sam bang voor knallen!!!!1

• monique

onze hond sam is bang voor de knallen van vuurwerk.hij slaat dan echt helemaal

op tilt.hij begint te grommen en het stopt niet meer.weet iemand misschien hoe ik hem gerust kan stellen????

• Gandr

Zorg voor een plek waar hij weg kan kruipen voor het geknal. Bij voorkeur een overdekte plek wat de functie als hol kan overnemen. Laat hem daar zitten en negeer hem. Mijn honden zijn ook bang voor vuurwerk, vooral mijn kruising Jack Russel was vroeger panisch. Zij wilde dan maar een ding en dat was vluchten, als het kon tegen de muren op. Zij en mijn teckel hebben nu een bench waarin ze kunnen schuilen. Sinds 1 week heb ik nu een 12 jaar oude stafford en die is ook erg bang voor het geknal naar nu blijkt. Voor hem heb ik ook al een plek gemaakt waar hij kan schuilen, want ook hij heeft maar een ding in de kop en dat is weg, dwars door een muur als het moet. En hij moet rustig blijven want hij heeft epilepsie. Ik heb van mijn dierenarts een middel gekregen om hem daar eventueel doorheen te helpen als hij een zware aanval mocht krijgen door zijn angst.

VERDOOF NOOIT EEN DIER! Dit maakt de angst alleen maar groter en des te onhoudbaarder. Het dier kan namelijk nog wel het geknal horen maar kan niet langer meer vluchten. Dit maakt ze bij elke nieuwjaar banger. Het beste is ze dus een vluchtplek te geven waar ze met rust gelaten worden.

Doe verder ook alle lichten gewoon aan, dit maakt het flitsten minder beangstigend. Zet een radio aan en doe dit luid genoeg dat de knallen minder goed doorkomen. Iedereen maakt herrie dus die ene radio valt niet op.

In het nieuwe jaar is het mogelijk honden en katten te trainen door een cd aan te schaffen met daarop vuurwerk geluiden. Draai deze eens in de zoveel tijd voor het dier af en train een hond om dan zijn/haar vluchtplek op te zoeken en stop dan het geluid. Zo leert de hond dat de plek veilig is.

GA DIEREN IN GEEN GEVAL TROOSTEN! Zo maak je ze alleen maar duidelijk dat er een rede is voor hun angst. Ook hiermee wordt dan de angst weer groter.

Voor meer informatie kan gebeld worden met PetsVoice. Voor medische gevallen dient echter contact opgenomen te worden met de dierenarts…

Telefoon voor de oudejaarsdag van PetsVoice is: 0222-327754.

Let wel op, ook bij PetsVoice zijn er dieren, want er wordt vanuit huis gewerkt. Dus als het wat rommelig klinkt op de achtergrond… Dan is het bekend wat er even aan de hand is.

Veel succes en een rustig nieuwjaar gewenst, ook voor je hond.

Groetjes,

Gandr & beestjes.

• Channah

Hallo Monique en Gandr,

Vorig jaar hebben mijn 6 katten totaal geen last van het vuurwerk gehad: sterker nog: ze zaten er geinteresseerd naar te kijken. Dus ik dacht vanavond ook geen problemen te krijgen. En nu blijkt Margarita opeens bang te zijn. Ze had zich eerst verstopt in de computerkast, maar daar heb ik haar vandaan gepraat, en nu ligt ze de hele tijd dicht bij mij in de buurt te trillen als een espeblad. Toch is ze niet echt bang, want als ik haar aai, gaat ze op haar rug liggen, en weet niet hoeveel koppen of ze moet geven. En ze gaat ook niet in de kasten, die ik als schuilplaatsen opengezet heb. Maar dat trillen houdt maar aan, en ze heeft opeens een donkerroze neusje, typisch een gevolg van opwinding. Nou ja, nog even, en dan hebben we deze vuurwerkellende ook weer gehad!

Sterkte met de dieren verder, en groeten van Channah

• Channah

Door al die vuurwerkellende ga ik ook nog eens een keer stomme taalfouten maken! Het is natuurlijk “juichen” en niet “juigen”.

Maar we hebben het weer doorstaan, en uiteindelijk viel het allemaal wel mee. Margarita doet ook weer normaal. Het nieuwe jaar kan beginnen. Nu op naar de lente!

Groeten van Channah

• kweetnietmeer

Ja, wat jij nu verteld, dat gebeurde ook met mijn kat Sweety. Van de ene op de andere dag was ze bang voor knallen en vooral ook van onweer. Heel vreemd, want daarvoor was ze nooit bang. Wel lief is als het onweert en het is nacht, dan komt ze stijf in bed tegen me aan liggen, helemaal trillend. Ik ben wel vereerd dat ze dat als veiligste plekje beschouwt. Maar ja, leuk is het niet voor haar natuurlijk. En ik zou ook niet weten hoe je ze die bangheid afleert.

Groetjes, Angelique