Hoi Annie,
Ik vindt het jammer dat er zo weinig op je berichtje gereageerd wordt, maar ik heb het idee dat een paar mensen het belangrijker vinden hun lange tenen te verdedigen.
Wat Martine zegt is gedeeltelijk waar, alhoewel ik betwijfel of een hond het begrip jaloersheid begrijpt, er verandert iets in zijn roedel en dat is niet normaal, vandaar de reactie die LIJKT op jaloersheid.
Een kind is tot zijn 12e (dit is een richtlijn en is natuurlijk afhankelijk van kind en hond) ranglager als een hond, en heeft het recht om een kind te corrigeren (schokkend he), dit wordt door ons begrijpelijk niet geaccepteerd. Een kind heeft dan ook een afhankelijk rang, mits de rangorde in huis duidelijk is dus eigenaars Alfa en hond Omega zal er geen probleem onstaan zolang er een eigenaar aanwezig is, de mogelijkheid bestaat als de hond alleen met een kind is, deze gecorrigeerd wordt, dus regel 1 zorg voor een duidelijke rangorde, regel 2 laat nooit een kind met een hond alleen, al lijkt het nog zo goed te gaan.
Martine haalde het al aan, van een lik loopt een kind echt niets op, tegenwoordig zijn we zo schoon dat we krom lopen van de allergien, dus een lik in het gezicht mag best. Maak het kind leuk, kind = lekkers, daarme kun je dus ook trainen dat een hond gaat zitten als de hond een kind ziet. hond ziet een kind, jij geeft commando “zit” en als beloning een stuk biefstuk, moet je zien hoe snel de hond doorheeft dat kind iets leuks betekent.
Probeer ook te vermijden dat een kind naar de hond toe kruipt, maar probeer het kind naar je toe te halen en dan de hond te roepen.
Tot zover
Stichting kind en hond heeft een interessante folder en Danny Grossemans heeft een leuk boekje geschreven “Honden leren omgaan met kinderen”. Blijft over dat jij je hond het beste kent.
Groet Harald