hmmj…dieren kunnen niet denken draait allemaal om instinkt….klopt deze bewering? zo ja waarom dan zo neej waarom niej?
je helpt me geweldig als je JA ZEGT…
groetuh muffe henk.
De dieren kunnen niet denken zoals wij omdat ze niet kunnen praten zoals wij. Maar dieren kunnen wel hun gevolgtrekkingen maken, ze kunnen weten wat b.v. jouw dagindeling is, wanneer je opstaat/naar bedgaat.Ze begrijpen een heleboel van jou, uit jouw bewegingen stemgeluid, en ze voelen een heleboel dingen aan.Ze kunnen zelf nagaan of jij naar je werk moet of vakantie hebt.Ze weten wanneer jij je ziek voelt enz. Ze kunnen in een heleboel opzichten meer dan wij mensen, al is het per dier weer verschillend. Het is dus heel interessant.poezengroetjes van Ans.
Hoi Henk…
Dieren bezitten een denkvermogen. Als men naar hun hersens kijkt, dan ziet men daar ook golven in, net als bij de mens. Welliswaar zijn de hersenen van dieren minder gegegolfd maar dit neemt niet weg dat hun hersenen op eenzelfde manier werken als die van de mens. (Onderzoek heeft uitgewezen dat de golven in de hersenen het denkvermogen en manier van denken bepalen. Test op primaten en menselijke hersenen evenals die van ratten en konijnen hebben dit naar voren gebracht.)
Met golven bedoel ik de vouwen in de hersenen.
Dieren staan echter nog erg dicht bij de natuur, dit maakt dat hun “interne klok” beter georganiseert is, ze kunnen dus beter peilen wanneer het baasje bepaalde vastgezette dingen gaat doen, zoals naar werk, terug komen en eten.
Dieren hebben in veel gevallen ook het vermogen om hun hersenen te gebruiken als mensen, echter dieren denken niet in “woorden” maar met beelden.
Een hond is een goed dier om te laten zien als voorbeeld dat dieren wel degelijk tot op een zeker niveau denken. De hond kan een bepaalde handeling koppelen aan een beloning (Clicker methode). Zou een hond dit niet kunnen doen, dan is er geen denkvermogen. Dan zou een dier ook niet echt leven in mijn ogen maar meer functioneren op een automatische piloot.
Daar dieren bepaalde vaardigheden aan te leren is is er ook een bewijs dat er een vermogen tot denken is. En wat is denken nou eigenlijk? Het is niet meer dan het doorgeven van electro impulsen van de hersenen naar een bepaald deel van het lichaam of vanuit een deel van het lichaam naar de hersenen. Onze ogen doen voor ons het meeste werk in combinatie van onze andere zintuigen. Deze zetten in veel gevallen onze indrukken om in beelden die wij opslaan in de hersenen om te onthouden en mogelijk, indien nodig ooit nog eens gebruiken. Dus aan te zetten tot een denkvermogen om te kunnen reageren op de diverse aangegeven indrukken, situaties en dergelijke.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Groetjes,
Gandr & beestjes
Dieren kunnen denken!
Als ze een hoop dingen kennen, dan kunnen ze die kennis gebruiken om nieuwe dingen te concluderen.
Voorbeeld:
Toen mijn hond doof begon te worden, ben ik een gebarentaal gaan gebruiken. Eerst gaf ik het verbale comando erbij, later liet ik het weg. Toch had Pepper direct door dat die armbewegingen de betekenis hadden van de woorden die ik eerst gebruikte. Dat is geen instinkt, maar beredeneren.
Instinkt is aangeboren. Zo leert een insect niet wat lekker is en niet, maar weet het bij de geboorte al waar het naar moet zoeken. Vervolgens kan een insect wel weer leren onthouden waar het voedsel ligt. Of dat onthouden denken te noemen valt is waarschijnlijk weer een volgende discussie…
Het schijnt zelfs (heb ik me laten vertellen) dat dieren bepaalde gedachten van mensen op kunnen vangen….jij bedenkt op een gegeven moment waar je bij voorbeeld het flostouw van de hond voor het laatst hebt gezien en prompt komt het beest ermee aan lopen. En dat schijnt ook vooral te zijn als je een situatie voorstelling maakt van een bepaalde gebeurtenis, soms reageren ze daarop.
martine
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?