konijnenhok maken

• hilde

Zodra het lente/zomer wordt, wil ik mijn konijn Syb voor het eerst naar buiten laten gaan. Hij is nu bijna 3 jaar en heeft altijd binnen gezeten.

Nu hebben we eindelijk een tuin en ik dacht: ik ga een supertof hok voor hem maken met ren, want de meeste van de hokken in de dierenwinkels vind ik persoonlijk erg klein (of erg duur, als ze groot zijn).

Nu heb ik een aantal vragen:

-Vanaf wanneer kan ik hem (nederlandse hangoor) naar buiten laten?

-Wat zijn er voor do's en dont's m.b.t. tot het zelf maken van een konijnenhok/ren?

-Wie weet leuke/interessante sites hierover?

Ik weet het, het is een beetje vroeg om aan dit soort dingen te denken in januari maar ja ik zal alleen af en toe in het weekend tijd hebben/maken om een mooi onderkomen te maken dus het duurt wel even voor zoiets af is, bij mij.

Alvast bedankt voor reacties!

gr. Hilde

• Lara

Hoi Hilde,

Allereerst wil ik je zeggen dat januari helemaal niet zo vroeg is om alvast te gaan ontwerpen en bouwen aan zo'n hok. Het lijkt me een hele klus!

Vroeger heb ik een zelfgemaakte binnenkooi gehad (bijgenaamd de leeuwenkooi ;->) en die was helemaal van hout. Mijn cavia's en het konijn hadden het er prima naar de zin. Na een jaar of 6 werd de woonkamer opnieuw ingericht en werden mijn beestjes naar mijn kamer vehuisd. Daar paste dat grote ding echter met geen mogelijkheid in, dus verhuisden mijn beestjes naar een 80x40 hokje (eigenlijk wel zielig, ze hebben er bijna een jaar in moeten wonen voor ik een grotere vond).

Toen de kooi werd gesloopt kwamen er een paar fouten naar voren die jou vast kunnen helpen.

1- De bodem was van geplastificeerd hout, maar de urine had daar flink doorheen gebeten.

2- De wanden waren van gewoon hout, maar daar konijnen niet alleen naar beneden, maar ook iets omhoog kunnen plassen was dat ook ernstig aan het rotten.

3- Er zat een vaste verdieping met loopplankje in. Die konden er bij het verschonen niet uit en ook daar waren hoogst onprettige dingen bezig…

Deze dingen vielen me bij het gewone verschonen niet zo op. De kooi stond in een rustige hoek en er stond geen felle lamp bij. Dat de kooi een duidelijke geur had bij het veschonen weet ik aan de vieze poephoek die er net leeggeschept was.

Ik hoop dat er goede alternatieven bestaan voor houten kooien, maar als die er niet zijn raad ik je aan om minstens eens per maand met een zaklamp alle hoekjes te bekijken en het hok ook eens op zijn kop te zetten om de kwaliteit van de bodem te testen.

Veel succes,

Lara

PS. Er bestaat een goede konijnen-site (www.konijn.nl) en er is bij de dierenbeschermingspagina ook een deel over zelfbouw-kooien.

• natascha verra

hoi hilde,

kijk eens op de site van www.konijnen.nl (de site die lara aangeeft klopt niet, of is een andere die ik niet ken)

bij de hokken+bouwtekening. daar staan een aantal mooie hokken voor binnen of voor buiten bij en info over de gebruikte materialen.

verder sowiezo een hele leuke site met heel veel info.

ik hoop trouwens dat je je konijn niet helemaal naar buiten wil doen, want dan zal hij wel een stuk eenzamer worden tenzij je een vriendje of vriendinnetje voor hem hebt.

groetjes en succes met bouwen, natascha