hond en katten

• leon

Hallo,

Is er iemand die mij advies kan geven hoe ik mijn hond ( labrador/collie) aan de twee katten van mijn vriendin kan laten wennen? Mijn hond is 2,5 jaar en nog niet gestereliseerd. De twee katten zijn 2 en 2,5 jaar oud. Het gaat wel steeds beter maar we gaan binnenkort samenwonen dus alle advies is welkom.

Alvast bedankt,

Leon

• Gandr

Hoi Leon,

Ik heb eigenlijk mijn hele leven honden en katten samen gehad. En het wilde dus wel eens dat er een nieuwe kat in huis kwam die niet bij honden kon. Als je hond een rustig type is gaat het sneller is mijn ervaring dan wanneer je een hond hebt die eigenijk zeer nieuwsgierig is naar de katten of ze achterna jaagt. Nu heb jij een Border Collie/Labrador kruising. Ik weet niet van welke van de twee rassen jou hond de meeste karakterestieke eigenschappen vertoond, maar Border Collies zijn veedrijvers. Over het algemeen zullen die toch iets meer interesse tonen in de katten dan de Labrador kant zou doen. Labradors zijn aporteer honden in de jacht, dus die halen eigenlijk het geschoten wild op, met voorkeur uit water maar ook op land. Dat is dan ook de reden dat dit type minder snel echt achter de katten zou aanjagen.

Over het algemeen heb ik bij mij thuis het voornamelijk de dieren zelf laten doen. Uiteraard wel in de gaten houden. Maar een kat die niet bang is van honden, dus blijft staat, desnoods met een dikke staart, hogerug opgeheven pootje en het blaaswerk, zal minder snel “vervolgt” worden door een hond dan een kat die als een haas ervandoor gaat of maar steeds weg kruipt.

Vaak is het zo dat als de hond een tot twee keer een flinke mep over de neus gehad heeft het bericht voor de hond duidelijk is geworden. “Dit is een dier die er niet vandoor gaat en dat terug vecht.” Vaak is het dan ook niet interessant meer voor de hond om de kat steeds lastig te vallen.

Raadzaam is het om de drie niet bij elkaar alleen te laten. Als de hond namelijk boos wordt, en de kat ook, dan heb je een garantie op een fikse dierenarts rekening.

Wat je kan doen is het volgende. Introduceer de dieren op een plek aan elkaar waar ze elkaar nog nooit eerder hebben gezien, maar zijzelf ook nog nooit eerder geweest zijn. Haal ervoor een handoek of een washandje onder de staart van de hond en vervolgens de katten. Doe dit even een paar keer. Zo nemen de katten de geur van de hond over… (Ja ik weet het je zal wel denken, lekker fris! Maar de anaalklieren van een hond geven een geur af die de hond zijn identiteit geeft…) Je haalt de wshand of handdoek langs de geurklieren van de hond en geeft deze geur door aan de katten. De hond zal dan wel iets snuffelen, maar minder indringent dan wanneer de katten geheel naar kat ruiken.

Met een beetje mazzel heeft dat iets voordeel. Voor de rest moeten ze het dan even zelf doen. BLIJF ER WEL BIJ! En hou er rekening mee dat ze zeker de eerste periode nog niet snel met elkaar overweg kunnen. In sommige gevallen kan het tot een jaar of twee oplopen dat de twee diergroepen elkaar accepteren. Heb je mazzel is het in een weekje geschiet. Het is voornamelijk aan hoe de hond zich opsteld tegenover de katten. Als hij ze redelijk met rust laat gaat het sneller.

Ik hoop echter dat ze snel met elkaar kunnen leven.

Groetjes,

Gandr & beestjes