De kat krabt de krullen van de trap

• Tigger

Hallo allemaal,

Omdat ik eerder veel goede reacties en tips naar aanleiding van mijn “probleempje” heb gekregen, wil ik graag het volgende aan jullie voorleggen.

Onze andere kat Zelda, die verder overigens geen gekke dingen heeft/doet, heeft sinds we in het nieuwe huis wonen, een voorliefde opgevat voor het scherpen van haar nagels aan onze pas met vloerbedekking beklede trap! Dit is heel vervelend, vooral omdat inmiddels een trede al erg beschadigd is. Daar heb ik nu een paar oude sloffen op gezet, zodat ze die plek niet verder kan vernielen. Maar ze gaat nu gewoon een trede hoger zitten, of op de plek een eindje bij de sloffen vandaan zitten krabben.

En dat terwijl er notabene vlakbij haar een krabpaal aan de muur hangt! En wel een van het soort waar ze vroeger dagelijks haar nagels aan scherpte! Op het moment dat je haar de nagels hoort scherpen, roepen we keihard en op een waarschuwende toon haar naam, of we lopen er gewoon naartoe, maar ze kan ons horen aankomen en voordat je haar kunt bestraffen, is zij hem al gesmeerd natuurlijk. Ze weet dus heel goed dat het niet mag en toch blijft ze haar nagels aan de trap scherpen. Wat kunnen we hier aan doen?

Groetjes, Tigger, Zelda en Maus

• Carmen

Een grote krabpaal kopen en die aantrekkelijk maken met een lekker geurtje. B.v. Feliway (geloof ik) of valeriaan. Je kunt ook een tijd aluminiumfolie over je treden maken. Het is wat omslachtig maar katten hebben een hekel aan dat geritsel onder hun pootjes.

Carmen

• Femke c.

Ach en wee, en MIJN katten vinden aluminiumfolie juist weer schitterend! Ze spelen er net zolang overheen tot het in repen hangt!

Even zonder gekheid nu, de meeste katten zijn inderdaad niet zo dol op aluminiumfolie maar zoals je hebt kunnen lezen andere dus weer wel. Hopelijk vind jouw kat het dus NIET leuk.

Groetjes en succes,

Femke en de aluminiumfolie liefhebbers!

• Ans

Zorgen dat de krabpaal lekker voor haar ruikt en de trap juist vies ruikt.poezengroetjes van Ans.

• Lara

Hoi Tigger,

Let er even op hoe ze krabt.

Onze Pers wil bijvoorbeeld niet met zijn voorpoten omhoog, maar lekker horizontaal krabben.

In dat geval kan een solide mat helpen.

Nadeel van katten met die voorkeur is overgens dat normale krabpalen daar niet op berekend zijn. Een deel hebben we al opnieuw bekleed (met vloerbedekking ;->) en het volgende deel is er alweer hoog nodig aan toe!

Groetjes,

Lara

• Marielle L.

Ik heb op een site eens een soort kattenoploopje gezien, voor als je kat niet verticaal wil krabben. Ik weet nu niet meer waar ik dat gezien heb, sorry.

Maar inderdaad, folie over de treden, een lekker geurtje op de paal en misschien een extra paal, dat zijn goede tips.

En wat grappig, Tigger, een van onze poezen heet ook Zelda!

Marielle

• Tigger

Hallo allemaal,

Heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik ga proberen om een lekker geurtje (voor katten dan) aan de krabpaal te wrijven. Het is volstrekt niet te zeggen of Zelda een voorkeur heeft voor horizontaal of verticaal krabben. De krabpaal in het vorige huis hing verticaal en daar scherpte ze toen met graagte haar nagels aan.

Op de eerste verdieping hebben we een horizontale krabpaal die volgens mij voorzien is van iets van valeriaan en het is een soort van karton. Onze andere kat Maus gebruikt die krabpaal.

Aluminiumfolie zie ik niet zo zitten, want onze katten vinden dat juist leuk! Ze spelen er altijd mee. In ieder geval bedankt voor de tips, ik ga eens wat uitproberen. Ik hou jullie op de hoogte!

Marielle, het is inderdaad grappig dat een van jullie katten ook Zelda heet! Ik had nog niet eerder gehoord dat iemand zijn/haar kat zo noemde!

Groetjes, tigger, zelda en maus

• marly

Hai,

ik heb mijn katten afgeleerd op plekken te krabben waar ik het niet wilde, doormiddel van balonnen opspelden.

Ze zijn nieuwsgierig dus gaan kijken en als ze er met hun pootjes aan gaan zitten klapt tie, daar schrikken ze enorm van en doen dat dus geen tweed keer.

Een tijdje volhouden bij ons heeft het gewerkt , ik heb 5 katten…

succes Marly