, vond ik dit geen leven voor een hond.

    In Polen hoor je de hele nacht honden, blaffen, janken, en lawaai maken, en er is geen mens die er naar kijkt, is normaal daar.

    Dit is Caesar in zijn hok, met een kliekje van de bruiloft, en hij ligt dus echt in zijn eigen vuil, Caesar kijkt je ook niet aan, en kijkt weg als hij mensen ziet.

    En dan mijn oogappeltje Cila, een scheet van een hond, die mij eerst niet toeliet bij haar hondenhokje omdat haar pup daar lag.

    Cila is nog geen 2 jaar, en heeft vorig jaar een nest van 4 pups gekregen en nu had ze maar 1 pupje.

    Ik zag dat Cila,s drinkbak, vol met zand zat , en er was geen water te bekennen, ik heb haar water gegeven, een bak vol die ze gelijk dankbaar opdronk, en ik ben op jacht gegaan in de keuken voor een paar flinke braadworsten, moest wel stiekem want een hond ga je geen kostbaar voedsel geven.

    Cila was me zo dankbaar dat ik haar mocht aaien, en even later mocht ik

    zelfs haar pupje beethouden, ik heb uren bij haar gezeten, wat een schat van een hond is dat.

    Haar huid kon ik zo beetpakken van de uitdroging, zo zielig, en het was zo,n poepie

    Ze willen Cila wel kwijt ,ik mocht haar dan ook gelijk mee nemen, met of zonder pup van 4 weken oud, maar mijn vriend was zeer standvastig en gaf geen draad, de hond mocht niet mee.

    Al hoop ik stiekem dat deze topic iemand zo aanspreekt dat hij/zij Cila een goed huis wil geven, ik kan haar zo uit Polen laten komen.

    Mijn oogappeltje Cila

    Hier het pupje die alleen maar huilde, piepte en jankte zo zielig

    Lopend op het terrein zag ik alleen maar katten, katten en katten, de één zag er nog slechter uit dan de ander, zo klein, dat ik dacht dat het kittens waren, maar niets was minder waar, ze hadden zelfs kittens.

    En dit vond ik in het kolenhok, bijna niet beet te pakken ze krioelden van de vlooien, die sprongen zo op me……brrrrrrrrrr

    Maar heel lief en tam……..en er werd gelijk gezegd……die mag je ook meenemen.

    Hier komen de nare foto,s die niet geschikt zijn voor tere zieltjes.

    Deze kat heeft echt mijn hart gestolen, ik zag hem en daar kwamen mijn waterlanders, de kat van de buren, die het huis uit geschopt werd……….en niet zachtjes, ik snap niet dat mensen een dier onder zulke omstandigheden laten leven……….tot het uit zichzelf dood gaat.

    Het dier waggelde, en zat onder de schurft, luizen en vlooien, was broodmager, en het allerergste was nog wel dat ie spinnend naar me toe kwam, al kopjes gevend, dat het dier nog liefde voor een mens op kon brengen is me een raadsel.

    Ik heb hem geprobeerd eten te geven, maar hij kon niet meer eten, had geen tandjes meer, en kon alleen maar klagelijk miauwen, ik heb mijn vriend gesmeekt of de kat mee mocht, al was het alleen maar om hem een spuitje te laten geven in Nederland, maar het diertje was niet eens te vervoeren.

    Er kwam groene pus uit zijn ogen, en het beest niesde alleen maar.

    Ik vroeg aan de ouders van de bruid of de kat mee mocht, en die konden me alleen maar kokhalzend aankijken of ik wel goed bij me hoofd was, dieren staan daar echt op de laagste rang en zijn gewoon vies.

    Ik hoop met heel mijn hart dat het diertje snel dood gaat en een verdere lijdensweg gespaard blijft.

    Begrijpen jullie nu dat ik er niet meer heen ga?, en dan kom je thuis, en dan word je door je eigen hond, de diva, niet eens bekeken, die was zwaar beledigd dat ik haar achter had gelaten op haar logeeradres, Parson heeft me 2 dagen genegeerd, en was zelfs niet om te kopen met een schapenvachtje die ik voor haar gekocht had voor een habbekrats 10 euro, gelukkig heeft ze geen benul hoe het leven van een dier in Polen kan zijn, en dat ze verdomd veel geluk heeft gehad om hier geboren te worden

  • Nicole

    Ik had het hele verhaal al van je gehoord maar nu ik de foto's van de dieren zie :(:(:( Wat moet je dan nog zeggen? Je kan niets meer zeggen, alleen maar hopen dat de dieren die er nog redelijk tot goed uitzien het goed blijven maken en voor de dieren die er hopeloos bij zitten en lopen, dat snel de verlossing in de vorm van de dood komt.

    Wat een ellende daar zeg, ik hoef ook nooit naar Polen, dat weet ik nu wel.

  • Hummie

    Hier nog één, ik ga nooit die kant uit.

    De rillingen lopen over mijn lijf bij het lezen van de tekst en het zien van de foto's.

  • edith

    Is dit alleen op het platteland of ook in de grote steden?

    Edith

  • Nostradamus

    Ik heb het alleen op het platteland gezien, ik was aan het shoppen in Poznan, en daar zie je weer mensen met een hond als huisdier, een hond aan de lijn dus, je ziet er niet veel, maar het is in opkomst.

    Waarom de Polen zo onzorgvuldig met hun dieren omgaan is me een raadsel, echte armoede hebben ze niet meer, al hebben ze ook geen vetpot.

    Sorry dat ik het zeg maar ik denk dat het meer luiigheid is, zo hard de Polen in nederland werken hoe lui ze daar zijn.

    De vrouwen werken heel hard, de mannen doen geen ene jota, verbazend is ook dat ze hun nieuwe huis pal tegen hun oude huis bouwen, in de tijd van het communisme, werden er hele goedkope bouwmaterialen gebruikt, waardoor na 30 jaar de huizen zowat instorten, de Polen bouwen dan een nieuw huis, halen de ramen uit de oude en zetten die in hun nieuwe huis, en de bouwval laten ze staan.

    Tijdens de bruiloft zagen de Polen er uit om door een ringetje te halen, heleboel glitter, glim en bling-bling, vooral de nepnagels zijn daar erg populair, en voor een bruiloft worden kosten nog moeite gespaard, maar een hondenhok schoon houden is blijkbaar een te grote opgave, ze geven echt niet om de dieren.

    Maar neem Nederland zo rond de oorlog , onze dieren leefden ook onder deze omstandigheden, en in Polen heeft op sommige gebieden de tijd echt stil gestaan.

    We gingen tanken bij een benzine station, en toen er pas 50 eurocent bezinen in onze tank zat was de benzine op, je word weg gestuurd met de mededeling dat er maandag weer is.

    Tijdens de bruiloft viel de stroom ook een uur uit…………heel normaal daar, tijdens het douchen in mijn hotelkamer was het water op, gebeurd allemaal daar.

    Maar tijdens de bruiloft was er van geldgebrek en armoede niets te merken, een eten niet nromaal meer, het bruiloftsdiner bestond uit 21 gangen.

    Zal nog wat foto,s plaatsen van de bruiloft

    Eten, eten en nog eens eten, mijn vriend zit met een big smile van al dat eten……..de lekkerbek

    Het huis van de ouders van de bruid, 2 kamers waar ze ook in slapen, en alles doen

    De huiskamer, waar ook geslapen word

    Een foto vanuit de huiskamer naar de keuken

    De keuken waar tata ( vader van de bruid) de afwas doet……wel geemancipeerd!!!!

  • edith

    En dat wil dan een westers land worden.

    Ik geloof niet dat het hier rond de oorlog ook zo slecht was gesteld met de dieren.

    Als ik de verhalen van mijn ouders hoor waren die ook goed voor hun dieren,

    Mijn opa zat bij de bereden politie in Amsterdam en daar werd zeer goed voor de paarden gezorgd, hoor.

    Mijn ouders zijn in de oorlog getrouwd, maar hadden ook meteen een kat, kippen etc.

    Een kattenbak bestond toen nog niet, katten liepen gewoon in en uit toen.

    Als je toch ziektes bij je dieren wil krijgen moet je vooral niet schoonmaken denk ik dan.

    Afgelopen zomer was ik op Kreta en daar barstte het ook van de zwerfkatten, hoor.

    Heb ze toch eten gegeven bij het hotel.

    Brokjes gekocht etc.

    Maar meenemen heb ik geen trek in.

    Vaak brengen ze toch allerlei uitheemse ziektes mee en dat kan ik niet gebruiken bij mijn dieren.

    Laat ieder land zijn eigen probleem maar oplossen.

    In Nederland zijn ook haast geen zwerfhonden meer; worden gelijk opgepakt.

    Zwerfkatten zijn nog steeds een onoplosbaar probleem vrees ik.

    Maar jouw en mijn honden slapen heerlijk op een vachtje.

    Edith

    ps leuke vriend heb je!

  • MANONNA

    Potd**me ja dat is heel erg zielig..en niet alleen in het oosten! In portugal precies zo..honden honden en nog eens honden in de straat..allemaal elkaar dekkend…vies..vlooien.

    Er kwam een hond bij ons huisje en die kenden we nog van 2 jaar geleden..het was dezelfde :):) en hij had nu zelf pups..2 stuks..ook onder de teken:(

    we hebben ze een beetje afgehouden..want 2 jaar terug was het alleen hij..maar nu ook zijn vriendinnetje en dus de 2 kids..maar er liepen er nog een stuk of 4 van verschillende grootte. En als dat elke dag in je voortuintje loopt…

    Maar het was zo zielig..die pups hadden honger maar ze mochten van mams niet drinken..nee dat beest was graatmager…die hield het liever voor zichzelf.Na een paar dagen zijn we toch maar een grote zak hondenvoer voor ze gaan kopen..kan het schelen..In de tuin gestrooid.Nou arme beesten vraten of het een godenspijs was!! Dankbaar ging het op en ze bleven toch netjes weg als het op was..want ze waren wel bang.

    We wilden die 2 kleintjes wel meenemen naar huis..maar ja..hoe gaat dat in zijn werk..en het mooiste was…na een weekje ofzo mochten de pups weer drinken!! Ze waren al wel groot genoeg om wat van die brokken te proberen maar dat vond ik toch wel mooi..dat mam weer melk had!

    Tot er zo'n kind kwam, jaar of 6,7..die vond zeker dat we er ons te veel mee bemoeiden..en hij pakt die hond op aan 1 voorpoot en 1 achterpoot en sleept hem zo mee.

    Kwak..gooide hem thuis voor de deur neer en slingerde die pups erbij :(:(: ja en daar sta je dan met je goeie gedrag:(

    Dat laatste katje is idd erg triest..maar denk ook aan jezelf..wat haal je je op de hals..je redt misschien 1 beestje..maar eerst moet je hem aan de dierenarts laten zien..hij zal erg veel medicijnen moeten hebben..erg lang moeten opknappen..en je wilt niet iets besmettelijks meenemen! Het zal apart moeten blijven van de rest? Je hebt zelf ook nog dieren…Snap je?

    Waarom mocht het niet van je vriend??

    Bang dat je thuiskomt met 8 honden 6 katten en een paard?

    De mijne zou zeggen..het is jouw feestje..jij wilt dat ,dus ik help (of niet) maar verbieden doet ie het niet!

  • Dirk

    Je kunt de zielige dieren in de rest van de wereld nu eenmaal niet allemaal redden.

    Als ik daar was geweest,dan had ik denk ik die zielige kat uit z`n lijden verlost.

    Maarja,dat moet je wel kunnen natuurlijk.

  • Nostradamus

    Nou Xandra, ik had het beestje het liefst een schop op zijn koppie geslagen, dat ie dood was, als ik dat zou kunnen doen om het dier uit zijn lijden te helpen, dan kan ik dat !!!!

  • Dirk

    Waarom heb je het niet gedaan?