Hond terug naar psychotische eigenaar??

  • Bettina

    Wij hebben al enkele maanden een pup (kruizing Flatcoat) te logeren, deze was slechts 6 weken dat wij hem kregen. Het was de bedoeling dat hij maximaal 4 weken bij ons zou verblijven maar ondertussen is hij nog steeds (al 4 maanden) bij ons . Nu is de eigenaar een psychiatrische patient die niet voor zichzelf kan zorgen, laat staan voor een jonge hond. Deze heeft ook geen enkele ervaring met honden. Ook haar kinderen zijn haar al afgenomen.

    Nu moet deze hond binnenkort terug maar uiteraard hebben wij onze bedenkingen over de terugkeer van de hond bij deze patient. Voor wij de hond kregen moest deze zichzelf uitlaten. Dit deed hij binnen. Het huis was bezaaid met kranten waar de hond zijn behoefte moest doen. Verder had hij als halsband een kattebandje om en de riem die wij meekregen was slechts 40 cm. lang !!

    Weet iemand hoe wij kunnen voorkomen dat deze hond aan zijn lot wordt overgelaten? Wij gaan in ieder geval de Dierenbescherming inlichten. De dierenarts is al op de hoogte van de situatie. Deze vind het ook al ongehoord.

  • Ed

    hallo Bettina,

    Dit is natuurlijk een moeilijk geval, want je schrijft niet of je de hond zelf wilt houden. Als dit het geval is dan zou ik hem onder alle omstandigheden niet afgeven. Tenslotte ga je aan zo'n dier toch hechten.

    Ik heb een hond uit een asiel gekocht. De ribben kon je tellen en hij was overal bang voor. De hond (toen wij hem kochten) was anderhalf jaar, hij had al 4 baasjes gehad. In het asiel stond ald bijschrift “hij was te druk”.

    Inmiddels is de hond 7 jaar, maar op spelende wijs hebben wij hem dingen geleerd.

    En nu als wij thuis komen van boodschappen doen openen wij de kofferbak van de auto en de hond brengt alle boodschappen naar binnen voor een beloning van een koekje. Deze hond is voor geen miljoen te koop.

    Maar nu in jullie geval.. persoonlijk zou ik de hond niet afgeven laat diverse instanties maar komen en dan gewoon aanvechten in wat voor een staat re eigenaar zich bevindt. Als dat echte dierenliefhebbers zijn dan staan ze achter jullie.

    Veel sterkte…. groetjes Ed

  • Ed

    PS

    Als je moeilijkheden krijgt mag je mij een e-mail sturen.

    Ik heb voorheen voor de dierenbescherming gewerkt.

    e.brink@chello.nl

  • Femke c.

    Hoi Ed,

    Ik heb ooit gelezen in het blad van de hondebescherming dat degene die langdurig voor een dier zorgt automatisch aangerekend wordt als eigenaar van het dier? Mits er natuurlijk geen duidelijke (schriftelijke) afspraken zijn gemaakt. Mocht deze hond iets vernielen dan wordt Bettina toch ook aansprakelijk gesteld?

    Het geval waar dit over ging was een moeder die de hond van haar dochter voor onbepaalde tijd in huis had, het beestje was doodziek en de moeder en dierenarts vonden het het beste de hond in te laten slapen, de dochter was het daar dus niet mee eens en vond dat zij als eigenaar daarover mocht beslissen. De moeder heeft dit op de spits gedreven (in belang van de hond uiteraard) en bleek dus inderdaad de eigenaar te zijn.

    Kun jij wellicht wat duidelijkheid scheppen in deze situatie? Hopelijk heeft Bettina er iets aan.

    Groetjes,

    Femke c.

  • Gandr

    Er is een andere manier… Minder legaal maar absoluut niet meer terug te draaien… Ik heb het ook moeten toepassen op een van de dieren die ik in huis kreeg.

    Mijn eerste vraag is, is het dier op enige wijze bij die vorige eigenaar geregistreerd, ik bedoel dan door middel van tatouage of chip? Zo niet… MOOI! Dan laat je het dier nu als de donder op jou naam registreren. Jij krijgt dan papieren van de hond die op jou naam staan. De “ex”-eigenaar heeft geen “wettelijke” papieren waarmee hij/zij kan aantonen dat de hond van hem/haar is. Ga ook even op zoek waar de hond oorspronkelijk vandaan kwam voordat deze persoon de hond kreeg. Als het een fokker is, leg de situatie uit en probeer die mee te krijgen dat jullie de hond willen houden, dierenarts heb je tenslotte al mee.

    Moment dat jij de hond geheel in jou naam hebt laten registreren, onder mom van, registratie is in Nederland nou eenmaal een “verplicht” item (leugentje om bestwil) en ik moet ook aan de belasting denken (hondenbelasting). Daarnaast hebben jullie de hond al weer 4 maanden en is de hond helemaal in jullie familie ingeburgerd. Jullie hebben het dier alles geleerd.

    Met een beetje mazzel en veel vaste informatie en hier een daar een klein leugentje om bestwil, lijkt het mij wel iets wat moet lukken. Bedoeling is om deze persoon duidelijk te maken dat deze niet kan verwachten dat een dier niet als een soort van kledingsstuk uitgeleend kan worden zonder dat er gevolgen aan zitten.

    Het risico is echter wel dat deze persoon dan niet meer jullie hond terug haalt, maar een nieuwe hond haalt. Daarin is deze persoon ten alle tijde gewoon nog vrij. Dierenbescherming kan alleen maar wat doen op het moment dat deze persoon daadwerkelijk een hond heeft en deze voor het oog ook duidellijk niet goed behandeld wordt. Dan nog krijgt de persoon in kwestie vaak eerst meerdere waarschuwingen. Zo kan er in sommige gevallen wel eerst jaren van ellende voor de hond overheen gaan. (Ik doe inspectie werk voor de dierenbescherming en dit item maakt het voor mij heel frustrerend…) Helaas is de dierenbescherming nog niet zo scherp als de RSPCA in Engeland. Van mij had dat best gemogen.

    Mochten jullie nou hulp nodig hebben om een waterdichte mogelijkheid te creeëren voor de hond om bij deze eigenaar weg te houden, mail me gerust, want ik ken meer wegen die naar Rome leiden dan je denkt. Hihihi, heb jaren aan ervaring in de dierenwereld, asiel, dierenambulance, kynologenclub en ja nu dus ook de dierenbescherming…

    Groetjes,

    Gandr & beestjes

    ( gandrmellisant@quicknet.nl )

  • Bettina

    Het gaat dus om Binky, hij komt uit Spanje uit een asiel. Zijn ouders zijn straathonden, hoe hij eigenlijk in het asiel terecht is gekomen weet ik niet. Binky is van Juli 2000 de dag is niet bekend. Zijn baasje was daar op vakantie bij haar ouders en ze wilde een hondje, zodoende gingen ze naar het asiel. Ze koos Binky uit deze was zwaar ondervoed en uitgedroogd. Hij moest direct aan het infuus. Ze zijn met de bus naar Nederland gegaan. De vrouw heeft Binky maar 8 dagen in huis gehad, ze liet hem niet uit een vriendin van haar die toevallig langs kwam liet hem uit. De dag dat zijn baasje werd opgenomen kon ik Binky ophalen voor ongeveer 4 weken. Hij was totaal niet zindelijk, hij is na veel tijd en moeite nu bij ons thuis wel zindelijk. Wij zelf hebben niet veel aan Binky moeten leren want wij hebben zelf een hond (kruizing Labrador/ Border Collie) van 17 mnd. Hij heet Rakker . Binky kijkt altijd heel goed wat Rakker in bepaalde situaties doet of reageert. Rakker komt ook altijd voor Binky op zoals een grote broer behoort te doen. Ze doen alles samen, ze kunnen ook zeker niet zonder elkaar dan zijn ze niet te genieten. Ik zelf zou daarom natuurlijk Binky ook willen houden, het is een schat van een hond. Je voedt hem natuurlijk niet voor niets op, ook al wist ik dat het een tijdelijke oplossing was. Zijn baasje is opgenomen in het ziekenhuis vanwege haar psychose. Na 3 weken op de open afdeling te hebben gezeten, is ze overgeplaatst naar de gesloten afdeling i.v.m het “verbouwen van personeel en afdeling”. Daar is ze nu nog steeds. Ze mag morgen met verlopig ontslag naar huis. Zij zelf is waarschijnlijk het probleem niet, ze luisterd wel naar me als ik zeg dat ze het rustig aan moet doen, dat we Binky moeten laten wennen aan haar en zij aan hem. Ze is een leek ten opzichte van dieren. Ik zou haar graag willen begeleiden hierin, zodat ze inziet dat ze hier nog niet voor geschikt is. Het groote probleem is de GGZ. Ze delen totaal geen info uit over de voortgang van de patient. Ze laten ons steeds in het ongewisse, reageren niet op telefoontjes en ingesproken teksten. Als de vrouw de Binky niet kan houden moet hij van hun naar een asiel, Binky mag niet bij ons blijven. Nu weet ik niet wie er nu de baas is over de situatie. Ik heb tegen het baasje van Binky gezegt dat als zij echt niet voor Binky kan zorgen dat hij bij mij mag blijven. Hier stemde ze mee in. Ik heb haar belooft dat als ze dat doet Binky regelmatig mag blijven zien. Maar als de GGZ over zijn lot mag beslissen zien we geen van tweeen Binky meer terug ben ik bang. Ik hoop dat zijn baasje verstandig genoeg is om zelf beslissingen te nemen. Over het chippen gesproken, ik wilde dit zelf ook al doen maar ik moet dit nog overleggen met de arts. Op de inentingskaart staat Binky op haar naam, maar bij de arts op de mijne. Ik heb regelmatig aan de bel getrokken bij de GGZ, om Binky aan een puppycuses te laten deelnemen, maar daar krijg ik elke keer geen of ontwijkend antwoord op. Ik werk zelf als vrijwilligster bij Stichting Zwerfdier waar zwerfkatten,oude, zieke katten en kittens zitten. Dus ik weet als geen ander dat het heel moelijk is om een dier te plaatsen bij een goed gezin. Zeker als het een probleemdier is. Binky kan het bij ons niet beter treffen, ik sta altijd tot Rakker en Binky's beschikking om lekker te wandelen en geknuffelt te worden. Ik heb alle tijd voor ze, als ik dat niet heb maak ik tijd dan moet al het andere maar even wachten. Want eerst mijn jongens en dan de rest, mezelf meegerekent. Zij worden eerst uitgelaten en krijgen als eerste te eten daarna zijn wij aan de beurt. We hopen nu even genoeg info te hebben gegeven, anders vragen jullie maar. groetjes van Bettina, Patrick, Rakker en natuurlijk Binky.

  • Bettina

    Ik heb tot nu toe geen reacties meer gekregen dit vind ik erg jammer. Zoals ik al zei het is nu afwachten wat er gaat gebeuren, hier kan eigenlijk niet zo goed tegen. Je wordt zo natuurlijk in onzekerheid gelaten door de beide partijen. Eigenlijk zou er geen discusie hoeven zijn als dit soort personen beter in de gaten werden gehouden door de GGZ, zodat ze geen dingen doen waar ze geen verantwoording voor kunnen dragen. Nu zijn wij met een probleem opgezadelt, wat eigenlijk geen probleem hoeft te zijn. Het zou voor mijn gezin en zeker voor Binky beter zijn als hij gewoon blijft waar hij behoort te zijn en daar weten wij natuurlijk al het antwoord op, hier natuurlijk bij ons!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! We gaan gewoon lekker gezellig kerst en nieuwjaar vieren, ik moet gewoon de negatieve gedachten even vergeten het nieuwe jaar gaan we met zijn vieren een nieuwe start maken. Ik ga in ieder geval “vechten” voor Binky, hij kan het immers zelf niet doen. Al zou ik hierover misschien ruzie met mijn echtgenoot krijgen (ik denk het niet, want hij wil ook het beste voor Binky) maar dat neem ik voor lief!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    groetjes Bettina

  • Ed

    Hallo Betitina,

    Ik heb alle berichten gelezen maar momenteel weinig tijd.

    Ik zal alle berichten uitprinten, alles op een rijtje zetten en dan krijg je antwoordt.

    Anders stuur even een persoonlijk e-mailtje naar e.brink@chello.nl

    sterkte Ed

  • bert

    Hallo Bettina

    Lees de berichten van Ed, Gandr en Femke nog eens terug. Als ik dat zo zie kan ik mij niet voorstellen dat GGZ deze hond bij jou kan weghalen. Ik heb twee katten die niet officieel van mij zijn, ik zorg voor ze en neem de beslissingen als het over gezondheid en welzijn gaat; geen discussie over mogelijk.

    Het welzijn van de hond is belangrijker dan wie officieel de eigenaar is, dat zal ook GGZ moeten beamen (het gaat hier niet om ‘eigendom’, maar om een levend wezen); zeker als de ‘eigenaar’ toestemt in jouw voorstel.

    Sterkte, Bert