Tis al weer een behoorlijke tijd geleden dat ik een pony/paard had.
Maar in jouw geval zou ik het rijden maar een poosje uitstellen.
Ik weet nog goed dat mijn pony behoorlijk grote klompen ijs/sneeuw onder de hoeven kreeg en die was nog jong. Ik kon verdorie om de 10 min. afstappen om de sneeuw onder de hoeven vandaan te halen. (8-tal-training). (Huhum, bijna 30 jaar geleden, geen trailer, meer tijd!!!)
In jouw geval, een pony van 25 en dus behoorlijk op leeftijd, zou ik echt oppassen.
Loopt hij nog in de wei of staat hij op stal?
Als hij op stal staat, zou ik hem dagelijks ‘afstappen’, af en toe een drafje, maar hou de hoeveelheid sneeuw onder de hoeven in de gaten.
Volgens mij is het in dit geval een voordeel dat hij geen ijzers heeft. Vet de hoeven goed in voordat je naar buiten gaat, dan heeft de sneeuw minder kans te pakken.
Ik ga er vanuit dat je geen manege in de buurt hebt. Mocht dat wel zo zijn, dan zou je kunnen vragen of er ‘vrije’ uren zijn. In mijn tijd (goh, ik voel me wel aardig oud nu) waren er bepaalde uren dat we vrij mochten rijden. Ik ben bang dat het nu anders is, maar wie niet vraagt, wie niet weet.!!!!!!!! (vrije vertaling van wie niet weet, wie niet wint). ;-)
Staat hij in de wei, dan zou ik ook dagelijks iets met hem doen, al was het alleen maar voor het contact. Vergeet niet dat een pony/paard een kuddedier is. Probeer maar wat dingen uit, je hebt de ‘Horsewhisperer’ vast wel gezien.
Liesbeth
PS, het boek is beter.