Probleempje

• Tigger

Hallo allemaal,

Mijn man en ik hebben twee hele lieve en leuke katten, alleen hebben we een probleem met onze je-weet-wel-kater Maus. Meneer heeft namelijk de gewoonte om in huis te plassen en dat ligt niet aan het feit dat de kattenbak niet wordt schoongemaakt (daar helpt onze andere kat ons trouwens wel aan herinneren, mochten we het een keertje zijn vergeten). We hebben eerst op een flat gewoond en daar deed ie ook al, nu wonen we sinds eind augustus in een rijtjeshuis en de katten komen nu ook lekker buiten.

Maar.. we vinden nog regelmatig een plas bij de voor- of achterdeur. We hebben er ook de dierenarts al mee lastiggevallen en die gaf drie mogelijkheden: 1. territoriumdrang (en dat is het meest waarschijnlijke, omdat het steeds bij de deuren ligt) 2. blaasproblemen 3. psychisch

Het aantal keren dat er een plas ligt is gelukkig wel afgenomen sinds we in het nieuwe huis wonen, maar hij doet het nog steeds en dat is erg vervelend.

Heeft iemand tips en/of oplossingen voor dit probleem?

Groetjes, Tigger

• claudia

Hoi

Ik heb dit met mijn kat (poes) gehad. Nu doet ze het gelukkig niet meer. Maar dat was ook erg vervelend en je gaat het op den duur ruiken hoe goed je het ook schoonmaakt. Ik heb ook van alles geprobeerd. En het laatste wat IK heb gedaan is peper op het plekje gestrooid. Ik denk dat ze het toen nog 1 keer gedaan heeft en toen niet meer. Misschien helpt dit ook bij jouw kater.

groetjes van claudia

• marjolein

catsan van sire wil ook nog wel eens helpen dat is een pomp spray met een heel vertrouwd luchtje

zodat de kat denkt dat hij daar al geweest is

(kan je krijgen bij de dierenwinkel)

groetjes marjolein en de fretjes

• Jennifer)

Je kan ook een bakje met brokjes op de plek zetten waar hij

sproeit…of folie neerleggen/aan de muur plakken.

De catsan die Marjolein zegt (of je hebt geloof ik ook nog feliway) kan ook goed helpen.

Je kan ook de plasplekken goed schoonmaken en dan met een watje flink langs de klieren in de kin van je kater wrijven. Met dit watje weer langs plekken wrijven waar hij plast. Waar katten geur afzetten met hun kopje sproeien ze niet en andersom. Het is veel een heel vervelend probleem, het is wel heel waarschijnlijk dat je kater zijn territorium aan het afzetten is en dit is best moeilijk af te leren.

Succes ermee!

• Tigger

Hallo!

Allemaal bedankt voor jullie reacties! We gaan er zeker een aantal uitproberen.

Blijf vooral reageren.

Dat met dat peper hebben we al een keer geprobeerd, maar daar trok ie zicht niet zoveel van aan. Dat was wel jammer.

Ik zal eens gaan informeren naar dat spul van catsan.!

Jullie horen wel hoe het afgelopen is.

Groetjes, Corine

• Gandr

Hai Tigger,

Ik heb naast alle goede adviezen een mogelijke aanwijzing wat dit gedrag bij jou kat veroorzaakt.

Je bent nog niet zo lang geleden verhuist. Ik ga denk ik mee in wat de dierenarts vermoed… Namelijk het afzetten van territorium… Maar ook het psychische gedeelte kan hierbij een rol spelen. Katten hechten zich in de regel toch meer aan het huis dan aan het baasje wat erin woont. Een verhuizing geeft dus ongemerkt toch wel wat psychische hindernissen. Hierover kan de ene kat zich makkelijker heenzetten dan de ander. Daarnaast, jou kater mag nu naar buiten. Hij is gecastreert, maar mogelijk katers in de buurt niet. Hij moet dus stand houden als het ware. En dan kan het ook wel eens gebeuren dat gecastreerde katers gaan “sproeien” om in ieder geval aan te geven waar de werkelijke grens ligt. En dat is bij de deur van het huis. Dat huis is van hem, hij wil dat ook even laten weten bij de andere katers van de buurt.

Het is voor de eigenaar geen lolletje, maar om heel eerlijk te zijn voor de kater ook niet. Hij heeft nu te maken met katers die alleen al door hun ongecastreerd zijn al hoger in positie staan dan hij. En hij kan nu eigenlijk alleen nog maar doen wat hij nu doet.

Dit soort manieren van onzindelijkheid kunnen in de regel ietwat langer aanhouden en is wat lastiger op te lossen dan een kat die niet zozeer om rang overal plast.

Ik wens je succes enne, geef de kater maar een knuffel.

Groetjes,

Gandr & beestjes

• Tigger

Hallo Gandr,

Bedankt voor je reactie. Dat het territoriumdrang van hem is, dat lijkt ons heel waarschijnlijk. Maar hij deed het in ons vorige huis, een flat, ook al en helaas niet alleen maar bij de deur, maar onder onze werkbladen in de kamer en als ie de kans kreeg soms ook nog op de bank!

Het is inderdaad waar dat we nu in een buurt wonen waar nog veel meer katten wonen en ze komen elkaar nu ook tegen. Op de flat had ie alleen te maken met onze andere kat, een vrouwtje. Nu moet ik wel even vermelden dat het vrouwtje nog steeds de baas is in huis en wij dachten dat ie het op de flat deed uit frustratie. Hier moet ie opboksen tegen andere katten en dat zal hem niet meevallen, want het is nogal een schijtert. Wij hebben geen idee waar dat vandaan komt, want hij was al zo toen we hem kregen.

Gelukkig is de plasfrequentie wel afgenomen sinds ze naar buiten kunnen en daar zijn we al heel erg blij mee. We gaan wel wat van de tips die ik gekregen heb uitproberen, want ons laminaat kan helaas niet zo goed tegen vocht!

Groetjes, Tigger, Zelda en Maus

• Gandr

Nee, laminaat en een plassende kat gaan inderdaad niet lekker samen… Ik heb op het ogenblik hout op de vloer en mijn kleine ongecastreerde kater heeft het sproeien ontdekt!!! En ik heb nu echt zoiets van… Had ik maar geld genoeg gehad voor vinyl! Nou dat komt er ook zo spoeidg mogelijk in. Gelukkig is hopenlijk dat sproeien van mijn kater sneller over, als hij gecastreerd kan worden… En dat is voorlopig nog even wachten…

Maar inderdaad als hij het in de flat ook al deed alleen dan op andere plaatsen… Dan is er volgens mij nog een tweede item gaande. En dat is dan zoeken. Niet makkelijk. Ik zal mijn boeken er eens even op naslaan, misschien dat ik nog wat vind waaraan nog niet gedacht is. Je kan nooit weten.

Groetjes,

Gandr & beestjes

• martine

Hoi Tigger

Jij vertelt in je bericht dat de dierenarts je 3 opties heeft gegeven waarvan 1 blaasgruis is. Wat ik niet meekrijg is of die goede man dan ook gezegd heeft of het dat wel of niet is. Als het dominant gedrag is is het inderdaad erg moeilijk af te leren zeker als je kater al is geholpen. Maar voor hetzelfde geld is het wel iets lichamelijks……hoop voor je dat het overgaat.

martine