hond

• yvonne

ik heb nou al 5 maanden een pup

en hij is zeer lief maar ook eigenwijs.

ik zit met hem op een hondentraining,

dat ga vrij goed alleen hij blijft trekken,

en ik weet het eigelijk niet meer wat ik,

er nog tegen kan doen.

en zo ook met voedig ik vindt dat hij,

genoeg eet 3 maal op een dag hoe,

ga ik dat afbouwen naar minder,

omdat ik heb gehoordt dat hij bij een,

jaar maar een keer op een dag hoef,

te hebben.

• mara

Beste Yvonne

Ook wij hebben een pup van ruim 5 maanden (bouvier). Gaan we ook mee naar de hondentraining en (had) ook de neiging te blijven trekken.

Voor de hondentraining kregen wij het advies een slipketting te gebruiken, zo'n (klinkt een beetje naar) wurgketting.

Toch werkt het perfect, wij zijn nu voor de 2e keer geweest. De hond volgt netjes, en op het comando halt gaat hij netjes naast me zitten. Nu zijn we bezig met het commando down (liggen), gaat ook steeds beter.

Wel heb ik de ervaring dat je die ketting een keer goed moet gebruiken, in de zin van goed bedoel ik eenmaal hard aanpakken en geen klein rukje aan de ketting geven.

Mijn vrouw had daar nogal wat moeite mee, maar sinds de instructeur het haar een keer heeft voorgedaan en de hond perfect luisterde, doet zij dat nu ook zo.

Wat het eten betreft, velen zeggen dat het niet de juiste manier is, wij geven de hond een goede brok waar hij van kan eten als hij zin heeft. Dit is onze 4e bouvier en hebben daar nooit problemen mee gehad. Zelfs onze dierenarts adviseert ons dat ook.

Veel succes, gr Mara

• daphne

Hoi Yvone,

Van wat dat trekken betreft. Gewoon terug trekken en dan met je stem duidelijk maken dat je dat niet wilt. En als hij niet trekt beloning geven, en heel uitbundig en gek doen.

Ik zit sinds verleden week zaterdag ook op cursus en bij mij is het heel wat minder geworden. Ik moet wel zeggen dat ik nu een slibketting heb (wat ik trouwens in het begin een heel eng ding vond). En dat is geen prettig gevoel bij ze.

Zo leert ie dat ik niet moet trekken.

Groetjes van Daphne, Aruna, Flappie en Nijntje

• Danni

Ik kan er niets aan doen, maar ik blijf zo'n slibketting toch dierenbeulerij vinden. Volgens mij is het hebben van wat meer geduld voldoende. De ene hond leert nu éénmaal wat sneller dan de andere. Bovendien gebruiken veel mensen die ketting verkeerd en doe je de hond heel veel pijn.

• mara

Als je een slipketting goed gebruikt heeft daar de hond geen enkele hinder van. Alleen die keer dat je hard trekt zal de hond daar van schrikken. Als de hond als gevolg daarvan luisterd hangt de ketting heel losjes om haar hals en zit nooit te strak. Onze hond voelt zich er wel bij.

Het is wel zaak dat je de ketting goed omdoet, velen doen dat verkeerd. Je moet als het ware de letter P vormen met die ketting, je kunt hem dan met een hand om zijn hoofd doen en de ketting zal wanneer de hond niet trekt heel losjes om haar hals hangen.

Natuurlijk is geduld een belangrijke zaak, maar de ene hond is de andere niet. Dit is onze 4e bouvier in bijna 30 jaar en de eerste hond waarmbij we deze ketting gebruiken. Maar deze hond heeft het nodig.

vr. gr Mara

• Jennifer)

ik ben het eens met Mara, maar ook een beetje met Danni. Als je een slipketting verkeerd gebruikt doe je je hond er absoluut pijn mee of hij raakt verschrikkelijk gefrustreerd. De meeste mensen corrigeren of te zacht of te hard. Vaak is te zacht nog erger, omdat het niet helpt en omdat een hond er frustie,, opgefokt of zelfs agressief van kan worden. Of bij sommige mensen hangt hij niet los, maar constant strak : FOUT!! Als je hem goed gebruikt heb je maar 1 of 2 goede correcties nodig and thats it. Het hangt helemaal van het karakter van je hond af hoe hard of zacht je corrigeert met de slipketting. Danni, een slipketting immiteert gewoon een beet in de nek, zoals bv een roedelleider ook zou doen om zijn ranglagere te corrigeren. En weet je wat ik zielig vind? Die honden die in het asiel belanden omdat hun baasjes het zielig vonden om hun hond (hard) te corrigeren bij fout gedrag. En dan maar zeggen, hij luistert niet of hij is agressief..

Maar ik ben er wel helemaal tegen om zelf met een slipketting aan de slag te gaan, dit moet je leren op cursus van mensen die weten waar ze over praten.

Yvonne, train jij niet met de slipketting? Groetjes Jennifer

• Carmen

Jennifer ik sta helemaal achter jouw verhaal. Ik heb nog wel wat hondvriendelijker methodes tegen trekken. Zodra de lijn strak staat, stil gaan staan tot de hond de lijn laat vieren en dan pas weer verder lopen. Of als de lijn strak staat de andere kant op lopen. Zodat het trekken van de hond geen effect heeft. Verder natuurlijk goed gedrag uitgebreid belonen.

Verder heeft trekken aan de lijn ook te maken met dominant gedrag. Hij is de roedelleider die de roedel vertelt waar die heen gaat. Ik zou dus ook wat aan je plaats tegenover de hond doen.

O ja en niet alle hondescholen weten goed met een slipketting om te gaan. Er zijn veel hondescholen waar de instructeurs alleen een basisopleiding hebben en dat is niet veel.

En ook tegenover het eten de hele dag laten staan daar bevestig je ook je lage rang mee. Jij behoort de roedelleider te zijn die voor het voer zorgt, hij kan eten wat hij lust in een half uur. Dan pak je het weer af. Dan heeft hij ook zijn buik wel vol hoor. Dit kan voor een volwassen hond 1 of twee keer per dag.

Je kunt hier ook van alles over lezen in de boeken “denken als een hond”van John Fisher. En “de vrouw die naar honden luistert” van Jan Fennel. Dit zijn beide gedragstherapeuten en hun boeken zijn voor alle hondenbezitters erg leerzaam.

Carmen

• Jennifer)

Carmen, ik sta ook helemaal achter jouw verhaal.

De roedelleider bepaalt waar “we” heen gaat.

Een goede is inderdaad rechtsomkeert de andere kant oplopen, niets zeggen tegen de hond. En dit vooral doen als hij niet op jou let.

Zo krijg je dat je hond jou meer in de gaten gaat houden, want hij vraagt zich af waar we nu weer heen gaan.

• Gandr

Daarnaast kun je ook proberen het trekken aan de lijn tegen te gaan door de methode met de clicker te gebruiken. Niets geen getrek of gehannes aan de lijn, jij trekt aandacht en leert zo je hond dat het oergezellig is bij jou. Nou beter kan je het niet hebben dan een hond die op den duur eigenlijk jou in het oog houd omdat tje, stel dat je weer eens zoiets leuks gaat doen en hem dan wat lekkers geeft.

Clicker methode is niet moeilijk, het enige wat het vereist is snelheid. Zodra jij iets ziet wat jou hond doet wat jij wil dat hij later ook op een commando kan uitvoeren, clicken en meteen een klein koekje (ik gebruikte peen, kan je een hond oeveloos mee voeren en ze worden er niet dik van, gaan hooguit een beetje oranje poepen LOL) in het bekkie. En voíla kind kan de was doen. Hond zal vrij snel zichzelf leren dat een bepaald gedrag beloont wordt. Doet hij iets wat je niet wil zien, dan hoef je ook niet meteen te straffen, je probeert het te voorkomen door de hond af te leiden van hetgeen hij doet wat hij niet mag en laat hem iets doen wat je juist wil dat hij leert. Zo bevorder je ook het denkvermogen van je hond. En honden vinden het een partij leuk! Daarnaast, zijn hun ook lekker bezig.

Dus slipkettinkje, ja het werkt wel, maar ook niet mijn methode. Mijn teckel heeft zijn nek ermee verknalt. En dat terwijl ik donders goed weet hoe ik met een slipketting moet omgaan, want ik heb er destijds nog zelf cursusen mee gegeven! Maar als je hond een onverwachte beweging maakt, omdat het ergens van schrikt, dan zeg maar dag dag met je handje tegen de nek, want die gaat dan goed in de mangel.

Daarnaast, honden die pijnhard, d.w.z. weinig gevoel in die nek hebben, hebben heel weinig aan de slipketting. Die worden er alleen maar feller mee, en dat is juist wat niet de bedoeling was.

Groetjes,

Gandr & beestjes