ziektekosten

• Sonja Dias

Afgelopen weekend is onze kater Nekron ziek geworden. We vonden zijn gedrag wel erg verdacht dus zijn we meteen naar de dienstdoende arts gegaan. Het bleek dat ons voorgevoel terecht was; onze Nekron had een blaasinfectie en blaasgruis gekregen van de (dure) brokjes die wij hem te eten gaven. Nu na drie bezoeken aan de dierenarts in drie dagen zijn wij ?450,- armer, maar wordt onze Nekron langzaam aan weer beter.Hij moet echter wel zijn leven lang speciaal voedsel krijgen, om dit te voorkomen… Na dit voorval zijn wij toch wel erg geschrokken van de dure ziektekosten van een huisdier. En dan te bedenken dat onze twee andere katten dit ook kunnen meemaken… We houden ontzettend veel van onze schatten en willen ze natuurlijk de beste zorg geven wanneer ze ziek worden. Dus zijn wij op het internet gaan zoeken naar een dierenverzekering. Maar de enige verzekeraar die wij kunnen vinden is Dier & Zorg. Kan het zijn dat er maar 1 verzekeraar bestaat voor dieren??

• Gandr

Hoi Sonja,

Er zijn bij mijn weten inderdaad wel meer dierenziekte kosten verzekeraars… Echter er zijn wel een aantal zaken die je van deze verzekeraars moet weten…

De meesten verzekeren alleen die ziektes die de meeste dieren eigenlijk praktisch nooit oplopen. Daarnaast houden ze bijna allemaal hun polissen zo aangepast dat bepaalde dieren moeilijker te verzekeren zijn dan anderen. Bijvoorbeeld een teckel kan zich niet laten verzekeren in de kosten voor het verhelpen van rugklachten om maar even iets te noemen. Dit in geval met een verhoogd risico's factor.

Ziektes die een dier al heeft of heeft gehad tijdens het afsluiten van de polis worden niet meer meeverzekerd.

Ook worden dieren die niet geldig en regelmatige geënt worden in veel verzekeringen niet opgenomen, ook weer vanwege het verhoogde risico factor.

In sommige gevallen wordt er ook over een verzekering gesproken in verband met eventuele ongelukken. Lees dit wel heel aandachtig door, want vaak zijn daar altijd addertjes die onder het gras op de loer liggen. Zo denk je misschien verzekerd te zijn voor je kat als deze aangereden wordt, maar als je dan de verzekering op de hoogte steld en vermeld dat jou kat regelmatig onbeheerd naar buiten ging, zeg dan maar dag met je handje, want ook dan was je een verhoogd risico en keren velen niet uit.

Ik heb zelf op het ogenblik 13 dieren en geen van allen zijn ze verzekerd in de ziektekosten. Het nut is er eigenlijk niet. Beter is het om af en toe geld apart te zetten op een speciale rekening wat je dan kan gebruiken mocht de nood aan de man komen. (Ook dat heb ik nog niet echt, maar ik kan tot op heden gelukkkig alle rekeningen gewoon meteen betalen of achteraf per giro afschrijving… Mazzel? Misschien…)

Mijn ervaring met de dierenziektenkosten verzekeraars is dat ze in de regel erg moeilijk kunnen doen en eigenlijk alleen dan nuttig zijn als je een dier hebt wat een zeer hoge aanschafwaarde had. Ik heb verder eigenlijk geen adressen van andere verzekeraars, maar zoals ik al zei, ze zijn er wel. Misschien dat je dierenarts daar wel wat meer adressen van weet, mocht je toch besluiten om alsnog een verzekering af te sluiten.

Groetjes en succes met de gruiskat…

Gandr & beestjes

• Danni

Even nog over dat voer. Onze kater had een paar jaar geleden ook last van blaasgruis. De dierenarts had ons ook geadviseerd om dat dure voer te geven(naam vergeten). Dus gek als ik op mijn kat ben, gaf ik hem dat voer. Blaasgruis te laat ontdekken kan nl fataal zijn! Maar hij moest die bende niet, terwijl het een goede eter is. Ik geef hem nu weer Whiskas en so far so good! Ik controleer hem wel regelmatig. Succes in ieder geval met je kat.

• margali

Sonja, als je nog meer wilt weten, kijk even op het prikbord van de kattenpagina, en zoek op Dierenverzekering. Daar is onlangs e.e.a. over gezegd.

groeten

margali