Hallo Kweetnietmeer,
Mijn konijn heeft denk ik hetzelfde als jou konijn. Wat ik echter vreemd vind is dat jou dierenarts stelt dat de mijt ook besmettelijk zou zijn voor andere dieren en voor mensen… Konijnen krijgen namelijk een mijt die alleen voor konijnen besmettelijk is. De mijt kan niet zonder de gastheer in leven blijven en als deze dus in het hok zitten sterven ze binnen enkele minuten uit. Mijn dierenarts heeft me vlooienpoeder gegeven voor katten. Hiermee moet ik mijn konijn behandelen. En dat werkt. Als je de gebruiksaanwijzing dan ook leest zie je dat de poeder ook tegen mijt werkt.
Nu moet ik er echter bij vermelden dat er meerdere type mijt bestaan. Niet alle mijt kan dus verdelgd worden met poeder. Je kan heel makkelijk zien of de mijt nog aanwezig is… Dit doe je door wat plakband te nemen, dit op de huid van het dier te plakken en dan er weer af te halen met haren en schilfers. De typering van jou konijn is eigenlijk dezelfde als dat de plekken van mijn konijn zijn. Ook de schilvers en dergelijke zijn qua beschrijving overeenkomstig.
Ik vermoed dus dat jou konijn van dezelfde mijt last heeft als die van mij. Maar goed…Het wassen. Ik moet mijn konijn ook regelmatig wassen omdat hij dus zijn eigen anus niet onderhoud. Wassen van een konijn moet met beleid gebeuren. Voornamelijk moet je rekeing houden met de rug van het konijn. Deze is erg zwak en als het konijn zich teveel verzet kan hij deze zelfs breken. Zorg er dus voor dat het konijn rustig blijft. Dit kan je bereiken door het diertje niet in een teiltje met water te doen maar het met een washandje te wassen. Dus washandje in het water en dan daarmee het konijn wassen. Na het wassen is het inderdaad belangrijk dat het konijn goed droog is. Konijnen vacht is echter niet makkelijk geheel droog te krijgen, vanwege de wollige ondervacht van sommige typen. Droog het in de eerste instantie met 1 handdoek eerst goed af. Sla daarna een droge andere handdoek om het konijn heen en hou het even op schoot. Voel met de hand of het grootste gedeelte van het konijn droogt. Als het merendeel droog is kan je het konijn op een warme plek dat niet tocht in zijn hokje plaatsen. Vooral de tocht is funest voor een konijn die nat is… Als je het konijn goed en kalm aanpakt zal deze snel aan de wasbehandelingen wennen en kan je heel voorzichtig proberen het eens in het water te laten zakken. Achterpootjes eerst. Trappelt het, dan gewoon weer met het washandje.
Konijnen kunnen gelukkig zwemmen dus verdrinken is een bijna ondenkbare zaak, echter als je het in een teiltje zet en het raakt compleet in paniek, haal het dan uit het water want in paniek kan het dus wel verdrinken.
Maak je niet al te veel zorgen, het wassen is niet zo'n groot probleem, drogen ook niet, behalve dan dat je konijn misschien wel een beetje bokkig ervan zal zijn erna, dus ik denk dat het je wel lukt.
Hou het hok goed schoon, voorkeur is het te verschonen na het wassen en het konijn er pas inzet als het gewassen is. Dit om eventuele mijten die achtergebleven zijn ook te elimineren.
Het lukt je echt wel, neem dat maar van mij aan. Ik heb het ook ooit eens de eerste keer moeten doen, en het is gewoon een beetje de eerste angst… Maar je zal merken dat het al met al best meevalt.
Heel veel succes, enne mocht het nou niet lukken, mail mij dan even (naam boven aan dit bericht aanklikken) want dan kan ik je misschien wel wat andere tips aan de hand doen. (Heb zelf 7 jaar een knaagdieren opvang gehad waaronder 15 konijnen en ik ken je probleem…)
Groetjes,
Gandr & beestjes