Daarnaast kun je ook proberen het trekken aan de lijn tegen te gaan door de methode met de clicker te gebruiken. Niets geen getrek of gehannes aan de lijn, jij trekt aandacht en leert zo je hond dat het oergezellig is bij jou. Nou beter kan je het niet hebben dan een hond die op den duur eigenlijk jou in het oog houd omdat tje, stel dat je weer eens zoiets leuks gaat doen en hem dan wat lekkers geeft.
Clicker methode is niet moeilijk, het enige wat het vereist is snelheid. Zodra jij iets ziet wat jou hond doet wat jij wil dat hij later ook op een commando kan uitvoeren, clicken en meteen een klein koekje (ik gebruikte peen, kan je een hond oeveloos mee voeren en ze worden er niet dik van, gaan hooguit een beetje oranje poepen LOL) in het bekkie. En voÃÂla kind kan de was doen. Hond zal vrij snel zichzelf leren dat een bepaald gedrag beloont wordt. Doet hij iets wat je niet wil zien, dan hoef je ook niet meteen te straffen, je probeert het te voorkomen door de hond af te leiden van hetgeen hij doet wat hij niet mag en laat hem iets doen wat je juist wil dat hij leert. Zo bevorder je ook het denkvermogen van je hond. En honden vinden het een partij leuk! Daarnaast, zijn hun ook lekker bezig.
Dus slipkettinkje, ja het werkt wel, maar ook niet mijn methode. Mijn teckel heeft zijn nek ermee verknalt. En dat terwijl ik donders goed weet hoe ik met een slipketting moet omgaan, want ik heb er destijds nog zelf cursusen mee gegeven! Maar als je hond een onverwachte beweging maakt, omdat het ergens van schrikt, dan zeg maar dag dag met je handje tegen de nek, want die gaat dan goed in de mangel.
Daarnaast, honden die pijnhard, d.w.z. weinig gevoel in die nek hebben, hebben heel weinig aan de slipketting. Die worden er alleen maar feller mee, en dat is juist wat niet de bedoeling was.
Groetjes,
Gandr & beestjes