's nachts last van konijn

  • Wendy

    Hallo allemaal,

    Hopelijk heft iemand een oplossing, want mijn nachtrust lijdt nogal onder het gedrag van mijn konijn…

    Bijna elke nacht is het weer hetzelfde verhaal:

    Voor ik ga slapen geef ik mijn konijn voer en hooi. Daar blijft ze zo'n half uur rustig onder. Slaap ik dan, dan is er niks aan de hand, maar slaap ik dan nog niet; dan heb ik een probleem. Ze begint dan aan de tralies te knagen en te stampen, het houdt niet op tot ze aandacht krijgt. Niet echt de bedoeling 's nachts, dus die krijgt ze dan ook niet. Ze beland dan regelmatig met kooi en al op de gang, waar ik haar niet hoor. Overdag komt ze altijd uit haar kooi als ik thuis ben, dus ze komt zeker geen aandacht te kort!!!! Ik kan haar ook moeilijk elk half uur dat ik nog niet slaap opnieuw hooi geven… ze krijgt ook echt niet te weinig voer!!!

    Nu ben ik een slaper die even de tijd nodig heeft om tot rust te komen voor ik in slaap val en eerst een half uur lezen helpt ook niet.

    Wie heeft er suggesties???

    Groetjes,

    Wendy

    p/s Ik wil haar ook niet naar buiten verplaatsen.

  • Heidi

    Hoi Wendy,

    Mijn konijn doet dat ook. Mijn oplossing is simpel: 's nachts gewoon loslaten. Zorg ervoor dat je kamer konijnprof is, of maak een logeerkamer in orde voor het konijn. Dus kabels wegwerken, planten niet op de grond e.d. Veel succes!

    Heidi en 3 konijnen

  • Daphne

    Hoi Wendy,

    Mijn ene konijn zit ook bijna altijd te knagen aan haar hok (gelukkig niet stampen). Ik geef haar altijd een keihard stuk stokbrood. Want als ze zo zit te knagen heeft ze last van haar tanden. Jah die groeien ook maar door he?

    Misschien heeft jouw konijn daar ook last van.

    Dat stampen doen ze meestal als er gevaar op komst is, dus misschien is ze ergens bang voor, anders huisdieren misschien?

    Ik heb ook een hond en daar is een van mijn konijnen ook 's nachts bang voor. In het begin zat hij ook steeds te stampen. Ik heb mijn hond toen verplaatst naar de keuken en de konijnen in de huiskamer, en dat gaat goed.

    Als niets helpt kun je wat Heidi doet proberen. Gewoon een kamertje voor een konijn inrichten.

    Groetjes Daphne, Aruna, Flappie, Nijntje en Snuffie

  • marjolein

    hoi wendy

    ik heb niet erg veel verstand van konijnen maar zou het zo kunnen zijn dat hij zich snachts gewoon verveelt

    misschien dat dan een groter hok en wat buizen harde dingen om op te knagen en een huisje of iets dergelijks wel helpen

    het is maar een idee hoor ik heb zelf ooit een konijn gehad maar echt veel weet ik daar ook niet meer van

    ik hoop dat je er wat aan hebt

    groetjes marjolein en de fretjes

  • Lara

    Mijn konijn heeft een kooiknaag periode gehad toen zijn tanden te lang werden. Een knaagblok (lijkt op een gipsblok, van Puik) houdt hem fijn bezig en laat zijn tanden goed slijten. In zijn hok zit ook een houten verdieping, maar daar knaagt hij niet op (is volgens de doe'tzelf zaak wel gifvrij). Aan het houten huisje dat sinds de plaatsing van de verdieping buiten de kooi staat knagen de cavia's en hij weer wel.

    Ik hoop dat je iets kunt vinden waar je konijn lekker aan wil knagen zonder herrie te maken.

    Groetjes, Lara.

    PS. Het kan ook zijn dat hij vindt dat je hem buitensluit door te willen slapen en dat hij daarom herrie maakt. In dat geval zal zijn hok waarschijnlijk een keer naar een andere kamer gaan verhuizen : <.

  • saskia m

    eventjes een kleine tip gebruik geen knaagsteen die zijn slecht voor knaagdieren wie die dingen heeft uitgevonden is ook niet goed bij zijn kop geweest er zit te veel kalk in,gebruik liever een lik steen.

    saskia

  • Wendy

    Hallo allemaal,

    Bedankt voor al jullie reacties, ik ga er zeker een paar proberen. Enne…dat van die knaagsteen… klopt dat? Dat ze die niet mogen? Ze heeft er nooit een eerder gehad, misschien zijn het inderdaad haar tanden waar ze last van heeft. Gaan we wat aan doen…. ;o)

    Groetjes,

    Wendy

  • Heidi

    Ik denk niet dat het haar tanden zijn, dat lijkt me onzin. Als ze last van haar tanden heeft dan merk je dat aan dat ze niet goed meer eet, niet aan het feit dat ze aan de kooi knaagt. Knaag- en likstenen krijgen ze blaasstenen van, niet geven dus. Gewoon mooie wilgentakken, berk en fruitbomentakken. Verder doosjes, van die tapijtbuizen van karton, een speelballetje die ze niet op kunnen eten, sommige konijnen spelen zelfs met baby-rammelaars! Je konijn verveelt zich heel erg en wil daarom uit de kooi. Het enige wat je dus kan doen is het leuker maken voor het konijn, het leukste is als het konijn in je kamer los kan lopen en dat je daar voor haar allemaal speledingetjes hebt neergelegd! Dan is ze overdag wat rustig en kan ze zich 's nachts lekker uitleven! Veel plezier met je nijn!

    Heidi

  • Lara

    Mijn knagers hebben een liksteen voor de mineralen. Daarnaast hebben ze een houten verdieping in het hok waar ze aan mogen knagen en heb ik diverse knaagspeeltjes geprobeerd. Niets helpt om ze aan het knagen te krijgen, bevalve tralies (wordt ik gek van), een houten hokje (spaanplaat dat ik niet zo vertrouw, daarom staat die ook niet meer in het hok) en dat kalkblok.

    Daar Tambo niet goed aansluitende voortanden heeft en panisch wordt als die geknipt moeten, is bijna alles waar hij op wil knagen welkom… Ik zal binnenkort dus maar weer eens een ronde moeten doen van ‘officiele knaaghulpjes’. Heeft iemand ideeen? De chinchilla-variant van de Puik-steen lust hij ook, is die misschien beter?

    Groetjes (en bedankt voor de waarschuwing), Lara

  • Andre

    hoi Heidi

    Keb nog een heeel mooi konijn voor je ….groeten dikke kus ..andre..