Ik-cultuur (Volkskrant)

  • Channah

    Hallo allemaal,

    Zojuist heb ik mij door de eerste katernen van de zaterdag-Volkskrant heengeworsteld, en ben eigenlijk behoorlijk pissig over een aantal artikelen, dat contacten via Internet als onderwerp heeft.

    Wie van jullie heeft het artikel “Driehonderdvijftig miljoen vrienden” van Peter Giesen, pagina 13, en“Internet is het permanente carnaval” van Francisco van Jole, pagina 15, gelezen? En, wat vond je ervan?

    Ik ben benieuwd!

    Groeten van Channah

  • ano

    Gaat het over 350.000.000 dierenvrienden en dat karnaval met het paard in de gang? Je snapt het wel; dit heeft toch niets met honden, katten en sneeuw te maken.

    Ik heb de stukjes waar je het over hebt niet gelezen maar als je een tip wilt; ga de Telegraaf lezen daar staat minder in om je aan te ergeren (doorheen te worstelen) en de verhalen sluiten goed aan bij het niveau van de dieren.pagina. Om de reactie over mijn niveau direct te beantwoorden, ik ben gek op de Telegraaf.

    Prettige kerst nog!

  • Channah

    Als je de artikelen (stukjes is echt een verkeerd woord) niet gelezen hebt, had je ook niet op mijn bericht hoeven te reageren. Ik vroeg namelijk niet om een reactie op mijn bericht, maar op een reactie op genoemde artikelen.

    Als je de inhoud van die artikelen niet kent, kan je ook niet weten, of de inhoud daarvan iets te maken heeft met “honden, katten en sneeuw”.

    Je tip om de Telegraaf te gaan lezen leg ik naast mij neer. Ik ben al jaren geabonneerd op de Volkskrant, en dat bevalt mij uitstekend. Het is toch niet zo erg om je af en toe aan (overigens uitstekend onderbouwde) artikelen te ergeren? Het scherpt de geest, en geeft je de gelegenheid om weer eens over je eigen standpunten na te denken, en er over te discussieren.

    Met “doorworstelen” bedoelde ik overigens alleen maar de tijd, die het kost, om de hoeveelheid interessante extra informatie, die de Volkskrant op zaterdag, maar ook op donderdag en vrijdag, biedt.Daar erger ik mij niet aan, integendeel!

    Dus: als jij aan een echte discussie over dit onderwerp deel wilt nemen, raad ik je aan om alsnog die artikelen te lezen. Uit je reactie begrijp ik, dat je de Volkskrant niet in huis hebt. Geen nood: morgen is de Openbare Bibliotheek weer open, en daar hebben ze gegarandeerd een abonnement op de Volkskrant. En wat zo mooi is: je hoeft niet eens lid te zijn om hem aldaar te lezen, of de artikelen te kopieren, en thuis te lezen.

    Succes, Channah

  • ano

    Hallo Channah

    Bedankt voor je reactie op mijn ongevraagde reactie! Je af en toe ergeren is inderdaad niet zo erg en als het aan artikelen is die goed onderbouwd zijn ook niet. Maar behoorlijk pissig is heel iets anders. Ik zou willen vragen waarom je zo ‘pissig’ wordt als artikelen gewoon goed onderbouwd en dus waarschijnlijk niet weerlegbaar zijn maar dan moet ik de krant lezen ik weet het!

    Ik heb echt wel zin om te discusieren maar om daarvoor helemaal naar de bibliotheek te fietsen is me te veel moeite. Je hebt inderdaad gelijk ik lees de Volkskrant niet, om eerlijk te zijn heb ik momenteel helemaal geen krant. Waarschijnlijk neem ik volgend jaar weer een proefabonnement, lekker goedkoop! Ik heb een proefabbonement op de volkskrant gehad maar vind dat er te veel instaat, ik kom er gewoon niet doorheen en de katernen waar jij je (af en toe) zo aan kunt ergeren vind ik vaak negatief van klank, dat spreekt me niet zo aan.

    Fijne tweede kerstdag verder!

  • Channah

    Hallo “Ano”,

    Een artikel kan goed onderbouwd èn interessant zijn, en toch niet stroken met mijn ideeen over bepaalde zaken. Ik werd dan ook niet pissig om de artikelen op zich (onderwerp, onderbouwing, uitwerking, stijl etc.) maar om het “maatschappelijke probleem”, dat in die artikelen geschetst werd. En weerlegbaar zijn meningen volgens mij altijd min of meer: je hebt toch te maken met de mening van slechts één persoon, of van een bepaalde groep, waar je de mening van een ander persoon of andere groep tegenover kunt zetten. Als er dan echt naar elkaar geluisterd wordt heb je een discussie, en dat zie ik als zinvol: als het alleen bij eigen meningen verkondigen blijft heb je een ruzie, en daar schiet je niet mee op. Helaas blijkt hierover nog al eens begripsverwarring te bestaan.

    Ik had hetzelfde berichtje ook op het kattenprikbord geplaatst, en helaas, ook daar werd de Volkskrant weinig gelezen. Daar heb ik een paar (leuke) reacties gehad, dus als je die wilt lezen, moet je daar maar even kijken.

    Ik ben het met je eens, dat de hoeveelheid katernen van de Volkskrant af en toe tot radeloosheid werkt: hoe krijg ik het allemaal gelezen, naast mijn bijna volledige en intensieve baan, de zorg voor mijn verstandelijk gehandicapte zus en voor mijn katten, de sociale contacten, en alle andere dingen die het leven de moeite waard maken. En een enkele keer vind ik de artikelen negatief, maar dat is niet zo erg, zoals ik al in mijn vorige bericht schreef: nadenken en je eigen standpunten weer eens kritisch onder de loep nemen heeft ook zijn voordelen.

    Fijne decemberdagen verder, en veel geluk in 2001 (met of zonder (proef)abonnement).

    Groeten van Channah