Chinchilla's, zijn geeeeeen makkelijke huisdieren. Het zijn knagers met een hoofdletter K. Nachtdieren, erg zwak wat betreft stress, in noodweer, uit verdediging laten ze hun haar los, bijvoorbeeld als je ze wil pakken. Als alles mee zit kunnen chinchilla's 23 jaar worden.
Er wordt beweerd dat chinchilla's alleen jongen kunnen krijgen als de leefomstandigheden ideaal zijn. Mijn ervaring is echter dat dit niet het geval hoeft te zijn. Chinchilla's krijgen wel degelijk ook jongen als de omstandigheden niet ideaal zijn.
De ruimte die een chinchilla nodig heeft moet 1 meter hoog, 1 meter diep en 1 meter breed zijn. Dit wil zeggen dat voor elke chinchilla deze ruimte dus erbij geteld moet worden.
Vervoeren van chinchilla's moet met de grootste voorzichtigheid gebeuren. Het verplaatsen van de ene kant van de kamer naar de andere kant van de kamer kan voor de chinchilla al veel stress opleveren.
In 2002 wordt er een algemeen fokverbod uitgegeven voor chinchilla's en is het nog langer verboden om deze dieren te verkopen. De vereniging die dit voorelkaar gekregen heeft heeft gepleit dat chinchilla's geen geschikte huisdieren noch geschikte fokdieren voor de bontindustrie zijn. Hiernaar is geluisterd en met het fok verbod is tevens ook een verhandelings verbod afgekondigd. De bedoeling is hiervan dat er geen nieuwe chinchilla's meer in “omloop” zullen worden gebracht en zo voorkomen wordt dat deze dieren nog als fok- of huisdier gehouden zullen worden.
Ik heb hier nog niet alle gegevens over de chinchilla gegeven, mocht je meer willen weten, kan je me mailen.
Groetjes,
Gandr & beestjes