Flap in de rui?????

• Pascale

Hoi allemaal,

Voor het eerst sinds ik hier op het prikbord kom, heb ik een vraag over mijn lieve bunny Flap.

Vorig jaar rond februari/Maart werd meneer kaal. ik in paniek naar de DA.

Daar aangekomen lag meneer helemaal dubbel. Wat was het geval: Flap was in de rui!!!!!!!!!!

Nu heeft Flap weer en kale plek, alleen is het nu erger.

Vorige keer waren het allemaal kleine plekjes, die iets lichter van kleur waren als de rest (Flap is helemaal zwart). Nu zit er midden op zijn rug 1 grote kale plek, en kan ik helemaal op zijn huid kijken. Dit is in 2 dagen tijd gebeurd. Er zitten ook allemaal witte huidschilfertjes (dit was de vorige keer ook). Hij heeft geen vlooien, en Flap is een binnenkonijn.

Is het weer rui, en dan in erge mate, of is het iets anders? Ik heb dit nog nooit gezien.

Alvast bedankt

Groetjes Pascale

• Gandr

Nou Pascale,

Het kan best zijn hoor dat het weer een rui periode is, geen enkele rui verloopt hetzelfde. Maar ik zou toch het even in de gaten houden. Want mijn konijn dacht ik dus ook van dat het rui was. Hij zat beroerd in het vachtje toen hij op straat gevonden werd dus ik dacht altijd dat het dus een beroerde rui was ook. Echter wat bleek hij had mijt! Yuk!

Hij is van vlooien/mijten peoder nu overgaan op de volgende drastischere middel, het wassen van het konijn. Nu is het afwachten wat het wordt… Maar Pavel, mijn konijn heeft het eigenlijk al zolang als dat ik hem heb. Het is echt balen, want het is volgensmij een konijntje met een heel mooi pelsje, echter ik heb hem er nog maar heeeeeel zelfen in mogen zien.

Laat er toch maar even naar kijken hoor. Beter het zekere dan het onzekere nietwaar.

Veel succes,

Gandr & beestjes

• kweetnietmeer

Het klinkt een beetje als een vraag die ik een tijdje geleden op deze pagina heb gezet. Die vraag was: Rabbit in de problemen?

als je het opzoekt kom je het wel tegen. Ik ben met mijn Nijntje, die ook een binnenkonijn is, naar de dierenarts geweest en heb daar een shampoo gekregen waar ik haar mee moet wassen. Dat wassen is niet echt een feestje, maar ze went er wel aan. Alleen is ze altijd wel een paar dagen een beetje nukkig tegen mij. Wat dat betrefd is het net een kat. Ik ben nu 3 weken bezig met die kuur (ik was haar eens per week) en de schilfertjes zijn al verdwenen. De kale plek begint al dicht te groeien met nieuwe korte haartjes. Ik denk dus dat je het beste even naar de dierenarts kan gaan. Op deze pagina geeft iedereen goede adviezen, maar we kunnen via de computer niet naar jouw konijntje kijken.

veel succes met Flap en de groeten van Angelique en Nijntje

• malissa

hoi,

het kan misschien zijn dat hij schurft heeft?

meestal als hij in de rui is moet je hem kammen,

maar als hij kaal wordt denk ik dat hij toch een ziekte heeft,

dus ik zou toch nog even naar dierenarts gaan.

malissa

• Vera.

Hey Malissa.

Weetje ??? Een konijn is een buiten dier. Het is niet zielig als hij de hele winter buiten in een hokje zit. Het is eigelijk veel zieliger als je hem binnen houd. Dinnen is het meestal erg warm. Het konijn krijgt dan vacht problemen. Dit zou beest de oorzaak kunnen zijn van die kale plekken. Als ik jou was zou ik mijn konijn toch maar buiten gaan houden. Je moet hem allen nu nog niet naar buiten doen, want hij is immers aan de warmte gewent. Als je hem nu naar buiten doet vat hij zeker kou. Ik zou hem van het voor jaar naar buiten doen. Verder als die kale plek schurft is moet je je konijntje wassen met BODIP. Dit is meestal wel te koop bij de dierenspeciaalzaak.(helpt ook tegen luizen, vlooien, mijten en andere ongedierte.)

Veel succes ermee.

Groetjes van Vera&Dieren.malissa schreef:

>

> hoi,

>

> het kan misschien zijn dat hij schurft heeft?

> meestal als hij in de rui is moet je hem kammen,

> maar als hij kaal wordt denk ik dat hij toch een ziekte heeft,

> dus ik zou toch nog even naar dierenarts gaan.

>

> malissa

• heidi

Je kan beter je konijn binnen houden zodat je in ieder geval het konijn goed in de gaten kan houden. Buitenkonijnen gaan vaak snel dood omdat problemen niet snel genoeg worden opgemerkt.

Even over de kale plek: mijn Flipje had dat een paar weken geleden ook. Bij hem is het vanzelf weer weggegaan. Hou het in de gaten. Als het erger wordt even naar de dierenarts en een afkrabsel laten maken zodat je zeker weet dat het mijt is (schurft). Maar kijk het dus nog even aan. Als hij zichzelf open gaat bijten dan wel meteen langs de DA gaan.

Groetjes, Heidi