gebitsontsteking

• martine

Ik lig gisteren lekker met mijn hond te kroelen, die ligt op zijn rug bij mij op schoot en ineens zie ik een grote rode plek op zijn tandvlees. Ik kijk en schrik me rot, blijkt hij aan twee kanten onstoken tandvlees te hebben, mooie kleurtjes dat wel, maar niet leuk. Hij heeft allemaal gele plekken erop en een zwarte rand langs een aantal tanden. Ik natuurlijk gelijk de DA gebeld, maar het was zo druk dat ik pas maandag terecht kan. Op zich is dat niet erg, want dit is geen spoedgeval. Zo te zien heeft hij er niet echt last van, maar dat gaat wel komen als ik er niets aan laat doen. Nou is mijn vraag even, want ik voel langzaam al pijn in mijn portemonnee…..heeft iemand ervaring hierin? Wat gaan ze mogelijk doen en wat zijn de mogelijke kosten? Van Konni heb ik al begrepen dat ze hem waarschijnlijk onder narcose zijn tanden helemaal schoon gaan maken (tandsteen weg) en dat schijnt best een dure grap te zijn. Niet dat ik dat niet voor mijn hond overheb, maar dan weet ik waar ik me op voor kan bereiden, dat ik niet ter plekke flauwval in de dierenartscombinatie…..

Hoop dat iemand wat weet

martine

• Gandr

Hoi Martine,

Mijn Juno heeft dat dus ook gehad. Alleen werd het bij haar veroorzaakt door een Cyste in haar bekkie. Hierdoor is ze vier tandjes kwijtgeraakt. Aanvankelijk dacht de dierenarts dat er misschien nog wat aan te redden viel en zouden ze onder narcose proberen om het zaakje te verhelpen, maar het bleek dat de tanden al te ver los zaten om er nog iets mee te doen. Juno is een vrij pijnhard hondje en heeft gewoon gegeten terwijl ze best pijn aan haar bekkie moet hebben gehad. Maar de cycste zat op een plek waar ik het hele ding never gezien heb. Toen ik het gebit eens grondig controleerde om uit te vinden waar die verrotte lucht uit haar bekkie vandaan kwam vond ik het ding…

De grap was niet echt heel duur, vond ik. Juno heeft een roesje gehad, in verband met haar leeftijd en hartruisje, is dus niet geheel knock out geweest. Het is begin vorig jaar geweest, en ik kan me eigenlijk alleen nog herinneren dat ze goedkoper uit was dan ik bij mijn tandarts ben voor 1 lullig gaatje! (Rek mijn tandarts was 245,= !) Dus voor het onder een roesje brengen en trekken van 4 tandjes en een tandsteenbehandeling er maar meteen bij vind ik dat dus niet duur als ik dan goedkoper uit ben. Maar de prijzen van de dierenartsen verschillen nogal. Ik weet wel dat de gemiddelde dierenarts aan vaste land goedkoper is dan de dierenartsen hier op het eiland.

Dat is wat ik er nog van weet. Ja en dat Juno halucinaties had toen ze uit het roesje kwam… En met haar verleden waren die niet zo heel leuk… Maar ze heeft het allemaal goed doorstaan en eet nu ook weer gewoon mee…

Bekkie wordt door mij nu echter wel nog steeds in de gaten gehouden, want je kan het maar nooit weten. juno eet nou eenmaal graag gras en de cyste kan daardoor ontstaan zijn.

Veel succes met jou woefke enne ik hoop dat die dierenarts rekening meevalt!

Groetjes,

Gandr & beestjes

P.S.: Je hoeft je niet te verontschuldigen hoor, ik weet dat je behoorlijk in de piep zak kan zitten over een rekening van de dierenarts, tenslotte moet je hun wel te vriend houden, en te laat of niet kunnen betalen vane en rekening maakt ze nou niet echt vriendelijker… Toch?

• martine

Nou, soms speelt mijn schuldgeveol wel een heel klein beetje op. Wij hebben gewoon best veel dieren in huis en dat is meer omdat mijn hart voor dieren zo groot is, dan dat het misschien allemaal wel van die verstandige beslissingen waren. Ik weet van heel veel beesten hoe ik ze moet verzorgen en ik zal alleen in een heel extreem geval een dier de deur uitdoen omdat het niet te handhaven is thuis. Gelukkig nooit gebeurd, want over het algemeen word ik er dus niet warm of koud van als ik zo links en rechts eens wat haren heb liggen of de poes verspreidt de korrels van de bak door de halve kamer. Ik ruim het op of stofzuig en klaar is het weer. Maar met zo'n dierentuin in huis kan je best weleens schrikken van de kosten. Soms (bij voorkeur aan het eind van de maand) dan is mijn geld gewoon op en zal het betreffende beest nog even moeten wachten Als het ooit om een spoedgeval gaat weet ik zeker dat ik het op een accoordje kan gooien met de DA, maar in andere gevallen verwacht die man inderdaad van mij dat ik netjes betaal. En dan vraag ik me weleens af of het handig was om zoveel beesten te hebben. Je kan tenslotte beter 1 beest huisvesten waar je plenty geld voor hebt dan 10 waarbij je af en toe achter je oren moet krabben waar je het vandaan haalt, nietwaar? Had er toevallig laatst met Konni een discussie over en wij waren het erover eens dat je liefde voor je beesten meer telt dan het voer wat je ze geeft of de mand waar ze in slapen, maar helaas er bestaat niet zoiets als een “aldi voor dierenartsen”, waar je gewoon lekker goedkoop naar toe kan gaan. Dus ik hoop dat je gelijk hebt en dat het kostenplaatje meevalt en vooral dat mijn hondje straks weer een normaal uitziend gebit en tandvlees heeft, want dit ziet er echt niet fijn uit. In ieder geval bedankt voor je reactie, want als jij al het idee hebt dat de DA's op het vasteland goedkoper zijn, kon het inderdaad weleens meevallen.

martine

• Gandr

Hoi Martine,

Ik heb niet alleen de ervaring ik weet het zeker… Ik heb jaren in Zeist gewoond waar dus een consult bij de dierenarts 17,50 was… Hier zeg je alleen hoi tegen de man en je bent al 45 gulden kwijt! (Was vorig jaar nog 35,= maar btw he…)

Nu hebben de dierenartsen en ik gelukkig een goede verstandhouding met elkaar. Ik mag dus op rekeing, en dat betaal ik dan weer meteen als mijn loon binnenkomt.

Ik ben sinds ik weer op mezelf woon een spaarpotje aan het aanleggen voor mijn dieren. Nu is die nog niet zo groot, maar het is voor de eventuele toekomst noodgevallen. Voor als ik ineens heel krap mocht zitten en ik moet eten hebben voor ze of de dierenarts… Scheelt wel weer iets hoor.

Maar met een beetje mazzel valt de behandeling van het gebit van jou hond mee.

Ik ben wel benieuwd hoe het gaat aflopen. Laat je dat wel weten?

Oké.

Groetjes,

Gandr & beestjes

• Ans

Ja hij zal even onder narcose worden gebracht en dan worden alle tanden schoongemaakt en als het nodig is getokken en voor een ontsteking aan het tandvlees een antibiokuurtje en dan ben je er voorlopig vanaf en als je dan elk jaar met de jaarlijkse inenting de tanden even na laat kijken, dan kunnen ze het tandsteen bijhouden met erafte halen( waarschijnlijk dan zonder narcose) Wel laten doen hoor, heb zelf maar kiespijn of ontstoken tandvlees vreselijk, dan ga je ook naar de tandarts. Wat je moet betalen: het consult + de narcose + de behandeling + de medicijnen. Ik hoop dat je van 150 gulden nog wat overhoudt.poezengoetjes van Ans.

• Liesbeth

Hoi Martine en haar hele beestenboel.

Lastig dat je hond ontstoken tandvlees heeft, ik heb als dierenartsassistente gewerkt, en dus ook gebitssaneringen gedaan. Veel honden maar ook katten krijgen hier ooit eens mee te maken, net als bij mensen hebben sommige dieren

hier helaas gewoon een aanleg voor.

Het is niet prettig, het is pijnlijk bij het eten voor de hond, maar de reden waarom de mensen uiteindelijk op het spreekuur verschenen was dat hun huisdier uit de bek stonk. Ook voor tandvleesontsteking geldt, voorkomen is beter dan genezen. Daarom is het altijd beter om brokken dan diner of blik te geven, maar een hondekluif tussendoor of flostouw om mee te spelen is ook een goed alernatief.

Het klopt dat een dier voor gebitssanering niet volledig onder narcose gaat, een narcose bestaat uit twee injecties, de eerste is een “roesje” het dier is dan in een soort lichte slaap, deze krijgen ze omdat het werkelijke narcose spuitje wat nare bijwerkingen kan hebben zoals waanbeelden(vooral bij het ontwaken), waarvan een dier in paniek kan raken.Maar bij tandsteen verwijdering worden ze dus alleen in een lichte slaap gebracht.Sommige dierenartsen proberen bij dieren met weinig tandsteen, om dit zonder roesje weg te halen, dat lukt alleen bij een rustige hond, maar is wel goedkoper. De eerste dag zal de hond nog geen hard eten mogen/kunnen eten,maar ook deze lichte napijn trekt vaak snel weer weg.

Als de boel goed ontstoken is krijg je ook nog een antibiotica kuurtje mee (erg belangrijk om deze goed af te makken!!)

Heb je een rustige hond, met een echte aanleg voor tandsteen, zou je desnoods later kunnen proberen om met een zachte kindertandenborstel hem aan te leren eens per dag z'n gebit zacht te poetsen,(erg moeilijk, want ik ken geen een hond die het leuk vind) er zijn ook speciale hondentandenborststels met hondentandpasta (met leversmaak, echt waar…) maar dat is alleen maar extra geld,

Veel succes met je hond, en geef d'r een dikke knffel van mij!

• martine

Meiden, bedankt voor alle tips en als ik het zo zie gaat het gelukkig meevallen allemaal. Ik laat nog even weten hoe het is afgelopen maandag!!

martine

• Femke c.

Hoi Martine,

Aan al hetgeen wat Gandr vertelt heb ik niet zoveel toe te voegen alleen dat ik in de zomer bij mijn kat hetzelfde heb gedaan. De afgebroken elementen zijn toen verwijderd, en de rest van het gebit (2 hoektanden en 2 kiezen) is toen schoongemaakt, ik betaalde toen fl. 75,-.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat mijn DA zegt mij gematst te hebben (het was weer zo'n periode dat ik wekelijks op de stoep stond….) hij zei: “Hmm, onder heeft ze niets meer dus een half gebit he? Da's halve prijs dan!” Al met al zullen de kosten dus wel meevallen, maar mijn ervaring is dat de narcose eigenlijk het duurst is, dus als je een grote hond hebt wordt het in verhouding vaak veel duurder.

Succes,

Femke

• martine

Vandaag met de hond bij de DA geweest. Hij heeft een antibiotica kuur om de ontsteking over te laten gaan en volgende week dinsdag moet hij terug voor behandeling. Ben benieuwd of ze hem helemaal of gedeeltelijk wegmaken, maar dat hoor ik daar wel. We moeten hem in ieder geval om een uur of 10 's morgens brengen en om half 1 weer ophalen.

martine