sleepketting (schrikdraad)

• mara

Vandaag gaan we met onze bouvier van 5 maand oud voor het eerst naar de training.

In de folder welke we van de trainer hebben ontvangen wordt gevraagd te komen met een sleepketting en een leren riem.

Nu is ons laatst het volgende overkomen. We hebben een grote tuin en de hond mag dan ook vrij op het erf rondlopen. We wonen wel aan een drukke weg, dus we moesten de hond leren op het erf te blijven. Dit is onze 4e bouvier en hebben met de vorige bouviers ook altijd een geel gekleurd draadje op de inrit naar huis liggen of we spannen het. Dit werkt perfect, de hond gaat er niet overheen. Bij onze nieuwe hond hebben we hem zelfs niet een keer hoeven te bestraffen, hij blijft achter het gele touwtje.

Later merkten we dat hij wel via de struiken en een gat in de heg probeerde de weg op te komen. Om hem dit af te leren hebben we een schrikdraadje om de hele tuin gespannen. Nu heeft hij een keer een schok gehad toen hij een stalen ketting om had, hij gaat ook niet meer naar de weg toe. Maar als ik hem die sleepketting omdoe heeft hij het idee dat hij mogelijk weer een schok krijgt.

De hond verandert dan in een keer van een wildebras die (nog) niet zo erg goed luisterd in een voorbeeldige hond die alles doet wat je zegt.

Nu is mijn vraag “zou die sleepketting een nadelige invloed kunnen hebben op de komende training vandaag”???

En waarom wordt er bij de training een sleepketting gebruikt. De hondenschool waar we naar toe gaan staat heel goed bekend.

vr gr. Mara en bouvier Kay

• Gandr

Hoi Mara,

Om even bij het begin te beginnen… Ja als de “sleepketting” op de bewuste lijn lijkt die hij destijds om had met het krijgen van die schok, dan is het heel goed mogelijk dat hij de lijn met de schok associeert.

Valt me dan nog mee dat hij dan juist braaf doet wat je wilt in plaats van compleet in paniek te schieten, een houding wat normaliter zich dan openbaart.

Ik heb zelf honden getraint in het verleden (en sinds kort ben ik er weer mee begonnen), maar ik ken de hele term sleepketting niet. Kun je me daar wat meer over vertellen?

Misschien is het raadzaam om deze vraag voor te leggen aan de betreffende instantie waar je de training met Kay gaat volgen. Als je het niet vertrouwd is het altijd iets om goed door te vragen, tenslotte gaat het om jou hond en die wil je niet verknalt zien, toch?

Ik moet wel even vermelden dat het opzetten van een training in Nederland nog geen papieren vereist. Dit houd in dat iedereen dus in feite zichzelf trainer mag noemen, en het dus ook kan beoefenen! Daarom is het heel belangrijk altijd goede informatie in te winnen over een betreffende trainingsclub of trainer. Er wordt vandaag de dag nog behoorlijk aangerommeld door de diverse “trainers” en zo worden dus ook best veel honden onherstelbaar verknipt. Een eigenaar van de hond voelt zich daarna behoorlijk schuldig, maar die valt in feite niets kwalijk te nemen, want je mag toch aannemen dat de bewuste trainer weet waar deze mee bezig is, nietwaar.

En in een tijd waarin zelfs je door de dierenbescherming gevraagd wordt waarom je je dieren eigenlijk nog laat enten omdat niet enten toch veel goedkoper is en ach wat kan er nou gebeuren… is dus alles mogelijk.

Veel succes en groetjes,

Gandr & beestjes

• fiona

is het niet een slibketting???

zo'n wurgketting is dat.

• mara

Gandr het is zoals Fiona zegt waarschijnlijk een slibketting (wurgketting)

Kay heeft haar eerste les gehad met de slibketting, het ging redelijk goed. Samen met zo'n 15 andere honden heeft ze leren volgen, zitten en ons is uitgelegd hoe je met die ketting moet omgaan, hij is er niet voor om de hond te wurgen. Je kunt die ketting met een hand heel makkelijk om het hoofd van de hond en als hij niet trekt hangt de ketting vrij om haar nek. De “ik kan het haast niet uit mijn mond krijgen” wurgfunctie dient om het dier te corrigeren als hij iets doet wat niet moet.

Deze hondenschool waar wij naar toe zijn geweest staat heel goed bekend bij ons in de buurt. Onze veearts heeft hem dan ook aanbevolen. Er waren vandaag 4 nieuwe groepen met 15 honden en het kwam bij mij erg professioneel over.

Natuurlijk is die hondenschool een commercieel gebeuren maar ik vind het niet duur. Een cursus van 10 weken kost f100,- Maar je hoeft pas na de derde keer te betalen. Als je na die drie weken vind dat het niet goed gaat kun je stoppen zonder dat het je geld heeft gekost. Ik vond het alleen al prachtig dat al die honden na de les nog een kwatiertje met elkaar konden spelen waarbij ze ook allerlei sociale vaardigheden opdoen. Al met al volgens mij een goede keus.

vr gr Mara en Kay

• Gandr

Ah Mara,

De slipketting ken ik wel… Maar de term sleepketting had ik nog niet eerder gehoord. Ik was al even bang dat er weer iets naars uitgevonden was om een hond te laten luisteren.

Maar de slipketting ken ik hoor….

Dan weet ik weer even genoeg.

Groetjes,

Gandr & beestjes

• dani

Hoi Mara,

Naast stalen slibkettingen bestaan (in ieder geval bestonden) er ook leren slibkettingen. Misschien een idee?

• Femke c.

En er bestaan ook slibtouwen, deze hebben niet de prikfunktie van een slibketting maar wel de wurgfunktie.

Ik moet wel zeggen dat ik niet in alle gevallen voor een slibketting ben, mijn hond bv is een “achteruit trekker” is en dan is het moeilijk werken met een slibketting.

Sinds ze een tuigje draagt (over de rug en voor de borst langs) luistert ze wel 10x beter! Ook de hond van mijn ouders (inmiddels 4 jaar oud) was niet te temmen, sleepte iedereen door de straat, het tuig van Joy uitgeprobeert en geen centje pijn meer!

Ooit zei een man tegen mij als ik mijn handen om jouw nek leg zal je niet doen wat ik wil, maar als ik mijn handen om je middel leg kan ik je veel makkelijker leiden. Toen had ik nog zoiets van : “Ja, het zal wel, idealist!”. Nu moet ik toch echt bekennen dat hij helemaal gelijk had.

Al met al bij een moeilijke hond zeker het proberen waard, al kost het even een tijdje voor ze eraan gewend zijn (weten ineens niet meer hoe ze hun behoefte moeten doen enzo.) als ze eraan gewend zijn vind ik het een uitkomst!

Groetjes,

Femke en Joy

• Jennifer)

Een slipketting “wurgt” een hond niet maar immiteert een beet in de nek,

mits je hem goed gebruikt natuurlijk.

Mensen die hem verkeerd gebruiken, wurgen de hond inderdaad half, omdat de slipketting normaal los hoort te hangen om de nek, met ruimte ertussen.

Wel zielig als mensen zelf aan de slag gaan met een slipketting en er een wurgketting van maken…Daarom ben ik ook tegen de slipketting, behalve op een goede curcus. Zo, dat wou ik even kwijt :-)