gewoon iets wat ik wil weten?

• malissa

hoi,

mijn zusje vroeg aan mij leggen vissen eieren?

nou ik zal het niet weten?

weten jullie het?

malissa

• Lara

Hoi Malissa,

De algemene regel is: zoog- en buideldieren leggen geen eieren, de rest wel.

Vissen dus ook!

Groetjes,

Lara

• Channah

Hallo Lara,

Niet helemaal waar: er zijn ook levendbarende vissen. De doodgewone guppies bijvoorbeeld, zijn levensbarend.

Als je precies wilt weten welke vissen eieren leggen, en welke levensbarend zijn, ga dan naaar de Openbare Bibliotheek, rubriek 634.8. (Dit laatste is dus eigenlijk informatie voor het zusje van Malissa).

Groeten van Channah

• Tigger

Er zijn inderdaad eierleggende vissen en levendbarende vissen. Ik heb zelf een tropisch aquarium en daar zitten levendbarende vissen in. Er zijn nu twee pubers die bijna zo groot zijn als hun ouders en ik heb nog een heel klein visje er in. Dat is hun kleine broertje.

Eierleggende vissen maken vaak een soort nest van schuim waar de eieren in worden gelegd. Dit zijn wel vaak de wat bijzondere tropische vissen. Cychlides en labyrinthvissen leggen bijvoorbeeld eieren.

Guppies, platy's, blackmolly's zijn levendbarende vissen.

Tot slot nog even een berichtje voor Lara. die algemene regel geldt niet voor het vogelbekdier dat in Australie leeft. Dat is een zoogdier dat eieren legt!

Even ter info.

Groetjes, Tigger

• Lara

Hoi Channah,

Nu ik je antwoord lees, herinner ik me ineens ook weer een uitzending waarin jonge roggen opgerold ter wereld kwamen…

Ik keek dus gewoon een beetje te simpel tegen de wereld aan ; ->

Groetjes,

Lara

• heidi

haaien ed zijn niet vivipaar (levendbarend) maar ovivivipaar. dat houdt in dat ze wel eieren leggen maar dat die eieren binnen in het lichaam worden uitgebroed. Wanneer de eieren uitkomen komen ze levend uit de vis.

Groeten Heidi