verzorgpony in de sneeuw

  • monique

    hallo omdat de paarden prikpagina tijdelijk afgesloten is probeer ik het hier maar even.

    ik ben monique en heb een verzorgpony van ongeveer 25.

    bij ons in het dorp sneeuwt het regelmatig.

    nu het winter is durf ik niet in de sneeuw te rijden,want ik ben bang dat hij zijn

    benen breekt.

    nu had ik een vraagje:

    kan ik in de sneeuw rijden?

    en

    is het gevaarlijk?

    zoja

    wat kan er dan gebeuren?

    wie iets weet of een tip heeft wil die dan alstubliefd even terugschrijven?????

    alvast bedankt monique

  • monique

    >

    > hallo omdat de paarden prikpagina tijdelijk afgesloten is

    > probeer ik het hier maar even.

    >

    > ik ben monique en heb een verzorgpony van ongeveer 25.

    > bij ons in het dorp sneeuwt het regelmatig.

    > nu het winter is durf ik niet in de sneeuw te rijden,want ik

    > ben bang dat hij zijn

    > benen breekt.

    > nu had ik een vraagje:

    > kan ik in de sneeuw rijden?

    > en

    > is het gevaarlijk?

    > zoja

    > wat kan er dan gebeuren?

    > wie iets weet of een tip heeft wil die dan alstubliefd even

    > terugschrijven?????

    >

    > alvast bedankt monique

    o,ja hij heeft geen ijzersmonique schreef:

  • ellen

    monique schreef:

    >

    > hallo omdat de paarden prikpagina tijdelijk afgesloten is

    > probeer ik het hier maar even.

    >

    > ik ben monique en heb een verzorgpony van ongeveer 25.

    > bij ons in het dorp sneeuwt het regelmatig.

    > nu het winter is durf ik niet in de sneeuw te rijden,want ik

    > ben bang dat hij zijn

    > benen breekt.

    > nu had ik een vraagje:

    > kan ik in de sneeuw rijden?

    > en

    > is het gevaarlijk?

    > zoja

    > wat kan er dan gebeuren?

    > wie iets weet of een tip heeft wil die dan alstubliefd even

    > terugschrijven?????

    >

    > alvast bedankt monique

  • Jennifer)

    Hallo Monique

    Ik heb helemaal geen verstand van paarden en pony's

    maar ik neem aan dat deze dieren net zo goed uit

    kunnen glijden als het glad is. En aangezien paarden en pony's

    nogal tere benen hebben, kan ik me voorstellen dat het best

    gevaarlijk is. Misschien op verse sneeuw niet, meer met vriezen en ijzel

    Maar zoals ik al zei, ik heb er verder geen verstand van..

    Groetjes Jennifer

  • ineke a

    hoi monique,

    als de sneeuw diep en vers is kun je wel rijden, als hij tenminste niet knettergek is, maar je moet oppassen voor opvriezen en bevroren plekken, want daar kan hij we op uitglijden. Een paard zonder ijzers is wat vaster ter been dan een paard wat op ijzers staat, maar een paard met ijzers kun je op scherp zetten zodat hij niet meer uitglijdt. Mijn standpunt is, ik laat bill, mijn paard, liever 2 weken stilstaan dan dat hij z'n benen breekt. wat je ook doet, blijf voorzichtig. veel plezier, ineke a

  • monique

    bedankt ineke en jennifer

  • martine

    Ik ging vroeger wel rijden als er sneeuw was, maar zorgde dat ik op bosgrond of gras liep, want daar glijdt je pony het minst snel uit. Ik bleef ook alleen maar stappen, om ongelukken te voorkomen. Nou was ik ook vrij streng voor mezelf met iedere dag rijden, dus hij was niet zo heel wild omdat hij elke dag buiten kwam. Als je dus een pony hebt waar je eigenlijk altijd binnen mee rijdt zou ik uitkijken, of als je weleens een paar dagen overslaat heb je ook wat eerder kans dat ze een beetje gek in de kop zijn. Maar ik denk dat als je het rustig aandoet de kans op benen breken niet zo heel groot is hoor. Tenslotte lopen ze als ze in de wei lopen ook gewoon rond en zeker als je pony al langer onder het zadel zit denk ik dat hij/zij heel goed weet hoe de gladheid in te schatten. En het nadeel van hoefijzers (bedenk ik me nu ineens) is weleens dat de sneeuw eronder blijft plakken, dan gaan ze dus op klosjes lopen hihihi. Wel grappig, maar kan uitglijden bevorderen. Wat je altijd nog kan doen is met je pony aan de hand gaan lopen, beweegt ie wel en als hij uit mocht glijden is de schade aanmerkelijk minder dan als je erop zit. Succes martine

  • Liesbeth

    Tis al weer een behoorlijke tijd geleden dat ik een pony/paard had.

    Maar in jouw geval zou ik het rijden maar een poosje uitstellen.

    Ik weet nog goed dat mijn pony behoorlijk grote klompen ijs/sneeuw onder de hoeven kreeg en die was nog jong. Ik kon verdorie om de 10 min. afstappen om de sneeuw onder de hoeven vandaan te halen. (8-tal-training). (Huhum, bijna 30 jaar geleden, geen trailer, meer tijd!!!)

    In jouw geval, een pony van 25 en dus behoorlijk op leeftijd, zou ik echt oppassen.

    Loopt hij nog in de wei of staat hij op stal?

    Als hij op stal staat, zou ik hem dagelijks ‘afstappen’, af en toe een drafje, maar hou de hoeveelheid sneeuw onder de hoeven in de gaten.

    Volgens mij is het in dit geval een voordeel dat hij geen ijzers heeft. Vet de hoeven goed in voordat je naar buiten gaat, dan heeft de sneeuw minder kans te pakken.

    Ik ga er vanuit dat je geen manege in de buurt hebt. Mocht dat wel zo zijn, dan zou je kunnen vragen of er ‘vrije’ uren zijn. In mijn tijd (goh, ik voel me wel aardig oud nu) waren er bepaalde uren dat we vrij mochten rijden. Ik ben bang dat het nu anders is, maar wie niet vraagt, wie niet weet.!!!!!!!! (vrije vertaling van wie niet weet, wie niet wint). ;-)

    Staat hij in de wei, dan zou ik ook dagelijks iets met hem doen, al was het alleen maar voor het contact. Vergeet niet dat een pony/paard een kuddedier is. Probeer maar wat dingen uit, je hebt de ‘Horsewhisperer’ vast wel gezien.

    Liesbeth

    PS, het boek is beter.

  • Liesbeth

    Sorry,

    wie niet WAAGT…………………………

  • monique

    mijn verzorgpony staat in deze kouw in ze stal,maar als het geen slecht weer

    is rij ik buiten.

    nou bedankt allemaal.

    MONIQUE.