katers

• Jadira

Hai,

Ik heb zowel vrouwtjes als mannetjes katten. De vrouwtjes zijn gesteriliseerd en vormen geen enkel probleem. De mannetjes daarentegen, lopen overal tegenaan te plassen. Ook in huis. Ik wordt hier helemaal gek van. Helpt het als ze gecastreerd worden?

Een andere vraag is: een van de katers is ongerveer 9 maanden oud en springt steeds over in de tuin van de buurvrouw, waar er twee halve pitbulls zijn. De ene zit meestal aan de ketting maar de andere loopt altijd los. Ik sta angsten uit dat mijn kat niks overkomt. Is dit af te leren?

Alvast bedankt voor de hulp.

• Channah

Hallo Jadira,

Ja, het helpt, als je de mannetjes laat castreren. Bovendien kunnen ze dan niet voor allerlei ongewenste kleine katjes in de buurt zorgen. Je moet wel de plekken waar ze al gesproeid hebben heel goed schoonmaken, met Nilodor (als ik het goed schrijf), verkrijgbaar bij de apotheek. Want anders gaan ze toch weer op die plaatsen sproeien.

Als je wilt, dat je katten niets overkomt, dan kan je de katten binnen houden, of een gedeeelte van je tuin zodanig afschermen dat de katten wel naar buiten, maar niet weg kunnen. Ik heb dit met mijn dakterrasje gedaan. Er is een frame van hout gemaakt, met daartussen stevig gaas, ook over het plafond. Er zit een deur in, zodat ik in geval van nood naar het dak kan (en de katten ook). De katten vinden het heerlijk, en ik ook, want ik hoef mij niet ongerust te maken. Bovendien veroorzaak je zo geen voerlast voor je buren.

Groeten van Channah