tijgerpython

• Alex

Is er iemand die mijn iets kan vertellen uit eigen ervaring over een tijgerpython….ik lees namelijk meest uiteenlopende verhalen. Ze zouden wel handtam worden andere boekjes zeggen dat ze juist niet handtam worden. Wie heeft ervaring????

• martine

Wat ik zo links en rechts gezien heb van tijgerpythons is dat ze als ze klein zijn behoorlijk happerig kunnen zijn, maar als ze wat groter worden lijken er een heleboel best heel handtam te kunnen worden. Alhoewel ik liever het woord handgewend gebruik, want “tam” worden ze nooit. Ik weet niet of je met plannen loopt zo'n beest aan te schaffen, maar realiseer je heel goed dat ze heeeeeeeeeel groot worden. Ze kunnen zonder problemen een meter of 6 lang worden. Daarbij worden ze erg dik, dus ook erg zwaar. Niet meer in je eentje te hanteren bijna. Wij hebben zelf een grote boa constrictor en ondanks dat we er erg veel over gelezen hadden en behoorlijk wat voorgereidend werk hadden verricht, verkijk je je op wat er nog meer komt kijken. Onze boa is nu ruim 3 meter en je wilt haar in ieder geval niet kwaad meemaken. Als je haar in de bak ziet liggen lijkt ze helemaal niet zo groot, maar o wee als ze uitgestrekt op de grond ligt. Ik heb haar een keer heel boos gezien, toen was ik echt bang. Als ze groot zijn en ze willen iets niet, dan heb je er je handen meer dan vol aan. En vooral voer kan een ernstig probleem vormen. Aan ratten en muizen valt nog wel aardig te komen, maar als ze groter gaan eten wordt het moeilijk. Ik wil je niet van een grote slang afpraten, maar om het leuk en hanteerbaar te houden zijn slangen die maximaal een meter of 2 worden makkelijker te houden dan die grote knapen. Je legt het gewoon af tegen een grote slang. Als hij al om je arm geklemd zit krijg je hem al bijna niet los, laat staan als hij ergens anders zit. Dus kijk heel goed om je heen het liefst bij mensen die zo'n dier al in huis hebben en je uit de praktijk kunnen vertellen hoe je het het beste aan kan pakken. Groetjes, martine

• Alex

Martine,

Hartelijk bedankt vpoor je antwoord, zelf heb ik ook 2 boa's ze zijn nu zo'n 2,5 meter lang. Ik heb namelijk via via een tijgerpython gekregen. Eeen jongen had hem gekocht kwam thuis en mama vond het dus niet goed. De dierenwinkel wilde het dier uiteraard niet terug nemen dus was er een probleem en zo is het dier dus bij mij gekomen. Die 2 boa's die ik heb zijn redelijk tam, ik weet wanneer ik ze wel en niet kan benaderen. Ik heb namelijk wel eens gehoord en gelezen dat een tijgerpython makkelijker te hanteren is dan een boa.

Maar goed ik heb wer nu 1 en daar moet ik dan maar het beste van maken. Hij is nu ongeveer 1 meter lang, en vrij bijterig. Veel in handen nemen dan maar en hopen dat het dan wat minder wordt.

Mocht je nog suggesties hebben dan hoor ik dsat graag

Alex

• Ralf

Ik heb ook tijgerpythons( albino), netpythons en boa's en het hangt er helemaal vanaf of dat je ze van jongs af aan hebt. Mijn netpythons waren volwassen en zijn zins ik ze heb altijd zeer agressief gebleven, en dat is best lastig als ze 5 meter zijn. Maar de boa's en de tijgerphytons heb ik van jongs af aan en dat gaat heel goed, deze zijn alle nu twee jaar oud en ik kan er alles mee doen. Niet dat ik ze om me nek moet hebben maar met schoonmaken is dat best makkelijk.

Groetjes Ralf

• Alex

Ik weet niet of je in de buurt van Rotterdam woont maar anders wil ik, als jij dat tenminste goed vind een keer bij je komen kijken, dat is makkelijker in het uitwisselen van informatie…..

Ik hoor het wel van je……..

Alex