rottweiler

  • Pauline1

    Behoort een Rottweiler tot de dogachtigen of tot de schapenhoeders en veedrijvers? Ik wil dit graag weten daar ik een informatieve site over honden maak. Nu heb ik gelezen dat zij het vee opdreven in het oude Duitsland. Dus vandaar mijn twijfel over de rasgroep. Kan iemand mij helpen?

    Bedankt alvast en groetjes van Pauline

  • Gandr

    Laat mij eens even in mijn boeken gaan zoeken. Als ik het zo uit de losse hand mag zeggen is de Rotweiler een dogachtige… Maar kan ook een veedrijver zijn, daar ze ook gebruikt werden bij het bijeendrijven van koeien (lees stieren) en omdat deze honden, net als de bouviers die ook koeiendrijvers zijn, tegen een trap van het rundvee moest kunnen is er ergens langs de lijn gekruist met een stevige hond (dogachtig???) om hiervoor te zorgen. Maar ik ga nu even kijken in mijn boek waaronder ze in mijn boeken vermeld staan…

    Afstammeling van de Molossen en werd oorspronkelijk gebruikt als veedrijver… Maar inderdaad gekruist met een dogachtige.

    In een van mijn boeken staat de volgende tekst:

    "Zijn oorsprong is heel oud en de theorieën over de afkomst zijn heel talrijk.

    De Duitsers die het probleem al enige tijd hebben bestudeert houden vol dat de hond van oorsprong Duits is en door slagers werd ontwikkeld.

    Het is waarschijnlijk een ouderwetse veedrijver en niet een hond die voor waak en verdedigings zaken werd gebruikt, hoewel hij heden ten dage voor beide doeleinden geschikt is."

    En dan gaat het een kort stukje over de Romeinen die al met deze honden werkten, echter daar staat ook bij dat er dan gekruist is met een voorouder van de Tibetaanse Dog… Affijn, veedrijver is dus terug koment en daar zou ik het op houden dan.

    Groetjes,

    Gandr & beestjes.

  • Marijke Evers

    In mijn hondenenclopedie staat hij bij de dogachige.Maar in een ander boek staat dat de Rottweiler bij de herderhonden hoort.Ik weet het ook niet niet.Misschien weet iemand anders het wel.

    Groetjes Marijke.Pauline1 schreef:

    >

    > Behoort een Rottweiler tot de dogachtigen of tot de

    > schapenhoeders en veedrijvers? Ik wil dit graag weten daar ik

    > een informatieve site over honden maak. Nu heb ik gelezen dat

    > zij het vee opdreven in het oude Duitsland. Dus vandaar mijn

    > twijfel over de rasgroep. Kan iemand mij helpen?

    > Bedankt alvast en groetjes van Pauline

  • saskia m

    in mijn boek staat hij ook bij de herdershonden.

    nou hijbehoort dus in drie catogorieen thuis luxe hoor.

    saskia

  • Jennifer)

    In mijn boek staat hij onder de dogachtigen :-)

  • Gandr

    Het is dus hier duidelijk een geval van een ooit eens veedrijver, gemengd met een dogachtige en heden ten dage een bijverdienend als een waak hond… Simpel! Dat ik daar nou niet eerder op gekomen ben, de hond verdient gewoon zwart nog een zakcentje bij joh! ;-)

    Ik denk eigenlijk dat dus de Rotweiler een van de soorten is die op meerdere gebieden beoordeeld wordt.

    Groetjes,

    Gandr & beestjes

  • Harald

    Hoi Pauline,

    Volgens de Nederlandse indeling valt de Rottweiler onder Herdershonden en Veedrijvers (rasgroep 1) en volgens de internationale (F.C.I.) onder Pinchers en Schnauzers, Molossers, Berg- en Sennehonden (rasgroep 2).

    De Nederlandse indeling is als volgt:

    1. Herdershonden en Veedrijvers

    2. Dogachtigen

    3. Terriers

    4. Lopende Honden en Dashonden

    5. Staande jachthonden, Spaniels en Retrievers

    6. Keesachtigen en Poolhonden

    7. Pinchers en Schnauzers

    8. Gezelschapshonden

    9. Windhonden

    De F.C.I. (Federation Cynologique Internationale) heeft de volgende indeling:

    1. Herdershonden en Veedrijvers

    2. Pinchers en Schnauzers, Molossers, Berg- en Sennerhonden

    3. Terriers

    4. Dashonden

    5. Spitzen en Oertypen

    6. Lopende Honden en Zweethonden

    7. Staande jachthonden

    8. Niet-Staande jachthonden

    9. Gezelschapshonden

    10. Windhonden

    Harald

  • Pauline1

    Hardstikke bedankt voor jullie reactie. Ik denk dat ik hem bij de veedrijvers beschrijf, maar er aan toe voeg dat er nier helemaal duidelijkheid over is. Bedankt voor jullie informatie.

  • Christa Barto

    Geintje tussendoor!

    Af en toe doen mijn Rottweilers zo dom, dat ik echt denk dat ze onder de domste honden ter wereld vallen. Natuurlijk is dat niet zo, want ze kunnen goed leren.

    Maar mijn jongste hond, Tyson, is er nu na 6 jaar eindelijk achter dat een konijn harder rent dan hij. Na vele malen proberen om door dikke bomen te gaan heeft hij het door! Nog nooit heeft hij een konijn van dichtbij kunnen bekijken (GELUKKIG!!!!!!). Iedere keer waren ze te snel. En nu, sinds een paar weken, staat hij ze heel stom na te kijken. Zo van: welke benzine tankt die goser!

    En de Filas, de oudste? Als er een sirene klinkt (hier in Rotterdam bij de A16 dus dagelijks) gaat haar koppie omhoog en begint ze aan haar ‘concert’. En natuurlijk doet Tyson de ‘tweede stem’. Ontzettend leuk voor de buren, hoor!

    En als er een hond aan de andere kant van de sloot loopt rennen ze natuurlijk in volle vaart de tuin in. En wie remt er te laat? Tyson. En dan natuurlijk gauw naar binnen om aan het vrouwtje te laten zien dat hij vrijwillig in bad is geweest. Even uitschudden om het echt te laten lijken. Leuk als alles net schoon is!

    Maar verder: het zijn mijn guppekoppen waar ik ontzettend veel van houd. Dan dweil ik nog maar een keer, toch? En als ze uit volle borst ‘zingen’? Ach, zolang het maar niet tussen 20 uur en 9 uur is, vinden de buren dat ook niet zo erg. Gelukkig zijn er 11 honden in dit blok van 10 huizen. Gezellig he!?!?!?!?!?

    Groetjes!

    Christa