m'n hond is ziek...

• ToN 13

Hallo,

Mijn hond (Labrador Retriever, teefje, 19½ maand (dus nog een baby, tenmiste zo noem ik haar) is ziek. Sinds gisteren. Ze moet overgeven en heeft diarree. Ze eet niet meer, drinkt gelukkig wel nog. Daarstraks moest ze overgeven, toen lieten we haar naar buiten. Toen ze weer binnen was ging ze op haar stoel liggen en begon te janken. Ik denk dat ze gewoon buikpijn heeft. Het gaat wel beter dan gisteren, gisteren was ze heel rustig, maar nu drukker. Toen ik dit aan het schrijven was begon ze ook nog te blaffen. Weet jij misschien wat ik moet doen, of haar gewoon met rust laten??

Groeten,

Ton,

www.tonsdierensite.tsx.org

• Channah

Hallo Ton,

Dat zal je altijd zien: zoiets gebeurt weer in het weekend!

Het is duidelijk dat haar ingewanden van streek zijn. Dat kan allerlei oorzaken hebben: iets verkeerds gegeten, kou etc.

Wacht niet te lang, want het is heel vervelend voor de hond. Ik zou voor de zekerheid de dierenarts maar even bellen, en als zij/hij geen dienst heeft, de vervanger, of een spoedkliniek.

Iets anders: mag ik uit je naam “ToN 13” opmaken, dat je jarig bent geweest, en dus een jaartje ouder ….. ?

Beterschap voor je hond!

Groeten van Channah

• ToN 13

Hallo Channah,

Het zal best kunnen dat ze kou'tje heeft opgelopen.

En ja, ik ben intussen jarig geweest. In december.

Bedankt voor je bericht!

Groeten,

Ton

• Ans

Naar de dierenarts, wie weet wat er gebeurt is, en dierendokters zitten ook in het weekeinde hoor net als huisartsen.succes Ans.

• Gandr

Overgeven en diarree zijn altijd zaken die op een jonge hond een behoorlijke indruk kunnen nalaten. Het is altijd raadzaam om hierover de dierenarts te raadplegen. Omschrijf heel duidelijk hoe de diarree eruit ziet en wat er in het overgeefsel meekomt. Dit kan de dierenarts weer helpen een aantal zaken buiten te luiten.

O ja, nog een ding, het kan zijn dat je bij veelvuldig overgeven en bij langdurige diarree wat sporen van bloed kan terug vinden. Zolang deze licht van kleur zijn en eigenlijk maar in de hoeveelheid van kleine stipjes voorkomen is het niet echt verontrustend, maar wel vermelden, want dan is er door het veelvuldig kracht zetten bij het overgeven in de keel een klein addertje gebasten of bij het veelvuldig diarree aandrang een adertje in de laaste deel van de darm gebarsten… Dit moet je wel in de gaten houden.

Ik hoop dat je hond er weer snel bovenop komt. Ze is neem ik aan wel geënt tegen alle ziektes? Niet dat ze dan niet meer die ziektes krijgen kan, maar het kan haar wel helpen te voorkomen dat ze erger ziek is dan als ze niet geënt zou zijn.

(Ik weet niet of deze zin taalkundig klopt, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel..)

Geef je hond maar een knuffel van me en beterschap met haar. Bel maar even een dierenarts, ben je in ieder geval echt gerust gesteld, toch?

Groetjes,

Gandr & beestjes

• ToN

Hallo en bedankt voor jullie reacties,

Het gaat nu veel beter met Alma, ze heeft nog een beetje diarree. Als het morgen nog erg is bellen we de dierenarts ff. Maar ik hoop voor Alma dat alles morgen weer oké is!

Groeten,

Ton,

www.tonsdierensite.tsx.org

• ToN

Hallo allemaal,

Het gaat gelukkig nu weer goed met de baby!!

Groetjes,

Ton