mijn hond hyperventileerd

  • fiona

    hoi,

    Allereerst wil ik jullie allemaal hele fijne feestdagen wensen…

    Ten tweede wil ik effe vragen of iemand het probleem kent dat honden hyperventileren??? mijn am. staff. heeft dat namelijk, eerst dachten we dat ze zich verslikte ofzo, maar het gebeurde vandaag dus heel veel keren op een dag, we gaan zo naar de dierenarts, maar wilde effe weten of iemand het verschijnsel kent

  • Gandr

    Hyperventileren? Of is het meer een “ingeslikte nies”? Of is de strottehoofd erg gevoelig geworden? Het euvel is dat je het nu zo niet kan zien. En dieren kennen vele manieren van “hyperventileren”, wat ik meer bedoel is, voor de een ziet het eruit als hyperventileren en voor de ander lijkt het dan weer meer op hoesten of zo… Als ik uitga van wat ik van jou woorden begrijp denk ik dat het meer een geval van “reversed sneezing” is… In dit geval is het niet echt ernstig. Het euvel is dan namelijk dat het dier wil niezen maar dan in plaats van het “uit” niezen juist diep inhaald met de adem… Hierdoor onstaat er een soort verkeersopstopping, de longen kunnen nou eenmaal niet twee dingen tegelijk.

    Het kan zijn dat de ene hond er meer last van heeft dan de ander. Ik zie het bij mijn eigen twee honden. Juno had in het verleden heel veel last van reversed sneezing. Bij haar was veel stress de oorzaak. Wat mij dus meteen eigenlijk als een herkenning in de oren klonk, want die kleine maakte zich altijd overal vreselijk druk over. Nu is ze behoorlijk kalmer geworden in de afgelopen jaren (nog niet helemaal zoals ze zou kunnen zijn, maar verbetering is verbetering) en is het reversed sneezing ook behoorlijk afgenomen.

    Maar goed, het kan natuurlijk ook nog wat anders zijn. Laat je weten wat de dierenarts zei? Ik ben dus best wel benieuwd.

    Groetjes en knuf voor de beessies,

    Gandr & beestjes

  • cat

    Werkstuk

  • fiona

    hoi,

    ben dus bij de dierenarts geweest en die zegt dat ik me geen zorgen hoef te maken, dat het inderdaad reversed sneezing is, maar ik heb er niks op gekregen…

    gaat het dan wel over??? nah, ze heeft er de laatste twee dage geen last meer van gehad, maar het is echt heel zielig om te zien hoor als ze geen lucht meer krijgt…

    ik wacht het wel af en als het toch weer erg wordt ga ik voor de zekerheid nog maar een keer langs de dierenarts…

    bedankt voor je reaktie…

    groetjes, fiona

  • Liesbeth

    Hoi,

    mijn hond had hier heel veel last van toen hij jong was. Nu hij ouder is doet hij het nooit meer.

    Truukje wat nog wel eens wil helpen; als ze weer zo'n aanval heeft, licht met de muis van je hand (beide handen) op de oogbol(len) te drukken. Even licht blijven drukken tot de aanval over is, mijn ervaring is dat het dan heel snel voorbij is.

    Mijn hond kwam op een gegeven moment zelfs naar me toe als hij weer zo'n aanval had. :-D

    Het beste, ze groeit er waarschijnlijk vanzelf overheen.

    Liesbeth

  • fiona

    bedankt liesbeth, ik ga het zeker proberen, maar inderdaad ze is nog niet anderhalf, dus misschien groeit ze er wel overheen…