Toen Ralf en ik ons flatje kregen, was er eindelijk ruimte om de knagerkooi op de grond te zetten in een speciale kamer (geen snoeren). In het begin vonden alle drie de bewoners het eng om verhuisd te zijn, maar na een poosje durfde mijn konijn Tambo het aan om door de open deur te gaan. Ik hoopte dat de cavia's snel zouden volgen…
Tambo heeft eind november dat beroemde eerste stapje gedaan, maar Mandy en Dandy zagen het niet zo zitten. Minstens eens per week zette ik ze er uit, maar ze vonden dat erg eng… Dat Tambo elke dag naar believen er in en er uit ging leek ze niet te interresseren.
Sinds half december heb ik een andere strategie gevolgd. Als het hok verschoond moest zette ik ze atijd al uit, maar nu wachtte ik vervolgens een paar uur voor het lekkere voer en het hooi in het hok kwamen. Mandy en Dandy kwamen dus terug in een saai hok, terwijl er snoepjes en goed voer buiten het hok lagen. Mandy keek nog wel eens verlangend uit het hok, maar waagde de stap niet.
Tot vandaag! Eindelijk stapte Mandy weer terug op het matje (er ligt een stuk harde vloerbedekking over het traliedeurtje en een stuk daarna, zodat ze niet uitglijden bij de klim in of uit het hok). Ze schrok er zelf van, maar ging vervolgens lekker zitten smikkelen. Een paar keer ging ze weer het hok in, dronk wat, verzamelde moed en ging weer op pad. Heerlijk om haar zo actief te zien!
Dandy is veel minder ondernemend dan Mandy, maar alleen achter blijven terwijl Mandy tevreden geluidjes maakt en er etensluchtjes hangen, ging ook hem te ver. Mijn zwarte haarbal verzamelde moed en met een flinke spurt vloog hij Mandy voorbij.
In een hoekje overdacht hij zijn overmoed en begon toen maar heeeel voorzichtig de weg terug te verkennen. Onderweg hield hij lang genoeg stil om me te demonstreren waarom het zware voerbakje altijd omligt. Hij ging op de rand staan, strekte zijn koppie naar de andere kant, pakte die vast en met een ruk ging de bak om ; ->
Inmiddels zitten ze weer dik in het hooi in hun hok, maar ik hoop wel dat ze nu vaker gaan lopen. Met 3 knagers in 50 bij 100 cm wonen (+ een verdieping van 50 bij 40 cm) kan toch eigenlijk alleen als er ook regelmatig uitstapjes mogelijk zijn…
Morgen gaat het hok dus weer open en misschien is de verleiding van de grote kamer met verborgen snoepejs groter dan die van een hok vol bekende luchtjes…
Groetjes,
Lara