Chinchilla

  • Anna

    Hoi WIlma,

    Ik lees net jouw berichtje en dacht gelijk: he, dat is de Wilma waar ik mijn 2 caviaatjes opgehaald heb. Ik zal verder geen (plaats) namen noemen, maar het betreft de “rode” en zwarte cavia! Vanuit A naav A.

    Het gaat hartstikke goed me ze. Inmiddels heb ik er ook 2 konijnen bij en ze vinden elkaar allemaal erg leuk!

    Ik hoop dat jij inderdaad DIE Wilma bent, want anders sta ik mooi vor aap!

    Groetjes

  • CORINA

    Hoi,

    Wij hebben zelf 10 chinchilla's, 1 mannetje, 3 vrouwtjes en 6 jong.

    Bij ons zijn ze gehuisvest in een kamervoliere. In deze voliere hebben wij plankjes gemaakt zodat ze omhoog kunnen klimmen. Er zitten ook takken in van beukenhout. Fruitbomenhout is hiervoor ook geschikt (behalve kersenhout.)

    chinchilla's zijn knaagdieren, dus maak je kooi nooit van hout want dat knagen ze helemaal kapot.

    als je de hele dag werkt zijn het ideale huisdieren. Overdag slapen deze dieren, en zijn ze op hun rust gesteld. Tegen de schemer worden ze actief.

    als je ze handtam koopt of jong koopt en zelf tam maakt dan heb je er net zoveel plezier van als van een konijn of een cavia.

    Chinchilla's zijn wel heel er vlug. Je kunt ze niet uren op je schoot laten zitten. Ze klimmen overal op en knagen wel overal aan.

    Chinchilla's zijn niet moeilijk te houden. Je moet er voor zorgen dat ze een kooi hebben die voldoende hoog is zodat ze kunnen klimmen. Alleen speciaal chinchilla voer geven. Ieder dag een zandbad om hun huid gezond te houden.

    Hooi lussen ze ook heel er graag. En als snoepje geven wij ze altijd knaagstokjes voor knaagdieren. Die stokjes zijn groen beige en oranje van kleur. Ze zijn heel bros. Ik geloof dat, waarvan de knaagstokjes zijn gemaakt, je ze ook in de vorm van een broodje kan krijgen.Ze zeggen dat je het beste twee chinchilla's kan nemen. Wanneer je dat doet en je wilt geen jong dan moet je twee vrouwtjes nemen maar nooit geen twee mannetjes bij elkaar zetten.(die gaan vechten)

    groeten corina