Golden Retriever puppy

• nadia

Hoi,

Sinds 2 1/2 maand hebben mijn man en ik een puppy. In eerste instantie zou er nog geen hond komen, omdat mijn man en ik allebei 40 uur werken. Tenslotte hadden we ook al 2 poezen en hebben wij het allebei ook nog eens naast ons werk redelijk druk ( met sporten enz.). Toch wou mijn man graag een hond. Ik heb toen informatie opgevraagd en we zijn kort daarna op gesprek geweest bij een fokker. Deze man vertelde ons dat het in de regel niet erg is als je beiden 40 uur werkt en daarnaast een hond wil. Voordat ik er goed over had nagedacht, heb ik tegen mijn man “ja” gezegd. En daar was ze dan; Tessa: 8 weken oud en net zo groot als onze 2 poezen. Echt een scheetje. De eerst 2 weken heeft ze in een doos veel liggen slapen. Omdat wij dus overdag aan het werk waren, hebben we haar afgeschermd van de woonkamer, in de keuken gelaten. Ik had kranten voor de deur gelegd, zodat ze het in ieder geval niet op de vloer zou doen. Dat was dus verkeerd. Als ik thuis kwam, had ze de kranten in 1000 stukjes versnipperd en haar plasje lag door heel de keuken verspreid. Dit kon niet langer. Mijn man had zijn moeder gebeld en gevraagd of zij voor 2 weken lang de hond tussen de middag uit kon laten. Dit was geen probleem. Totdat mijn schoonmoeder niet meer tussen de middag kon komen. Omdat Tessa het nog steeds binnen deed, hebben we haar, als we weg waren en ‘s nachts in een bench gedaan. Zo dachten we het probleem opgelost te krijgen. Niet dus. Als we thuis waren lieten we haar vrij rond lopen. Dit heeft ervoor gezorgd dat ze het nu nog steeds binnnen doet. En we zijn ondertussen alweer 3 maanden verder. Op de puppy-training krijg ik van de andere mensen te horen dat ze het toch wel vreemd vinden dat Tessa nog steeds niet zindelijk is. Zelfs de fokker vindt dat ze eigenlijk al lang zindelijk had moeten zijn. Ondertussen begin ik ook aan mezelf te twijfelen en vraag ik me af of het wel de juiste beslissing is geweest om een hond te nemen, terwijl we allebei hele weken werken. ’s Avonds en in het weekend besteden we veel aandacht aan Tessa. We gaan regelmatig naar het bos of een hei. En ook het uitlaten gebeurt vaak genoeg. De enige manier dat Tessa het niet op de vloer doet, is om haar in haar bench te houden, maar dit kun je ook toch ook niet eeuwig blijven doen?

Wie kan mij helpen om te zorgen dat Tessa buiten haar bench niet meer op de vloer plast. Elke tip is een gouden tip.

Groetjes,

Nadia

• Gandr

Hoi Nadia,

Nou wat dacht je van het voordat je haar in de bench laat nog even flink laten wandelen en als je haar uit de Bench laat ook meteen weer laten wandelen?

Daarnaast… De hond is nu 2 1/2 maand? Dat is nog niet zo vreemd hoor. Bij een pup koop je een garantie van onzindelijkheid tot een minimum van 6 maanden er gewoon bij. Sommige honden zijn er wel vroeg mee, anderen niet. Hangt ook een beetje van de hond zelf af… Kijk en het hondje is nog maar klein… Dus het blaasje is ook nog maar klein. Moet dus vaker eruit dan een volwassen hond. De lengte van de wandeling doet er dan niet toe, de hoeveelheid van uitlaten, dat is dan belangrijk.

Als je meer wilt weten, je kan me gerust bellen. Mogelijk dat ik je dan nog wat meer tips aan de hand kan doen… Het is echt niet zo heel erg moeilijk hoor, het vraagt alleen wel tijd en geduld… En tja, als je wilt weten wat er gebeurd als je dat niet hebt…. Dan moet je mijn stukje van “Het punt van kwaad voorbij” maar eens even lezen. Dat gaat over een hondje wat ik net zou gaan trainen. Heeft anderhalf jaar in de douche gezeten en is nu bij de nieuwe eigenaar ook onzindelijk, omdat het nooit een training gehad had op dat gebied. En de baasjes verwachtten dat het hondje met 1 bezoek van mij ineens spontaan zindelijk zou zijn… NIET DUS! Maar goed… Het vereist dus wel aandacht, geduld en tijd. Maar niets is onmogelijk en zelfs honden van 5 jaar met onzindelijkheidsproblemen, mits deze niet veroorzaakt worden door een medische afwijking en onoplosbaar is, is nog zindelijk te krijgen.

Ik heb zelf mijn hond, die ik met 5 jaar gekregen heb en chornisch blaasontstekingspatientje was, en daar door onzindelijk, zindelijk gekregen. Dus dan moet het met jou hondje ook lukken.

Groetjes,

Gandr & beestjes

tel: 0222-327754 (Ik neem op met Manon…)

• Femke c.

Beste Nadia,

Als ik heel eerlijk ben had je als ik fokker was geweest geen pup van me gekregen, 2 mensen die beide 40 uur werken betekent meestal dat jullie toch 9 uur van huis zijn en dat is in mijn ogen echt te lang voor jullie hondenbaby. Maar dat even achterwege gelaten, het pupje is er nu en ik snap ook dat jullie echt het beste voor haar willen. Het klinkt misschien raar maar is het mogelijk om de pup tijdelijk mee te nemen naar je werk zodat je ze iedere 2 uur uit kan laten? Ze is de bench inmiddels gewent dus waarschijnlijk heb je weinig last van haar. Een andere optie is een week vakantie nemen en dan nog een week halve dagen zodat je haar zindelijkheid goed kan trainen. Het blijft een feit dat de ene pup nu eenmaal sneller zindelijk is dan de andere en tot 1 jaar oud moet je berekend blijven op ongelukjes.

Kijk eens bij je in de buurt misschien is er iemand die zelf geen hond kan/wil hebben maar er hartstikke gek op is, die persoon zou elke dag een 2x een uurtje naar Tessa kunnen gaan.

Nadia heel veel succes met Tessa en hopelijk kom je een goede oplossing tegen.

Groetjes,

Femke en Joy

p.s. Trek gewoon de stoute schoenen aan en vraag aan je baas of de hond mee mag naar je werk, kun je in je lunch/koffiepauze lekker gaan lopen met je hond! Goed voor jou en goed voor Tessa, het is overigens wetenschappelijk bewezen dat mensen die hun huisdieren meenemen naar hun werk beter presteren!

Ik moet zeggen dat ik daar nog niet veel van gemerkt heb maar dat ik het wel heerlijk vind dat ik tussen de middag lekker een uur met Joy kan lopen i.p.v. heel de dag binnen te zitten.

• Pascale

Hoi Nadia,

Buiten de training voor het zindelijk krijgen, hoe doe je dit met het opvoeden????

Ik heb ook een Goldn retrieverpup van 16 weken oud, zij was met 9 weken in zovere zindelijk dat ze toen al aangaf wanneer ze naar buiten moest. Hoe dit komt??? Ik denk, omdat ik er de eerste 2 weken zo veel aandacht aan besteed heb, ieder uur naar buiten, NEE zeggen als ze het binnen doet (wel als je het ziet).

Nu ben ik dan ook maar 4 uur per dag van huis, maaar ik merk wel dat het verder opvoeden ontzettend veel tijd en nergie kost. Hoe doe jij dit?????

Groetjes Pascale

Eigenlijk mijn tip: neem 2 weken vrij, neem je pup elk uur mee naar buiten, beloon haar uitbundig als ze buiten iets doet, zeg NEE als ze toch binnen iets doet en zet haar dan direct buiten.

Niet straffen, neus erdoor halen of wat dan ook, gewoon alleen NEE zeggen.

zo leert ze dat ze buiten moet plassen.

Succes

• Marleen

Je kan niet verwachten dat een pup vanzelf maar zindelijk wordt, daar moet je wel aan werken. Als jullie beiden 40 uur in de week werken vind ik het niet eerlijk tegenover je pup. Mijn man en ik hebben toen wij onze vorige pup kregen om de beurt ieder 3 weken vrij genomen, daarbij werkte ik toen ook nog parttime. De hond was dus de eerste 6 weken niet alleen en zo hebben wij het kunnen op bouwen. Het heeft alleen wel onze vakantie gekost maar ja daar kies je bewust voor. Daarna was hij hoogstens 6 uur alleen, nou ja alleen met onze andere 2 honden. Ik ben nu in de gelukkige gelegenheid dat ik werk aan huis, dus dat is helemaal prettig voor de honden. Wat hierboven ook al geschreven werd om je baas te vragen om de pup mee te nemen is een goede optie, is dit niet mogelijk dan kun je altijd kijken of er een hondenuitlaatservice in de buurt is.

Succes en het beste met je pup.

• jeannette

triest…… dat je een pup durft te veroordelen tot een eenzaam bestaan en dat terwijl een hond een groepsdier is.

• marly

Ja ik heb met stomheid zitten lezen je verhaal.

Ik zelf heb een labrador van 5 en sinds de zomer een golden pup.

Ik was hele dagen thuis en heb mijn handen er aan vol gehad.

Ze sloopt graag dingen en ook het zindelijk duurde langer als bij de labrador.

Het zijn baby's die je niet hele dagen alleen laat zitten.

Ik begrijp werkelijk niet dat je er niet goed overna hebt gedacht.

Als je dit nu niet even goed regelt wordt het ook zo'n hond als in de andere berichten die in therapie moet om zindelijk gemaakt te worden.

ik hoop dat je een oplossing vindt, anders ben ik bang dat het een fiasco wordt.

Succes ermee…..Marlynadia schreef:

>

> Hoi,

>

> Sinds 2 1/2 maand hebben mijn man en ik een puppy. In eerste

> instantie zou er nog geen hond komen, omdat mijn man en ik

> allebei 40 uur werken. Tenslotte hadden we ook al 2 poezen en

> hebben wij het allebei ook nog eens naast ons werk redelijk

> druk ( met sporten enz.). Toch wou mijn man graag een hond. Ik

> heb toen informatie opgevraagd en we zijn kort daarna op

> gesprek geweest bij een fokker. Deze man vertelde ons dat het

> in de regel niet erg is als je beiden 40 uur werkt en daarnaast

> een hond wil. Voordat ik er goed over had nagedacht, heb ik

> tegen mijn man “ja” gezegd. En daar was ze dan; Tessa: 8 weken

> oud en net zo groot als onze 2 poezen. Echt een scheetje. De

> eerst 2 weken heeft ze in een doos veel liggen slapen. Omdat

> wij dus overdag aan het werk waren, hebben we haar afgeschermd

> van de woonkamer, in de keuken gelaten. Ik had kranten voor de

> deur gelegd, zodat ze het in ieder geval niet op de vloer zou

> doen. Dat was dus verkeerd. Als ik thuis kwam, had ze de

> kranten in 1000 stukjes versnipperd en haar plasje lag door

> heel de keuken verspreid. Dit kon niet langer. Mijn man had

> zijn moeder gebeld en gevraagd of zij voor 2 weken lang de hond

> tussen de middag uit kon laten. Dit was geen probleem. Totdat

> mijn schoonmoeder niet meer tussen de middag kon komen. Omdat

> Tessa het nog steeds binnen deed, hebben we haar, als we weg

> waren en 's nachts in een bench gedaan. Zo dachten we het

> probleem opgelost te krijgen. Niet dus. Als we thuis waren

> lieten we haar vrij rond lopen. Dit heeft ervoor gezorgd dat ze

> het nu nog steeds binnnen doet. En we zijn ondertussen alweer 3

> maanden verder. Op de puppy-training krijg ik van de andere

> mensen te horen dat ze het toch wel vreemd vinden dat Tessa nog

> steeds niet zindelijk is. Zelfs de fokker vindt dat ze

> eigenlijk al lang zindelijk had moeten zijn. Ondertussen begin

> ik ook aan mezelf te twijfelen en vraag ik me af of het wel de

> juiste beslissing is geweest om een hond te nemen, terwijl we

> allebei hele weken werken. 's Avonds en in het weekend besteden

> we veel aandacht aan Tessa. We gaan regelmatig naar het bos of

> een hei. En ook het uitlaten gebeurt vaak genoeg. De enige

> manier dat Tessa het niet op de vloer doet, is om haar in haar

> bench te houden, maar dit kun je ook toch ook niet eeuwig

> blijven doen?

>

> Wie kan mij helpen om te zorgen dat Tessa buiten haar bench

> niet meer op de vloer plast. Elke tip is een gouden tip.

>

> Groetjes,

>

> Nadia

• Marieke

Ehhh, sorry,

maar ik lees net steed over flinke wandelingen,

bos en hei en weet ik veel waar, weet niemand dat een pup van 10 weken meenemen op een boswandeling hetzelfde is als een peuter van 2 meenemen op een urenlange strandwandeling ?!

Voor een pup van 8 weken is een korte wandeling genoeg (van 5 minuutjes ongeveer) en dit voer je langzaam op.

Bovendien is het eerste jaar het skelet heel teer en daarom loop je het liefst met de pup op een gelijkamtige ondergrond (steen) en zeker niet op zachte ondergronden (hei, zand)

Succes

Marieke

• Bettina

Hoi Nadia,

Ik ben in het gelukkige bezit van twee hele lieve honden.

Rakker: Reu, Labrador/Border Collie, 18 mnd.

Binky : Reu, Kruising Flat Coated, 6 mnd.

Ik ga eigenlijk nergens naar toe zonder de honden, als ze echt niet mee kunnen blijf ik niet langer weg dan 4 uur.

Ik ben eigenlijk de gehele dag met ze bezig.

We gaan altijd twee keer per dag naar een stuk bos bij ons in de buurt, het rondje is ongv. 45 min., we doen het altijd rustig aan. We komen er veel andere honden tegen, omdat dit bos eigenlijk alleen maar voor honden is er mag geen verkeer komen en geen paarden. Binky komt daar vanaf dat hij 4 mnd. was eerder niet, omdat een pup per mnd maar 5 min. per wandeling mag lopen.

2 mnd = 10 min., 3 mnd. = 15 min. enz.

Binky had ook moeilijke start bij zijn vorige baasje en was totaal niet zindelijk, maar nu gaat het heel goed en vinden wij niets meer in huis. Binky slaapt nu al 2 mnd. op onze kamer waar Rakker ook slaapt. Dit kan ook alleen maar omdat hij zindelijk is. Als wij thuis zijn gaat hij voor de schuifpui zitten zodat wij weten dat hij nodig moet en laten wij hem buiten. Als hij boven is gaat hij blaffen, omdat hij moet. Hij heeft dit laatste zelf aangeleerd. Ik loop per dag zeker 6 tot7 keer te wandelen met de honden. Als ik te lang weg blijf hebben zeker twee vriendinnen de sleutel van het huis zodat ik ze kan bellen of zij de honden kunnen uitlaten.

Zij hebben zelf ook honden waar ik regelmatig oppas.

groetjes Bettina en de hondjes