Hoi Indra,
Ik denk dat ik je op beide vragen misschien een antwoord kan geven.
Als eerste dan maar even de kat met de plukjes uitvallend haar… Mijn moeder heeft dit ook gehad met een van haar katten. Bij deze kat was het gekomen na haar sterilisatie… (Ik weet niet of jou kat een poes of een kater is en of deze gesteriliseerd is…) Bij deze kat was het een probleem in de hormonen huishouding. Daarvoor krijgt deze poes nu “de pil” die haar helpen weer een balans in de hormonenhuishouding te geven. Nadeel is, ze wordt er nogal opgeblazen van. Echter als mijn moeder stopt met die pil, begint de kat weer haar te verliezen op den duur.
Dit is bij poezen en katers mogelijk en daarnaast hoeft het niet meteen na de steilisatie te gebeuren. Het kan ook nog jaren duren… Zoals bij mijn moeders andere kat Spot, die pas drie jaar na de sterilisatie hiermee te maken kreeg.
Wat betreft het afbakenen van terrein… Is de bewust kat geholpen? Zo niet, dan zou ik dat toch zo spoedig mogelijk doen, want anders zal het gedrag een vast patroon aan nemen en is het niet meer met castratie te verhelpen.
Katten hebben er trouwens een vreselijke hekel aan als het plassen tegen hun achterste spettert. Misschien is het wat om er een stuk vinyl neer te leggen. Plastic zak kan je proberen, alleen vind ik dat wel een risico op een trap. Als je er 1 keer verkeerd op gaat staan, breek je onherroepelijk je nek.
Misschien dat het helpt, misschien ook niet. Wat ik zal doen is even in mijn boeken kijken voor andere middelen om dit tegen te gaan… Misschien vind ik een betere oplossing. Maar ik moet er wel bij vermelden dat het beter is om de ware oorzaak te bestrijden dan met middeltjes te proberen het te voorkomen. Katten zijn namelijk nogal eens geneigd om ook die middeltjes straal te negeren…
Groetjes,
Gandr & beestjes