kat met haar uitval en plassen in de hoek

• Indra

Ik heb twee vraagjes. Mijn kat heeft sinds enige tijd last van kleine plukjes die uit zijn vacht vallen. Ik weet niet of ze deze zelf uittrekt of dat ze gewoon uitvallen. Op de plek waar ze uitvallen is het niet kaal maar blijven er hele korte haartjes achter. Weet iemand wat het is, ik zat zelf aan schimmel te denken. En wat is hier uiteraard tegen te doen.

De volgende vraag gaat over een kat van mijn vriendin, deze woont op de eerste etage en heeft een kat, op de begane grond hebben ze ook een kat. Om zijn terrein af te bakenen plast deze kat in een bepaald hoekje halverwege de trap. Weet iemand hier je hier van af komt, of wat je op het plekje moet doen om het voor de kat onaantrekkelijk te maken. Ik ben eigenlijk op zoek naar een huis-tuin- en keuken middeltje hier voor.

Alvast bedankt.

• Gandr

Hoi Indra,

Ik denk dat ik je op beide vragen misschien een antwoord kan geven.

Als eerste dan maar even de kat met de plukjes uitvallend haar… Mijn moeder heeft dit ook gehad met een van haar katten. Bij deze kat was het gekomen na haar sterilisatie… (Ik weet niet of jou kat een poes of een kater is en of deze gesteriliseerd is…) Bij deze kat was het een probleem in de hormonen huishouding. Daarvoor krijgt deze poes nu “de pil” die haar helpen weer een balans in de hormonenhuishouding te geven. Nadeel is, ze wordt er nogal opgeblazen van. Echter als mijn moeder stopt met die pil, begint de kat weer haar te verliezen op den duur.

Dit is bij poezen en katers mogelijk en daarnaast hoeft het niet meteen na de steilisatie te gebeuren. Het kan ook nog jaren duren… Zoals bij mijn moeders andere kat Spot, die pas drie jaar na de sterilisatie hiermee te maken kreeg.

Wat betreft het afbakenen van terrein… Is de bewust kat geholpen? Zo niet, dan zou ik dat toch zo spoedig mogelijk doen, want anders zal het gedrag een vast patroon aan nemen en is het niet meer met castratie te verhelpen.

Katten hebben er trouwens een vreselijke hekel aan als het plassen tegen hun achterste spettert. Misschien is het wat om er een stuk vinyl neer te leggen. Plastic zak kan je proberen, alleen vind ik dat wel een risico op een trap. Als je er 1 keer verkeerd op gaat staan, breek je onherroepelijk je nek.

Misschien dat het helpt, misschien ook niet. Wat ik zal doen is even in mijn boeken kijken voor andere middelen om dit tegen te gaan… Misschien vind ik een betere oplossing. Maar ik moet er wel bij vermelden dat het beter is om de ware oorzaak te bestrijden dan met middeltjes te proberen het te voorkomen. Katten zijn namelijk nogal eens geneigd om ook die middeltjes straal te negeren…

Groetjes,

Gandr & beestjes

• Jennifer)

Hoi Indra,

Wat je vriendin ook zou kunnen proberen is de bewuste plas-plek

goed schoon te maken (niet met chloor) en er een bakje

met wat brokjes neerzetten. Mooie naam trouwens, Indra.

Groetjes Jennifer

• Lara

Misschien is het moeglijk om boven- of onderaan de trap een kattenbak te zetten. Zo kan de kat op een makkelijk schoon te maken plek toch goed afbakenen. Als je vervolgens de huidige plasplek onprettig maakt (zie andere berichtjes), dan zal de kat hopelijk snel overgaan op de gewenste plek.

Op den duur (niet te snel beginnen) kan de bak langzaam naar een handiger plekje worden geschoven (neem er zeeeeer ruim de tijd voor, anders verhuist de kat niet mee).

Veel succes,

Lara