Nou, vandaag dus twee honden getraind. De ene, een vrolijke, maar ozo drukke Jack Russel, pikte alles vrij snel op. Al snel werd ze rustiger. Bij haar zijn er 9 punten waarvan de eigenaar eigenlijk af wil. Onzindelijkheid, slopen, dominant rijden op andere hond en bazen, katten najagen, stelen van spullen van de tafel, trekken aan de lijn, springen tegen mensen als deze binnen komen, over de meubels klimmen en springen tot op een aquarium toe. Ik heb eerst maar even alle punten doorgenomen en uitgelegd hoe het verloop zal aangepakt worden. Ik ga natuurlijk eerst het ene proberen weg te trainen en dan ga ik pas naar het volgende door. We zijn begonnen met het trainen van de zindelijkheid en het trekken aan de lijn nemen we de volgende keer erbij, want eigenlijk komen die twee mooi bij elkaar uit. Voor de zindelijkheidstraining moet ze tenslotte ook veel meer naar buiten… Dusss.
Hoe dan ook, dit hondje is een heel slim hondje en de vorige eigenaar heeft er weinig mee gedaan, dat is wel gebleken. Gelukkig willen deze mensen er wel wat meer aan doen.
De tweede hond hoort bij de eerste, is een Labrador en heeft een minder aantal punten op het lijstje staan. Trekken aan de lijn, opspringen tegen bezoek en veelvuldig de voorpoten gebruiken, en ook het uitdagen van katten…
Omdat de Jack Russel meer problemen heeft is het belangrijk dat deze iets meer aandacht krijgt. Daarbij is de Jack Russel ranghoger en zal dus de ranglagere hond de neiging hebben het een en ander van de ander over te nemen…
Ik vond het de eerste keer heel goed gaan. Enkele kleine testjes bleken snel opgepikt te worden door de Jack Russel en ook de labrador was een gewillige student ;-)
Ja, het was lang geleden, maar het is steeds weer leuk als je ziet dat een hond toch van een paar minuten training (nu was het voornamelijk nog veel gedrag kijken van de hond…) al aardig wat meekrijgt en ook vasthoud… Nu moeten de baasjes zelf ook wel doorzetten in de trainingsmethode die ik ze meegegeven heb… Maar dat zal wel lukken denk ik.
Groetjes,
Gandr & beestjes