Er is een andere manier… Minder legaal maar absoluut niet meer terug te draaien… Ik heb het ook moeten toepassen op een van de dieren die ik in huis kreeg.
Mijn eerste vraag is, is het dier op enige wijze bij die vorige eigenaar geregistreerd, ik bedoel dan door middel van tatouage of chip? Zo niet… MOOI! Dan laat je het dier nu als de donder op jou naam registreren. Jij krijgt dan papieren van de hond die op jou naam staan. De “ex”-eigenaar heeft geen “wettelijke” papieren waarmee hij/zij kan aantonen dat de hond van hem/haar is. Ga ook even op zoek waar de hond oorspronkelijk vandaan kwam voordat deze persoon de hond kreeg. Als het een fokker is, leg de situatie uit en probeer die mee te krijgen dat jullie de hond willen houden, dierenarts heb je tenslotte al mee.
Moment dat jij de hond geheel in jou naam hebt laten registreren, onder mom van, registratie is in Nederland nou eenmaal een “verplicht” item (leugentje om bestwil) en ik moet ook aan de belasting denken (hondenbelasting). Daarnaast hebben jullie de hond al weer 4 maanden en is de hond helemaal in jullie familie ingeburgerd. Jullie hebben het dier alles geleerd.
Met een beetje mazzel en veel vaste informatie en hier een daar een klein leugentje om bestwil, lijkt het mij wel iets wat moet lukken. Bedoeling is om deze persoon duidelijk te maken dat deze niet kan verwachten dat een dier niet als een soort van kledingsstuk uitgeleend kan worden zonder dat er gevolgen aan zitten.
Het risico is echter wel dat deze persoon dan niet meer jullie hond terug haalt, maar een nieuwe hond haalt. Daarin is deze persoon ten alle tijde gewoon nog vrij. Dierenbescherming kan alleen maar wat doen op het moment dat deze persoon daadwerkelijk een hond heeft en deze voor het oog ook duidellijk niet goed behandeld wordt. Dan nog krijgt de persoon in kwestie vaak eerst meerdere waarschuwingen. Zo kan er in sommige gevallen wel eerst jaren van ellende voor de hond overheen gaan. (Ik doe inspectie werk voor de dierenbescherming en dit item maakt het voor mij heel frustrerend…) Helaas is de dierenbescherming nog niet zo scherp als de RSPCA in Engeland. Van mij had dat best gemogen.
Mochten jullie nou hulp nodig hebben om een waterdichte mogelijkheid te creeëren voor de hond om bij deze eigenaar weg te houden, mail me gerust, want ik ken meer wegen die naar Rome leiden dan je denkt. Hihihi, heb jaren aan ervaring in de dierenwereld, asiel, dierenambulance, kynologenclub en ja nu dus ook de dierenbescherming…
Groetjes,
Gandr & beestjes
( gandrmellisant@quicknet.nl )