hond&kind

  • Annie

    Mijn hond vindt het leuk om op kruipende kinderen af te schieten en zijn neus tegen hun gezichtje aan te drukken.

    Staart is laag, dus ik maak me er niet zoveel zorgen om, ik en ouders schrikken ons echter steeds rot. Wie weet hoe ik het hem af kan leren?

  • martine

    Ik denk dat als je hond niets doet je het zo moet laten….Als je hond er niet meer bij mag snuffelen kweek je alleen maar jaloersheid. Wat je eventueel wel zou kunnen proberen is de hond kennis laten maken met het kind op je schoot, dan kan hij likken aan handen en/of voeten en niet gelijk in het gezichtje. Dus ook als het om je eigen kinderen gaat…als je kind uit bed komt, gewoon eerst even laten begroeten door de hond op je arm of schoot.

    martine

  • Harald

    Hoi Annie,

    Ik vindt het jammer dat er zo weinig op je berichtje gereageerd wordt, maar ik heb het idee dat een paar mensen het belangrijker vinden hun lange tenen te verdedigen.

    Wat Martine zegt is gedeeltelijk waar, alhoewel ik betwijfel of een hond het begrip jaloersheid begrijpt, er verandert iets in zijn roedel en dat is niet normaal, vandaar de reactie die LIJKT op jaloersheid.

    Een kind is tot zijn 12e (dit is een richtlijn en is natuurlijk afhankelijk van kind en hond) ranglager als een hond, en heeft het recht om een kind te corrigeren (schokkend he), dit wordt door ons begrijpelijk niet geaccepteerd. Een kind heeft dan ook een afhankelijk rang, mits de rangorde in huis duidelijk is dus eigenaars Alfa en hond Omega zal er geen probleem onstaan zolang er een eigenaar aanwezig is, de mogelijkheid bestaat als de hond alleen met een kind is, deze gecorrigeerd wordt, dus regel 1 zorg voor een duidelijke rangorde, regel 2 laat nooit een kind met een hond alleen, al lijkt het nog zo goed te gaan.

    Martine haalde het al aan, van een lik loopt een kind echt niets op, tegenwoordig zijn we zo schoon dat we krom lopen van de allergien, dus een lik in het gezicht mag best. Maak het kind leuk, kind = lekkers, daarme kun je dus ook trainen dat een hond gaat zitten als de hond een kind ziet. hond ziet een kind, jij geeft commando “zit” en als beloning een stuk biefstuk, moet je zien hoe snel de hond doorheeft dat kind iets leuks betekent.

    Probeer ook te vermijden dat een kind naar de hond toe kruipt, maar probeer het kind naar je toe te halen en dan de hond te roepen.

    Tot zover

    Stichting kind en hond heeft een interessante folder en Danny Grossemans heeft een leuk boekje geschreven “Honden leren omgaan met kinderen”. Blijft over dat jij je hond het beste kent.

    Groet Harald

  • Lara

    Oei, groot probleem! De ouders zullen zich wel rot schrikken als ze je hond nog niet kennen…

    Het enige dat ik kan bedenken, is je hond leren om een bepaald commando DIRECT uit te voeren, zoals zit of kom. Als je hond dan stormachtig op de verkeerde persoon af komt, kun je hem tegenhouden zonder dat hij ‘stout’ is als hij naar een kind toe gaat. Zodra kind en ouder er aan toe zijn, mag de hond wel dichtbij komen. Het moet voor de hond een spelletje zijn om direct te gehoorzamen, hoe sneller, hoe blijer de baas…

    Ook kan je je hond meenemen naar een ‘hondbestendig’ kind en hem daar aan de riem ‘rustig’ leren. Is hij te fel dan wordt er met ‘nee’ gecorrigeerd en gehoorzaamd hij ‘rustig’ dan wordt hij met aandacht van baas en kind beloond. Hoe dit verder precies zou kunnen worden uitgewerkt weet ik echter niet.

    Veel succes, Lara

  • Annie

    Nog even een extra reactie & tip van mezelf.

    De hond heeft inmiddels een kindje gebeten, (weliswaar heel zachtjes, in het voetje) nadat er ook al een correctie van de hond in de vorm van grommen was geweest. Hierop had ik de hond ook al in zijn nekvel gepakt. Kindje ging daarna per ongeluk op de poot van de hond staan en de hond beet toen even in het voetje. Gelukkig stond ik ernaast dus heb de hond wederom flink in zijn nekvel gepakt en duidelijk gemaakt dat correctie op het gedrag van het kind door de hond niet gewenst was.

    De hond verder in zijn mand laten liggen, een tijd genegeerd, en later door het kind wat koekjes laten voeren. Hij lijkt nu in de gaten te hebben dat ik vind dat het kind hoger in rang is. Vanmorgen weer bezoek gehad van een vriendin + kind, en er hebben zich geen incidenten meer voorgedaan gelukkig.