Rabbit in de problemen

• kweetnietmeer

Ik heb een hangoorkonijntje en daar ben ik vandaag mee naar de dierenarts geweest, omdat ze een beetje kalende plek op haar rug met veel witte schilfertjes. Diagnose: het is een soort meitje die leeft van de huidschilfers van dieren en mensen. Nijntje moest in bad; drama!!!

Daarmee komt mijn eerste vraag: Kan een konijn kou vatten, hoe maak je het zo prettig mogelijk voor een konijn, want ze was echt helemaal niet blij. Ze wilde ook niet gefohnt worden en ik kreeg haar ook niet goed droog met de handdoek. Ervaringen mee? Vertel het me want ik moet dit waarschijnlijk vaker doen de komende tijd en het was niet echt feest.

Vraag 2: Heeft iemand slechte ervaringen met die meitjes, want ik hoorde dat ze ook wel op mensen en andere dieren konden komen, en ik heb ook nog 2 katten.Ik heb liever niet dat die er straks ook last van hebben.

Ik hoop dat iemand hier wat over weet, alvast bedankt.

Angelique en Nijntje

• Lara

Konijnen kunnen ziek worden van nat in de kou zitten (weet niet of het op verkoudheid lijkt). Je kan je konijn daarom het best zo goed mogelijk afdrogen en (als hij wil) in de handdoek op schoot laten zitten tot hij helemaal droog is. Vindt hij het niet leuk, hou hem dan zoveel mogelijk uit de tocht. Fohnen zou ik nooit doen. Het is een eng geluid en de vacht kan er van uitdrogen (niet dat er te veel water uit is, maar de huidvetten gaan ook voor een deel verloren). Een uitgedroogde vacht veroorzaakt jeuk, schilvers, etc. en dat is juist wat je niet wilt!

Mijn vorige konijn had last van chronische diarree, dus die heb ik vaak moeten wassen! Hij zat daarna graag met zijn natte kontje op een droge handdoek op te drogen en na te mokken…

Veel succes met je konijn,

Lara

• Anna

Hoi Kweetnietmeer,

Met jouw verhaal over de mijtjes kan ik ook niet veel. Heb hier geen ervaring mee, alhoewel ik wel konijnen heb, maar ik heb weer andere problemen.

Wat het wassen en douchen betreft: ik zou het konijn zoveel mogelijk droog maken met een handoek en in een warme ruimte verder laten drogen. Want ja, ook een konijn kan kou vatten. Zomin mogelijk tocht, want dat lijkt me funest.

Wat de mijtjes betreft: vraag eens een second opinon bij een andere dierenarts.

Succes

ANNA

• Gandr

Hallo Kweetnietmeer,

Mijn konijn heeft denk ik hetzelfde als jou konijn. Wat ik echter vreemd vind is dat jou dierenarts stelt dat de mijt ook besmettelijk zou zijn voor andere dieren en voor mensen… Konijnen krijgen namelijk een mijt die alleen voor konijnen besmettelijk is. De mijt kan niet zonder de gastheer in leven blijven en als deze dus in het hok zitten sterven ze binnen enkele minuten uit. Mijn dierenarts heeft me vlooienpoeder gegeven voor katten. Hiermee moet ik mijn konijn behandelen. En dat werkt. Als je de gebruiksaanwijzing dan ook leest zie je dat de poeder ook tegen mijt werkt.

Nu moet ik er echter bij vermelden dat er meerdere type mijt bestaan. Niet alle mijt kan dus verdelgd worden met poeder. Je kan heel makkelijk zien of de mijt nog aanwezig is… Dit doe je door wat plakband te nemen, dit op de huid van het dier te plakken en dan er weer af te halen met haren en schilfers. De typering van jou konijn is eigenlijk dezelfde als dat de plekken van mijn konijn zijn. Ook de schilvers en dergelijke zijn qua beschrijving overeenkomstig.

Ik vermoed dus dat jou konijn van dezelfde mijt last heeft als die van mij. Maar goed…Het wassen. Ik moet mijn konijn ook regelmatig wassen omdat hij dus zijn eigen anus niet onderhoud. Wassen van een konijn moet met beleid gebeuren. Voornamelijk moet je rekeing houden met de rug van het konijn. Deze is erg zwak en als het konijn zich teveel verzet kan hij deze zelfs breken. Zorg er dus voor dat het konijn rustig blijft. Dit kan je bereiken door het diertje niet in een teiltje met water te doen maar het met een washandje te wassen. Dus washandje in het water en dan daarmee het konijn wassen. Na het wassen is het inderdaad belangrijk dat het konijn goed droog is. Konijnen vacht is echter niet makkelijk geheel droog te krijgen, vanwege de wollige ondervacht van sommige typen. Droog het in de eerste instantie met 1 handdoek eerst goed af. Sla daarna een droge andere handdoek om het konijn heen en hou het even op schoot. Voel met de hand of het grootste gedeelte van het konijn droogt. Als het merendeel droog is kan je het konijn op een warme plek dat niet tocht in zijn hokje plaatsen. Vooral de tocht is funest voor een konijn die nat is… Als je het konijn goed en kalm aanpakt zal deze snel aan de wasbehandelingen wennen en kan je heel voorzichtig proberen het eens in het water te laten zakken. Achterpootjes eerst. Trappelt het, dan gewoon weer met het washandje.

Konijnen kunnen gelukkig zwemmen dus verdrinken is een bijna ondenkbare zaak, echter als je het in een teiltje zet en het raakt compleet in paniek, haal het dan uit het water want in paniek kan het dus wel verdrinken.

Maak je niet al te veel zorgen, het wassen is niet zo'n groot probleem, drogen ook niet, behalve dan dat je konijn misschien wel een beetje bokkig ervan zal zijn erna, dus ik denk dat het je wel lukt.

Hou het hok goed schoon, voorkeur is het te verschonen na het wassen en het konijn er pas inzet als het gewassen is. Dit om eventuele mijten die achtergebleven zijn ook te elimineren.

Het lukt je echt wel, neem dat maar van mij aan. Ik heb het ook ooit eens de eerste keer moeten doen, en het is gewoon een beetje de eerste angst… Maar je zal merken dat het al met al best meevalt.

Heel veel succes, enne mocht het nou niet lukken, mail mij dan even (naam boven aan dit bericht aanklikken) want dan kan ik je misschien wel wat andere tips aan de hand doen. (Heb zelf 7 jaar een knaagdieren opvang gehad waaronder 15 konijnen en ik ken je probleem…)

Groetjes,

Gandr & beestjes

• Liesbeth

Kweetnietmeer, Gandr,

ik heb absoluut geen verstand van konijnen, laat ik dat vooropstellen. (35 jaar geleden twee wilde konijnen mee naar huis genomen, om ze trachten in leven te houden, naïef als ik was. Wat heeft zo'n wild konijn veel vlooien. ;-))

Maar ik ben eerlijk gezegd wel nieuwsgierig naar die mijt. Over welke mijt hebben jullie het?

Ik ken vanuit mijn hond's puppyschurft problemen, de demodex-, de sarcoptische- en de cheyletiella mijt.

Ik ben nog even gaan zoeken en ik vermoed dat het de laatste is. In dat geval heeft Gandr, volgens de sites die ik gevonden heb gelijk. Vlooienmiddel voor katten zou dan het beste zijn (ook voor konijnen.).

Ik heb nog even een engelstalig stukje gekopieerd:

"The mite can live for several days off the host, so the environment needs to be cleared of mites as well. At the same time the animals are treated, the environment may be fogged or sprayed. Since the mites only live for several days off the host, it is often effective to remove the rabbit, dog or cat from the premises for several days until the mites die. This would prevent reinfestation. Could I get Cheyletiella from my pet?

These mites can temporarily infest humans causing a mild skin irritation and some itching. In severe cases some open lesions may occur."

Dit is de site waar ik de info vandaan heb:

http://www.peteducation.com/parasites/cheyletiella.htm

Suc6

• kweetnietmeer

Gandr, (en alle anderen) heel erg bedankt voor de tips, ik weet er nu weer een heleboel vanaf. Vooral over dat rugje van het konijn, vond ik erg nuttig, want dat wist ik helemaal niet. Dat had de dierenarts helemaal niet verteld! Omdat Nijntje toch erg gestresst was hebben we haar goed vastgehouden, maar ze ging soms wel paniekerig springen. Gelukkig is dit allemaal wel goed gegaan. De volgende keer zal ik het eens proberen met een washandje. Ik had haar 2 keer met handdoek gedroogd en daarna met hok en al vlakbij de verwarming gezet. Ze ging zichzelf meteen wassen, want ze vond zichzelf natuurlijk heel erg vies. Ze was natuurlijk heel erg verbolgen over het feit dat wij dit haar aangedaan hadden, dus ze wilde ook niks eten waar wij bij waren. Toen wij 's nachts sliepen heeft ze natuurlijk als een gek het hooi en haar voer opgegeten, want de volgende morgen was alles op. Ze moet natuurlijk wel tonen dat ze boos is op ons!! Ik vond het wel heel erg grappig, dat toen ze nat was er helemaal niks meer overbleef van het konijn. Ze is normaal helemaal fluffy, maar als ze nat is is ze heel klein, dat was wel een leuk gezicht. Met jullie tips ga ik zeker wat doen, zodat het de volgende keer een stuk aangenamer voor haar wordt.

Wat ik zelf heel grappig vind aan mijn huisdieren, dat mijn normaal heel stoere kater Vosje, echt als de dood is voor Nijntje. Een beetje snuffelen als het konijntje rustig ergens zit, dat durft hij nog wel, maar als ze zich dat ineens omdraait dan springt ie zowat een gat in de lucht van angst. Mijn dierenarts moest hier ook hartelijk om lachen. Mijn andere kat Sweety wil niet eens in de buurt komen van het konijn. Als ik haar door het huis laat lopen zitten ze allebei op afstand naar haar te kijken met zo'n blik van: ik wil je wel met je spelen, maar ik durf het niet.

Nog een vraagje aan Gandr: Wat voor vlooienpoeder heb je gebruikt (merk), en kun je dat bij de dierenwinkel halen? En snap jij waar die mijtjes vandaan komen? Mijn diertjes kunnen namelijk niet naar buiten en komen daarom ook niet in contakt met andere dieren?

Iedereen bedankt voor de reakties, ook namens Nijntje!!

Angelique

• Gandr

Hoi Angelique,

Hoe de mijt wordt overgebracht…. Dat gaat via de vlieg of een ander insekt. Deze hoeft eigenlijk alleen maar een bezoekje te brengen aan een konijn die er al last van heeft en komt dan even buurten bij jou konijn en voor je het weet is het bingo. Mijn konijn was destijds gevonden en heeft het hoogstwaarschijnlijk al gehad toen ik hem kreeg, want toen had hij al die plekken in zijn vacht. Vliegen en ander spul moet dus goed uit de buurt gehouden worden.

Ik heb van mijn dierenarts vlooien poeder van Bolfo gehad, die is ook te krijgen bij de dierenwinkel. Kijk wel uit dat je niet teveel van de poeder gebruikt, want je hebt wel te maken met een konijn die kleiner en lichter is in gewicht dan een kat. (Tenzij jou konijn tot de grote rassen behoord…) Ook zou ik in verband met het spul waar je hem nu mee was even bij de dierenarts navragen of deze twee wel combineren, want anders ben je misschien straks je konijn aan het vergiftigen en ik neem aan dat dat niet je bedoeling was… ;-)

Verder voor Liesbeth… De naam van deze mijt is (heb even nagevraagd hoe je het exact schrijft…) cheiletiellamijt. En deze is eigenlijk specifiek voor konijnen. Lastige kleine etters, want ik ben nu al weer een drie jaar bezig ze te vernietigen, maar erg makkelijk gaat dat dus niet… Maar mij is dan ook uitgelegd dat dit hoogstwaarschijnlijk komt doordat Pavel er al erg lang last van had. Dus dan zitten ze wat steviger in het zadel als het ware. En aangezien hij zelf ook niet geheel een goede pels heeft van nature, maakt het dit niet makkelijker…

Maar goed, dit is geloof ik alle info die er gevraagd werd… Rest mij nog jullie heel veel succes te wensen met het vernietigen van de Cheiletiella mijt (wat een naam he) Angelique, en Liesbeth, ik hoop dat jij ook weer wat meer kan met deze info.

Groetjes,

Gandr & beestjes

• Gandr

En ik werd net terug gebeld door de dierenarts… Deze mijt kan ook overgedragen worden door onderling kontakt tussen konijnen, in het hooi, stro en dergelijke… Als de mijt echter van konijn op konijn is overgebracht, dan is het vaak een geval dat het in het nest al begonnen is… Dus dan hebben ze de mijt van jeugdige af aan al. Maar dat was mij al bekend en ik meen dit ook de keer ervoor gezegd te hebben. Verder is er van Pulvex dus de poeder, maar ook de shampoo… De shampoo is weer iets drastischer als de poeder, en denk erom deze moet heeeel goed uitgespoeld worden. Konijn moet wel heel nat gemaakt worden, shampoo goed inwrijven en dan dus goed uitspoelen. Als de poeder en shampoo niet helpen dan zijn er ook nog prikken. Hiervoor moet je dan wel eerst weer even met je konijn langs de dierenarts, want dan kunnen ze de prik even demonstreren. (Deze prikken zijn van Ivomec, zeer naar goedje voor de mijt…) Dan krijg je er nog twee mee naar huis (ja of drie, hou me er even niet aan vast). Die moet je dan zelf toedienen…

Dat was nog even info wat ik me ineens ook weer kon herinneren…

Sterkte en zet hem op tegen die vreselijke mijt he!

Groetjes,

Gandr & beestjes

• Lara

Bij het wassen van mijn konijn gebruikte ik een handdouche.

Ik weet niet meer waar we het ding hebben gekocht (waarschijnlijk Blokker of zo), maar je kan het gewoon aan de keukenkraan vast zetten (is oa. bedoeld voor mensen die hun haar willen wassen zonder helemaal onder de douche te hoeven). Als de straal maar zacht genoeg is, raken dieren niet in paniek. Zelfs onze katten hebben we er mee kunnen wassen ;>

Mijn konijn was extreem tam, dus kon ik hem op zijn rug laten balanceren op de ene arm en met de andere hand zijn poepertje wassen. Als het er maar op lijkt dat je konijn dit niet wil nooit doen! Bij een poging om zich om te draaien kunnen ze hun rug breken! Ramp was het al gewend voor ik werd gewaarschuwd en ging spartelen toen ik het op een andere manier probeerde. Waarschijnlijk assosieerde hij het gefrunnik aan zijn kontje terwijl hij zat met alle minder succesvolle pogingen om de vastgekoekte diarree weg te halen : < De ‘op de rug methode’ werd tegelijkertijd met de handdouche uitgeprobeerd, vandaar zijn voorkeur voor deze onnatuurlijke methode…

Veel succes met je konijn,

Lara

• malissa

Hallo heb je jou konijntje buiten staan?

maar als hij nou niet in bab wil,

zou ik hem wat lekkers geven,

misschien dat hij dan wel wil.

en als hij niet droog wil,

als je hem dan niet meteen buiten in de wind zet,

is dat ook niet zo erg hoor.

ik hoop dat ik je geholpen heb?

malissa