Vissen in de winter

• Ralf

Op het gebied van vissen kom ik op dit prikbord maar weinig tegen,maar toch een vraagje voor diegene die er verstand van heeft. Goudvissen en koikarpers, kunnen die goed tegen dit winterse weer. Ik heb op meerdere plaatsen info ingewonnen maar de meningen zijn verdeelt. Mijn vijver is 180 cm diep en ik heb er mijn goudvissen, koikarpers en steur inzitten die nu onder het ijs vertoefen. Moet ik het ijs open kappen of hebben ze in winterslaap voldoende aan dat wat aanwezig is?

Groetjes Ralf

• !!!!!jjjjjj!!!!!! :-) smile

wij krabben elke dag het ijs er af,volgens mij is dat het beste want dan komt er

weer frisse lucht door het water.

anders wordt het water viezer en gaat het helemaal vol met alg zitten.

verder verstand heb ik niet,maar het staat ook soms in een vissen enciclopedie

(hoe je het ook schrijft?).

doeg,en een smile van…………..

:-)

SMILE

• konni

Hoi Ralf

Naar wat ik geleerd heb over mijn vijver..

Hij moet minstens tachtig cm. diep zijn op het diepste punt(maar dat is ie bij jouw dus ook.

Je mag nooit op het ijs slaan of losbikken.

Door de trillingen knapt de zwemblaas van de vis.

Zelf gebruik ik een zuurstofapparaat,en waar de bubbels zijn een ijsvrijhouder(te koop in de dierenspeciaalzaak.

In principe moeten de vissen zichzelf kunnen redden,maar als je toch bij wilt voeren,dn alleen heel weinig en wintervoer,dat zakt langzaam naar de bodem.

Beter is het om niet te voeren,omdat een vis het slecht verteerd.

Wel moeten absoluut de pomp(en) worden stil gezet,omdat het water anders circuleert en dus geen stabiele temperaturen op kan bouwen.

Algen groeien niet in de winter.

De meeste algengroei is in het voorjaar,als je zuurstofplanten nog niet aan het groeien zijn.

Draadalg is in principe niet schadelijk,het geeft zuurstof af,maar een teveel kun je makkelijk voorkomen door met een stokje de algen “op te draaien”.

Hoop dat ik enigzins duidelijk was?

Zo niet laat het weten,probeer ik het nog eens .

groetjes konni