konijn eet niet

• daphne

Hoi,

Mijn dwergkonijn (vrouwtje) heeft gisteren helemaal niets gegeten.

Vandaag heeft ze een stukje appel gegeten maar voor de rest laat ze het ook maar staan. Ze is wel vacht aan het wisselen, maar ze heeft nog nooit haar eten laten staan. Wat moet ik doen? Gewoon nog even aankijken of naar de dierenarts gaan?

• martine

Ik zou het eerst even aankijken, van 1 dag niet eten gaan ze niet gelijk dood denk ik. Ik heb niet zo heel veel verstand van konijnen, maar het beest kan zich natuurlijk niet lekker voelen. Let er wel even op dat ie gewoon drinkt en kijk even naar zijn ontlasting, als daar wat raars mee is kan je altijd besluiten om toch maar even naar de DA te gaan. Misschien kan je ook als het je gerust stelt de assistente van de DA even bellen, die weten vaak ook nog wel het een en ander. Als die denkt dat het nodig is om toch even langs te komen, zou ik dat gewoon doen.

martine

• Gandr

Hoi Daphne,

Het is wel degelijk een zaak om naar de dierenarts te gaan. Als een konijn langer dan twee dagen niet eten wil of bijzonder matig eet kan hierdoor de darmflora van je konijn instorten en voor nog veel meer problemen gaan zorgen.

Het kan uit meerdere oorzaken zijn dat je konijn niet wil eten, maar meestal is het met een injectie om de eetlust op te wekken wel te verhelpen als op het ogenblik geen directe oorzaak gevonden word. Let wel, als dit zich op een regelmatige bassis gaat voordoen zonder dat er iets lichamelijk te vinden is als bijvoorbeeld een kies die ontstoken is of doorgegroeide tanden, dan kan het zijn dat je konijn lijdt aan, en dit ga je heeeeel vreemd vinden maar het kan, want ik had er zelf een, aan anorexia nervosa. Meestal wordt deze pshychische afwijking toegeschreven als uitsluitend een mensen kwaal, maar ook dieren kunnen hieraan lijden. Ik heb een konijn gehad die het had en die heeft het vier jaar weten uit te zingen. Toen heeft de anorexia toch teveel van de reserves ge-eist en is het uiteindelijk overleden. Voor mijn konijn betekende het dat hij elke maand een injectie met eetlustopwekker moest halen. Dat ging dan weer een maandje goed en daarna mocht ik weer. Als het dier 1 dag niet at stond ik de dag erna al op de stoep bij de dierenarts. Zeker toen ik via mijn opleiding als dierenartsassistente leerde dat de darmflora van het konijn het na drie dagen eten onherstelbaar opgegeven heeft en niet meer op gang te brengen is als het diertje voor die periode niet gegeten heeft.

Ik zou dus zeggen, even langs de dierenarts, heel belangrijk.

Laat je even weten wat de uitkomst was?

Groetjes en succes,

Gandr & beestjes

• Femke c.

Hoi Daphne,

Ik zou toch even kontakt opnemen met je DA, omdat je konijn in de rui is zou het natuurlijk kunnen dat hij een haarbal heeft en daar kunnen ze aan overlijden als je er niets aan doet.

Succes,

Femke c.

• daphne

Hoi Gandr,

Jeetje zeg ik heb nog nooit gehoort van anorexia bij konijnen! Ze kan geen last hebben van haar tandjes want die kijk ik elke week na of ze niet te lang zijn. En ik merk dat ook aan haar als ze te lang zijn. Toen ik vanmorgen binnenkwam zat ze hooi te eten. Mijn vader bracht mijn hond gisteravond weer bij me thuis en zei dat Flappie een klein beetje gegeten had en ze had wel trek in een snoepje. Want ze ging mooi rechtop zitten.Ik kijk het weekend nog even aan anders toch maar even naar de DA.Maar ik heb wel goede hoop!!

Ik heb dit ook nooit meegemaakt met haar in de 1,5 jaar dat ik haar heb. Normaal gooit ze haar hele etensbak door haar hele kooi als er volgens haar niet genoeg voer in zit.

Groetjes Daphne, Aruna, Flappie, Nijntje en Snuffie.

• Liesbeth

Daphne,

is je konijn soms met eten gestopt toen je hond weg was?

Nichtje van mij, heeft dat ook met haar konijn gehad, het beest weigerde te eten, toen de honden (ivm vakantie) weg waren. Toen de honden thuis kwamen werd het konijn helemaal hoteldebotel en na de begroeting at hij ook weer.

Ik hoop dat het ook zo met jouw konijn is.

Groetjes,

Liesbeth

• daphne

Hoi Liesbeth,

Omdat ik vol-continue dienst draai gaat mijn hond met de avonddienst altijd naar mijn ouders toe. Anders moet ze van 14:00 tot 0:00 alleen blijven en dat is te lang voor haar. En dat (hoop ik dan) weten mijn konijnen ook.

Die staan altijd rechtop als ze weggaat en staan ook weer rechtop als ze weer binnenkomt. En mijn hond spurt altijd richting de kooien en dan kijk dan of ze er allemaal nog zijn. En dan is het weer goed.

Maar Flappie heeft vanochtend alweer hooi gegeten en vanavond heeft ze een klein beetje van haar voer gegeten. Dus ik heb wel goede hoop dat het weer goed komt. Ik wacht nog tot het weekend en anders toch even langs de DA.

Groetjes Daphne, Aruna, Flappie, Nijntje en Snuffie

• daphne

Hoi Allemaal,

Flappie heeft gisteren eindelijk weer eens goed gegeten.

Ze had zeker een baaldag dat ze niet wou eten.

Ik ben misschien een beetje overbezorgt geweest.

Bedankt nog voor alle tips en adviezen.

Groetjes Daphne en Flappie