Hoe oud kunnen cavia's nu eigenlijk worden?

• Dribbel

Ik dacht tussen de 5 en 7 jaar, maar sommige zeggen niet ouder als 4 jaar en weer anderen dat ze soms wel tien jaar worden!

In alle gevallen hoef ik me geen zorgen te maken; Skippy is net een jaar!

xxx

• Marco

Er is getest hoe oud cavia's worden in een lab, en daar werden ze gemiddeld 5.5 jaar. Maar die cavia's zaten in aparte,te kleine hokken, dus de meeste zijn gestorfen aan een slecht leven. Jou cavia zal waarschijnlijk 7 tot 9 jaar worden, mits je hem/haar goed verzorgt.

Marco Wolters

Cavia en rattenfokker.

• Gandr

Hai Dribbel,

Ik heb jaren lang cavia's in opvang gehad en ik denk dat er een aantal factoren zijn die je wel moet meenemen in deze vraag.

Veel cavia's worden inderdaad niet gek veel ouder dan 4 tot 5 jaar. Mijn ervaring is dat veel van deze cavia's ontstaan zijn uit inteeld of gewoon een slechte conditie hadden door de midelmatige verzorging die ze kregen.

Probleem is met cavia's dat ze eigenlijk slecht tegen stress kunnen. En veel stress kwam vaak van het verkeerd oppakken, te drukke omgeving en dergelijke. ook de voeding is belangrijk. Wat veel eigenaren nog steeds niet schijnen te weten is dat bijvoorbeeld sla funest kan zijn voor een cavia. De te hoge concentratie vocht van de sla kan aanzetten tot diaree en de overmatige vochtverlies maakt dat de cavia uitdroogt. Dit proces gaat snel.

Ook rode kool en rode bieten mogen absoluut niet aan de cavia gegeven worden. De kleurstof, en ik zal hier toch even niet meer de naam van die kleurstof weten zeg, is slecht voor een cavia.

Veel caivia's krijgen een te varierend dieet. Cavia's hebben een gevoelig darmsysteem en die is daartegen niet opgewassen. Een strikt dieet waar al het nodige inzit wat een cavia nodig heeft is van belang als je je cavia lang wilt laten leven.

Tja en zo zijn er nog een heeeeeeel skala aan zaken die eigenlijk meegenomen zouden moeten worden hierin, zoals ik dus al eerder zei.

En het een is weer ingewikkelder dan het ander. Maar dat heb je toch wel bij alle diertjes een beetje denk ik.

Hoofdregels voor het houden van een cavia, die je dan ook liefst oud ziet worden zijn eigenlijk:

1) Niet alleen, cavia's hebben echt gezeldschap nodig van een soortgenootje.

2) Stressfactoren zoveel mogelijk vermijden, geen herrie de hele dag, juiste manier van oppakken en een strikt dieet.

3) Vaste tijden voeren, niet te veel, cavia's neigen naar vatsigheid met alle gevolgen van dien. En vasthouden aan een gebalnceerd dieet.

4) Geen tochtige of vochtige omgeving

5) Schone omgeving, zodat kans op huidziekten en andere ziekten vermeden wordt.

Heel veel succes met jou caviaatje. En bedenk… Eenmaal een cavia in je huis en je bent verslaafd aan ze hoor, ze zijn leuk en zeer gezellig.

Groetjes,

Gandr & beestjes

• Danielle

mijn cavia babsie is al 7 jaar .