Onderzoek naar dierenwelzijn bij Circus Renz

• Co Scholten

Ik heb afgelopen zomer een kijkje genomen in de stallen van Circus Renz toen zij in ons in het dorp een voorstelling gaven. Kijk en beoordeel zelf of het dierenwelzijn van deze cirusdieren te wensen over laat:

http://vimeo.com/2095694

Circus met wilde dieren weer welkom in Winschoten

WINSCHOTEN -

Circussen met wilde dieren mogen Winschoten weer in. Dat heeft de rechtbank in Groningen dinsdag bepaald. Het verbod dat de gemeente wilde instellen voor circussen met exotische dieren als leeuwen, tijgers en olifanten, is volgens de rechter ongegrond.

De gemeenteraad van Winschoten stemde eind 2006 in met een verbod voor circussen met wilde dieren. De gemeente vindt dat het houden en gebruiken van deze dieren in circussen in strijd is met het welzijn van de beesten. Vorig jaar weigerde de burgemeester van Winschoten een evenementenvergunning te verlenen aan Circus Herman Renz.

Het circus ging samen met de Vereniging Nederlandse Circus Ondernemingen bij de rechtbank in beroep tegen het besluit. Zij vinden dat de gemeente niet bevoegd is om regels te stellen over dieren in circussen omdat dat een taak van de centrale overheid is. De rechter heeft beide klagers nu in het gelijk gesteld.

Bron: http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/groningen/article4000841.ece/Circus_met_wilde_dieren_weer_welkom_in_Winschoten

• Leeuwarder

Als er een filmploeg aanwezig is worden dieren meestal beter verzorgd zodat het een mooi totaal plaatje wordt voor de buitenwereld, en hierdoor weet je niet of dit de werkelijkheid is hoe ze daar met dieren omgaan! De realiteit kan wel heel anders zijn!

En laat ze ophouden met dieren kunstjes te laten doen in een circus … ik ga er preventief niet naar toe omdat ik dit geen leven vind, ik vind het dan ook heel erg jammer dat de Rechter nu het verbod weer intrekt!

Alexandra

• Co Scholten

Alexandra,

Ik heb het filmpje zelf gemaakt en iedere bezoeker mag daar gewoon achter bij de stallen kijken en er is dus niets in scene gezet. De dieren worden daar net zo goed verzorgd als bij vele andere hobbydierhouders, de paarden hebben precies dezelfde boxen als bij elke manage en ook de konijnen en kippen zitten in dezelfde hokken als bij veel mensen thuis. Er zijn vaste mensen verantwoordelijk voor de verzorging van de dieren.

De realiteit is dat de dieren daar gewoon zeer goed worden verzorgt.

Wat voor huisdieren verzorg jij??

• Jeannette

Ik vind het raar dat als een gemeente een circus niet in de stad wil hebben , de rechter dan bepaald dat het wel mag.

Winschoten moet als het Circus komt gewoon zeer hoge tarieven gaan rekenen om hun tenten op de slaan, zo zet je de rechter en het circus schaakmat.

Maar de dieren zien er idd goed uit, maar dat is ten behoeve van het circus, de dieren moeten blinken want een onverzorgd, mager en sloom dier kan je natuurlijk niet in de piste hebben.

Maar…………het welzijn van het dier laat ook in dit circus te wensen over.

Voor ons “menselijke” begrippen hebben de dieren de ruimte, de paarden staan in een prima box, maar hebben daar geen rust omdat ze bekeken mogen worden, en welzijn voor een paard is in een kudde leven en kunnen grazen,.

Een paard 24/7 in een box opsluiten en eruit halen voor een uurtje of wat werk vind ik geen dierenwelzijn, vind ik ook gelden voor de manege en pensionpaarden die dag in zo leven.

De olifant zie ik zich te pletter vervelen, ook die hoort met soortgenoten en de ruimte te hebben.

De leeuwen tja dat vind ik al helemaal een crime, die horen net als de olifant in het wild……we willen koste wat kost elk dier maar domestiseren…………maar of het dier daar gelukkig van word.

Maar goed, er vele, vele dieren die het veel slechter hebben dan deze dieren!

Maar laten we vooral niet gaan spreken over dierenwelzijn, want zelfs in dit goed verzorgde circus schiet het dierenwelzijn ook tekort.

• Xandra B.

Wat betreft de wilde dieren schort het inderdaad aan welzijn.

Circussen kunnen nooit aan de welzijnseisen van wilde dieren voldoen.

Daarom zal ik ook nooit naar een circus met wilde dieren gaan.

Als meer mensen zich hiervan bewust raken en er ook niet meer heen gaan,

dan zal het vanzelf wel verdwijnen.

Het is dus zaak om de mensen bewust te maken.

Dat is een taak voor de dierenbescherming en andere van dat soort organisaties.

Mensen moeten eerlijke en duidelijke voorlichting krijgen,

dan kunnen mensen zelf een keuze maken.

Daar bereik je volgens mij het meeste mee.

• Leeuwarder

Co Scholten Schreef:

——————————————————-

> Alexandra,

>

> Ik heb het filmpje zelf gemaakt en iedere bezoeker

> mag daar gewoon achter bij de stallen kijken en er

> is dus niets in scene gezet. De dieren worden daar

> net zo goed verzorgd als bij vele andere

> hobbydierhouders, de paarden hebben precies

> dezelfde boxen als bij elke manage en ook de

> konijnen en kippen zitten in dezelfde hokken als

> bij veel mensen thuis. Er zijn vaste mensen

> verantwoordelijk voor de verzorging van de

> dieren.

>

Ten eerste horen dieren niet in een kooi te zitten en af en toe eruit om kunstjes te doen voor het publiek, olifanten en tijgers die tegen hun wil acts moeten doen zijn niet gelukkig!

En ondanks de goede verzorging dan zoals jij schrijft vertonen circusdieren afwijkend gedrag zoals het continu heen-en-weer lopen van tijgers en leeuwen of het heen-en-weer zwaaien van kop en slurf van de olifanten, en apathie kom je in bijna elk circus tegen. Wetenschappers stellen dat dit een symptoom van dierenleed is, veroorzaakt door continue stress en verveling. Stress en verveling ontstaan door gebrek aan leefruimte en vaak slechte trainingsomstandigheden. Zelfs als circussen heel goed hun best doen, kunnen ze wilde dieren geen goed leven geven. Wilde dieren zijn niet geschikt om te gebruiken in entertainment!

En wat dacht je dan van het transport elke keer, dieren worden hier heel gestrest van en de konijnen vinden het ook zo fijn om een paar keer per dag aan hun oren uit een hoed worden getrokken!

En de paarden zitten wel in de zelfde hokken dan, maar kunnen ze ook elke dag heerlijk door de weilanden rennen zonder kunstjes te moeten vertonen?

En wat betreft mijn eigen dieren, mijn twee Duitse herders hebben naast een warme mand ( ook geen bench ) binnen een grote tuin tot hun beschikking, gaan met het baasje een paar keer per dag naar een groot natuurgebied en hebben zelfs niet geleerd om pootjes te geven omdat dit niet van ons hoeft! We hebben honden die bij ons gezin horen en ze hoeven voor onze liefde en aandacht geen kunstjes te doen!

Het Chinees Staatscircus heeft geen dieren, en hier ga ik wel naar toe als ik de kans heb omdat je hier kunt genieten van acrobaten die zelf de keuze hebben gemaakt om dit werk te gaan doen!

Alexandra

• Onze Verslaggever

Natuurlijk is het voor de olifanten en leeuwen leuker om in Afrika te wonen, maar ik zou liever een leeuw zijn in een circus dan in een saaie dierentuin of zoiets. Maar bij een hond op een flat, een papagaai levenslang in een klein kleine kooi of een slang in kleine glasbak is geen natuurlijke omgeving voor deze dieren en kan je vraagtekens stellen over het dierenwelzijn. En daar hoor je geen enkele dierenbelangen-organisatie over……..

Is een olifant dan “zieliger” omdat hij zo groot is??, voor het beest zelf maakt dat volgens mij niets uit. Volgens mij hebben de meeste mensen op dit prikbord hebben allemaal om de een of andere reden enkele of meerdere hobbydieren onder hun hoede. Maar ik vind het een beetje dubbel om met een lange vinger naar de circussen te wijzen dat het dierenwelzijn vooral daar niet in orde is. Het is duidelijk dat het geen natuurlijke situatie is maar zo is dat bijna met elk hobbydier wat onder de hoede van de mens staat.

• Leeuwarder

Alle dieren groot of klein horen in vrijheid te kunnen leven, geen dier verdiend het om zijn leven lang in een kooi of wat dan ook te zitten!

En je kunt mij niet wijsmaken dat een olifant gelukkig is door zijn huisvesting in een circus ……. jaar in jaar uit vastgebonden aan een ketting, af en toe een stukje lopen of zijn kunstje vertonen en dan weer vast ………………… nou sorry Co, maar als jij dit kunt goedpraten heb jij een verkeerde bril op!

Ik hoop echt dat er straks een gerechtelijke uitspraak komt die het werken met dieren gaat verbieden in een Circus!

Alexandra

• Xandra B.

Ik begrijp wel wat je wil zeggen,hoor Co.

Het is zeker,dat er voor huisdieren veel te verbeteren valt.

Mensen moeten meer naar de behoeften van de verschillende diersoorten kijken.

De olifant is een zeer intelligent dier,waar je als circus zijnde niet aan de welzijnseisen kunt voldoen. Een olifant is een sociaal ingesteld dier dat trekt en dus kilometers lang loopt. Het is een levens gevaarlijk dier,wat `door het lint` kan gaan als de stress te veel wordt.

Dat stereotype gedrag is een overlevingsstrategie,maar is natuurlijk niet normaal.

Ook vogeltjes moeten we niet in kooitjes willen stoppen waar het van het ene stokje naar het andere kan hippen en weer terug,terwijl ze vleugels hebben gekregen om te vliegen.

Een slang daarentegen is een oportunist en beweegt juist zo min mogelijk. (er zijn veldwaarnemingen van slangen die op 1m2 leven)

Een slang heeft bovendien een vrij kort geheugen,dus is ieder rondje in z`n terrarium `nieuw`.

Een slang is dus wel geschikt om in een relatief kleine ruimte te houden.

• Onze Verslaggever

Xandra,

Dit vind ik dus leven met een dubbele moraal, alle dieren die onder de hoede zijn van mensen moeten goed worden verzorgt - punt. Maar het is niet aan de individuele mens om naar de ander te wijzen en te zeggen dat het immoreel is wat ze met dieren doen. Dus niet zoals in het reisverslag van Jeanette dat alleen de dieren die worden opgeeten goed worden verzorgd.

Maar om nu met het argument te komen dat volgens jouw olifanten zogenaamd intelligenter zijn als jouw slang ze daarom niet mogen meereizen met een circus maar jijzelf wel een of meerdere slangen levenslang op 1 m2 houd. Voor mij is elk dier hetzelfde, ik vind dat een walvis bijvoorbeeld dan ook niet meer “rechten” heeft op een beter leven dan een haring.

Als jij een circus niets vind dan is dat jouw eigen keuze maar andere mensen vinden dat nu eenmaal wel leuk maar willen absoluut geen slang in huis en hebben gewoon een muizenval om de overtollige muizen te vangen.