Cavia's eindelijk los!!!

• Lara

Toen Ralf en ik ons flatje kregen, was er eindelijk ruimte om de knagerkooi op de grond te zetten in een speciale kamer (geen snoeren). In het begin vonden alle drie de bewoners het eng om verhuisd te zijn, maar na een poosje durfde mijn konijn Tambo het aan om door de open deur te gaan. Ik hoopte dat de cavia's snel zouden volgen…

Tambo heeft eind november dat beroemde eerste stapje gedaan, maar Mandy en Dandy zagen het niet zo zitten. Minstens eens per week zette ik ze er uit, maar ze vonden dat erg eng… Dat Tambo elke dag naar believen er in en er uit ging leek ze niet te interresseren.

Sinds half december heb ik een andere strategie gevolgd. Als het hok verschoond moest zette ik ze atijd al uit, maar nu wachtte ik vervolgens een paar uur voor het lekkere voer en het hooi in het hok kwamen. Mandy en Dandy kwamen dus terug in een saai hok, terwijl er snoepjes en goed voer buiten het hok lagen. Mandy keek nog wel eens verlangend uit het hok, maar waagde de stap niet.

Tot vandaag! Eindelijk stapte Mandy weer terug op het matje (er ligt een stuk harde vloerbedekking over het traliedeurtje en een stuk daarna, zodat ze niet uitglijden bij de klim in of uit het hok). Ze schrok er zelf van, maar ging vervolgens lekker zitten smikkelen. Een paar keer ging ze weer het hok in, dronk wat, verzamelde moed en ging weer op pad. Heerlijk om haar zo actief te zien!

Dandy is veel minder ondernemend dan Mandy, maar alleen achter blijven terwijl Mandy tevreden geluidjes maakt en er etensluchtjes hangen, ging ook hem te ver. Mijn zwarte haarbal verzamelde moed en met een flinke spurt vloog hij Mandy voorbij.

In een hoekje overdacht hij zijn overmoed en begon toen maar heeeel voorzichtig de weg terug te verkennen. Onderweg hield hij lang genoeg stil om me te demonstreren waarom het zware voerbakje altijd omligt. Hij ging op de rand staan, strekte zijn koppie naar de andere kant, pakte die vast en met een ruk ging de bak om ; ->

Inmiddels zitten ze weer dik in het hooi in hun hok, maar ik hoop wel dat ze nu vaker gaan lopen. Met 3 knagers in 50 bij 100 cm wonen (+ een verdieping van 50 bij 40 cm) kan toch eigenlijk alleen als er ook regelmatig uitstapjes mogelijk zijn…

Morgen gaat het hok dus weer open en misschien is de verleiding van de grote kamer met verborgen snoepejs groter dan die van een hok vol bekende luchtjes…

Groetjes,

Lara

• Carmen

Grappige beestjes hoor, cavia's. Echte “schijterds” letterlijk en figuurlijk. Wij hadden twee cavia's en een konijn en die konden met een trapje uit het hok het balkon op. Het konijn had het meteen in de gaten, de cavia's zijn nooit het hok uit geweest.

Nu heb ik nog maar een cavia en een konijn. En geen balkon meer. Maar als het mooi weer wordt krijgen ze een grote buitenren en wil ik een paar cavia's erbij adopteren van stichting cavia. Nog een paar maanden geduld…

Carmen

• Jennifer)

Hoi Lara,

Over een tijdje is het vast andersom, dan willen ze

het hok niet meer in :-)

Wel geinig om te lezen, hoe voorzichtig ze zijn, die kleintjes van jou.

Groetjes Jennifer

• knavia

Ik zet mijn kaafjes altijd op de gang als hun hokken worden verschoond, en ook s'avonds mogen ze om de beurt in groepjes spelen op de gang. Ze vinden dat prachtig. In de hoek waar ze het meest zitten leg ik kranten op de grond (voor alle plasjes). Daar spelen ze ook mee (Onderdoor kruipen, verstoppertje, aan stukken scheuren). Een lege doos is ook erg leuk, daar kun je onder zitten, of erin, of een gat in bijten. Mijn kaafjes zijn eigenlijk nooit bang op de gang, ja misschien de allereerste keer, maar dan blijf ik erbij, zodat ik ze kan aanmoedigen en door enthousiast te doen ze kan laten zien dat dit ERG leuk is! De jongens staan 's avonds gewoon te bedelen om eruit te mogen, fijn geurtjes ruiken op de gang (vooral heel leuk als eerst de vrouwtjes hebben gelopen!). Helemaal het toppunt van leuk is om een grote kartonnen koker te nemen waar vloerbedekking om heeft gezeten. Die in stukken van ongeveer een meter zagen en luchtgaatjes in boren.

Dat in stukken zagen heeft een praktisch doel: ze willen er wel eens niet meer uit, en dan kun je ze er met je arm uitduwen. Dat gaat niet als de koker te lang is.

Ook om bij een ‘verkeersongeval’ een van de kaven er uit te kunnen trekken. Met een verkeersongeval bedoel ik dat ze er elk van een andere kant zijn ingekropen en in het midden klem komen te zitten met hun neuzen tegen elkaar. En als geen van beide dan terug wil kruipen…. Daar dienen ook de gaatjes voor: dan krijgen ze toch nog lucht als ze er elk van een kant zijn ingekropen en niet meer terugkunnen of willen. Doei, Knavia.

• Gandr

Jongens, ik moet ineens weer terug denken aan de periode dat ik 35 cavia's in de opvang had zitten. wat een lol als die op de speciale kamer rond mochten crossen! Wel eens opgevallen dat het net treintjes zijn als je er meerdere tegelijkertijd laat lopen? Die van mij hadden het helemaal gevonden. Ik had er een opklap bed staan, was zo'n beetje het enige wat daar dan stond, en dan keek ik eronder en dan zag ik alleen maar allemaal caviapootjes allemaal achterelkaar! Nu heb ik er nog maar twee… En dat is best saai eigenlijk… Maar ja voor meer hokkies om ze 's nachts in te huizen of als ik niet thuis ben, daar is hier geen ruimte voor. Maar wie weet ooit in de toekomst nog eens?

Maar wat ik even kwijt wilde…

Cavia's zijn geen schijtertjes… Cavia's hebben slechte oogjes… Van nature. In de natuur leven ze in hoog gras en ja, aan oogjes heb je dan niet zoveel. Cavia's moeten het hebben van de neus en oren. Dus de reden dat veel caviaatjes zo angstig overkomen ligt gewoon aan het feit dat ze eigenlijk allemaal toe zijn aan een brilletje van -10 ;-)!

Maar vroeg of laat lopen je caviaatjes ook gewoon rond te crossen alsof het een lieve lust is hoor Lara. Geef ze even wat tijd, ze moeten alles eerst goed aftasten.

Geintje uit mijn opvang tijd… Is een blindegeleide muis niet iets voor ze? LOL

Heel veel plezier met de “Kaafjes”!

Groetjes,

Gandr & beestjes

• Lara

Hoi knavia,

Leuk idee met die buizen!

Alleen ehh, ze wilden gister en vandaag er dus niet meer uit…

Als het hokje saai is, dan gaan ze op pad naar lekkers, maar met vers hooi voor hun neus kan geen snoepje ze er uit lokken ; -(

Ik probeer het morgen met verse tuinkers, daar zijn ze allemaal gek op. Grote kans dus dat Tambo het opeet en ik een paar plukjes moet ‘redden’ voor ze…

Voor mij is het niet leuk dat ze hun hokje liever hebben dan de hele kamer, maar ik weet nu echt even geen trucjes meer.

Dozen staan er regelmatig, want die hebben we nog zat na de verhuizing (en ik weet van katten en fretjes hoe leuk dat kan zijn).

Groetjes,

Lara

• Lara

Hoi Gandr,

Ik wist al dat ze zeeeeeer bijziend zijn, maar naar mijn ervaring kunnen zelfs (half)blinde cavia's met plezier rondlopen. Mijn eerste cavia, Hummeltje, die had staar aan haar oogje. Ze was tevens de baas van de twee, dus duwde ze Hermelientje gewoon voor zich uit! Zo gingen ze tussen de katten door, verstopten zich in Peppers vacht (een collie), werden door haar gewassen en sprongen dan als vlooien omhoog om zich droog te schudden.

Helaas was er voor de volgende cavia's geen plek meer op de grond, dus moesten die steeds opgetild worden en op de grond gezet. Daarna volgde een jacht om ze te vangen en dat vonden we geen van allen leuk. Het loslopen kwam dus op een te laag pitje : -<

Nu was er dus weer ruimte voor een ‘doordouwerduo’ dat vanaf bekend terrein steeds meer uit kon gaan breiden. Een paar weken en dan is er actie had ik verwacht. Nu zoek ik dus naar diervriendelijke trucjes om ze de lol van het loslopen te leren. Liefde gaat door de maag, dus alle snoepjes en een deel van het groenvoer probeer ik dus net buiten het hok te geven…

Verstopplekjes zijn er genoeg. Naast de kooi aan weerszijden zijn kasten met veel ruimte er onder (kan ze dus makkelijk pakken en er goed schoonmaken). Ve ene kant kunnen ze via de verwarming bij het bureau komen en aan de andere kant staat het oude nachthokje (is vervangen door een verdieping). De route uit het hok en naar de grotere kast wordt gevormd door 2 losliggende stukken tapijt (over van het opnieuw bekleden van de krabplank :-<). Voor de rest voelen ze parket onder de pootjes en ik had verwacht dat ze dat juist eng zouden vinden. Ze zoeken echter het tapijt niet op, dus is dat niet het probleem. Was dat wel het probleem geweest, dan hadden er nu losse tapijttegels overheen gelegen.

Ik blijf hopen dat ze het leuk zullen gaan vinden en net heb ik toch Mandy er maar even uitgezet, naast haar voerbak. Ze nam een paar hapjes, ging terug naar de ingang van de kooi, bedacht zich en zit nu weer te eten. Ik weet dus niet zeker of het wel angst is.

Misschien snapt ze gewoon niet dat dit leuk is…

Groetjes,

Mandy, Dandy, Tambo en Lara

PS. Mandy heeft haar buikje vol en zit weer bij mijn lieve zwarte haarbal in het hok. Dandy is minder ondernemend dan Mandy en kan vaak de ingang van het hok niet terugvinden, dus heb ik het hem maar niet aangedaan om er uit te moeten. Mandy kent de weg prima. Tambo zit weer op zijn vaste plek naast het hok.

• Lara

Mandy is betrapt!

Zat ik nog even wat berichtjes te lezen, hoor ik ineens voetjes op het laminaat…

Natuurlijk was ik zo stom om even om te kijken en zoef— terug het hok in!

Nu loopt ze tegen Dandy te vertellen wat ze allemaal heeft meegemaakt, maar ik hoop dat hij binnenkort achter haar aan het hok uit zal stappen…

Groetjes,

Lara