vuurwerk en huisdieren

  • Peter Klaver

    Voor veel huisdieren is al dat geknal geen pretje.

    Wil je meer weten over vuurwerk en huisdieren kijk dan op www.dierendisk.nl. Registreer gratis je huisdier met chip op www.petlook.com voor het ware knallen is begonnen. Meer infotmatie over chippen en registreren ook op www.dierendisk.nl.

    Als iemand nog suggesties, aanvullengen of ervaringen heert, graag plaatsen op het prikbord. Verwerk ik weer in het verhaal van volgend jaar.

    Prettige jaarwisseling,

    Peter Klaver, dierenarts en hoofdredacteur www.dierendisk.nl

  • Channah

    Hallo Peter,

    Waar ik woon valt het gelukkig nogal mee met het vuurwerk: voor de katten, maar ook voor mij! Mijn katten mogen en kunnen niet naar buiten, d.w.z.: ze kunnen op mijn dakterrasje, en dat is helemaal, ook het plafond, afgezet met gaas, zodat ze niet naar beneden kunnen vallen/springen of bij buren binnen kunnen dringen.

    Hiervoor heb ik op een plek gewoond, waar op Oudejaarsdag om half vier 's middags de hel al losbarstte. Vaak nam ik die dag maar vrij, omdat ik mij er niet doorheen durfde te begeven.

    Voor mijn katten had ik de volgende oplossingen bedacht: natuurlijk gezellig bij ze blijven (hoef je ook niet naar die opgeklopte nieuwjaarstoestanden!), alle ramen en deuren dicht en de gordijnen ook, alle lichten aan (tegen de ongewenste lichteffecten), alle kasten open als verstopplaatsen, veel lekkere hapjes en veel aandacht. Dat laatste schijnt pedagogisch gezien niet goed te zijn, maar het heeft bij mijn katten prima geholpen.

    Voor de katten die naar buiten kunnen/mogen: houd ze binnen, zodra de vuurwerkverkoop begint. Als ze ergens van schrikken kunnen ze gaan dwalen.

    Honden? Aan de lijn, en goed in de gaten houden.

    Andere dieren, zoals vogels, eenden etc.? Zo gauw je ziet, dat onverlaten met vuurwerk op die dieren richten, of anderszins vuurwerk op een oneigenlijke manier gebruiken: direct de polite waarschuwen!!! En de Dierenbescherming gedetailleerd inlichten.

    Even een vraag, Peter: hebben de dieren in Artis last van het vuurwerk, c.q. van onverlaten, die via de hekken naar binnen komen, of hebben jullie extra personeel ingezet met de jaarwisseling?

    Ik wens jou, en iedereen die dit leest, nog een paar prettige decemberdagen, een gezellige en veilige jaarwiseling, en veel geluk in 2001.

    Groeten van Channah