blaasontsteking

• Carmen

Wij hebben sinds wij een grotere groep katten hebben vaak katten die last hebben van een blaasontsteking. Hoe zou dit kunnen komen?

De dierenarts dacht misschien door de kattenbak maar volgens hem kon dat alleen maar als je hem weinig schoonmaakt. Dit doen we natuurlijk wel vaak.

Heeft iemand een idee, want dan kunnen we er mischien preventief iets aan doen?Carmen

• knavia

kan het misschien aan het voedsel liggen? Of woon je in en gebied met erg hard water, dan kan de kalk blaasgruis veroorzaken. Tip: water koken voor je het geeft.

Knavia

• Gandr

Hoi Carmen,

In sommige gevallen onstaat een blaasontsteking ook door stress… Ik hoor je nu vragen “Stress?” Jazeker… Juno, in dit geval een hondje, had jaren last van een chronichse blaasontsteking. Elk jaar weer op dezelfe tijd, je kon er je klok op gelijk zetten. Ik hoorde dit van een homeophatische dierenarts toen ik na veel vijven en zessen bij hem uitkwam. En inderdaad, dezelfde periode dat Juuntje haar blaasontseking kreeg, in dezelfde tijd was zij ook uit de auto geknikkert bij Hoogland nabij Amersfoort. Wat was dus zijn oplossing voor dit verhaal, neem de stress weg. Bij Juno betekende dit dat zij de zekerheid moest krijgen dat hetgeen haar toen overkomen is, niet nogmaals zou gebeuren.

Dat heeft even geduurt, maar het plan is geslaagt. Meer door omstandigheden overigens. Ze heeft in drie jaar tijd zes keer een verhuizing meegemaakt. En wanneer was ze ervanaf? Eind 1996… En ik heb haar sinds eind 1993. Het heeft haar dus drie jaar gekost om zekerheid te verkrijgen over haar situatie. En hetgeen wat haar die zekerheid gegeven heeft… De eerste verhuizing! Toen ze meemocht. Dat heeft haar duidelijkheid gegeven. Kort erop volgde de tweede verhuizing naar Texel. Extra zekerheid! En weg waren de blaasontstekingen! Als sneeuw voor de zon! Ze is een stuk stabieler geworden ook na die tijd. Ze weet nu dat ze niet meer in de steek gelaten zal worden. En dat is haar hele probleem geweest.

Maar wat geeft de stress bij jou katten. Dat is een vraagstuk waar je zelf naar op zoek moet gaan. Observeer je katten eens. Is er misschien een onderling conflict gaande die tot op heden nooit volledig “uitgevochten” is? Is er misschien 1 kat die constant de hele hiearchie loopt te verstieren? Of is er juist een kat die meer zorg nodig heeft waar de rest niet echt op bedacht is?

En zo zijn er eigenlijk heel veel redenen voor een “stress” verbonden blaasontsteking. Belangrijk is om even na te gaan of er een lijn te vinden is in de blaasontstekingen tot verhouding tot gebeurtenissen. Of gedragingen.

Een heel gepuzzel, maar het zijn vaak dit soort zaken die een ziektebeeld op kunnen roepen waar lichamelijk gezien geen oorzaak voor te vinden is. Dan zit het probleem vaak psychisch, en katten zijn erg gevoelig voor dat soort type klachten.

Ik hoop dat je snel een oplossing vind, want inderdaad, het is niet leuk voor jou, maar voor je katten ook niet.

Geeft ze maar een knuf van me.

Groetjes,

Gandr & beestjes

• Carmen

Wij wonen inderdaad in een gebied met hard water. Dus ik kan inderdaad proberen of het beter gaat dan nu als ik het water altijd kook.

…en stress had ik inderdaad niet gelijk aan gedacht. Maar ik zal eens kijken of ik een verband zie.

Bedankt.

Carmen