Is sla echt gevaarlijk voor cavia's?!

• Dribbel

Ik voer mijn cavia dagelijks sla, wortel en fruit en natuurlijk speciaal caviavoer. Is sla echt zo gevaarlijk voor ze?! Mijn vorige cavia kreeg ook altijd sla en die is bijna 6 jaar geworden. Ik ben juist altijd bang dat mijn cavia te weinig vocht krijgt, daarom voer ik hem veel goed vochtige sla. Moeten ze verder ook nog te drinken hebben?

• Gandr

Hoi Dribbel,

Ja sla kan inderdaad een gevaar opleveren voor een cavia. De darmen van de cavia zijn erg gevoelig. Sla is van zichzelf al erg vochtig, en te veel vocht kan bij een cavia leiden tot diarre. En de diarree kan dan leiden tot uitdroging. Cavia's zijn kleine dieren die qua gezondheid weinig kunnen hebben.

En natuurlijk moeten cavia's beschikking hebben over vers drinkwater. Elk dier moet hierover beschikking hebben, daar water het belangrijkste onderdeel vormt voor overleving nog voor voedsel!

Mijn advies is, geen sla, maar liever twee blaadjes verse andijvie en een drinkfles dagelijks gevuld met vers drinkwater. Een flinke hoeveelheid hooi (Hooi mag je in elke hoeveelheid geven, je kan er nooit teveel van voeren) is ook belangrijk. Hooi helpt bij het verwerken van het voer in de darmen van de cavia en is dus erg belangrijk.

Groetjes,

Gandr & beestjes

• malissa

hooooii,

sla is helemaal niet gevaarlijk,

echt niet.

onze cavia's krijgen altijd sla,

en zijn er nog nooit dood aan gegaan.

malissa

• ineke a

He Malissa,

dat je cavia's niet gelijk doodgaan aan sla betekent niet dat het niet slecht voor ze is, net als dat jij alleen maar chocola zou eten, hou je het ook wel een tijd op vol. Maar het bewijst maar weer dat je geen bal verstand van dieren hebt.

En voor Dribbel,

Sla is wel slecht, veel te nat, dus je kunt het wel voeren, maar hele kleine beetjes, en liever andijvie of zo. Maar alle groen met mate. Groet, Ineke A

• Dribbel

Dat zou kunnen, maar 2 dierenartsen beweerden dat sla niet ongezond is voor cavia's. Groeten terug

• knavia

Jongens, geloof me, sla kan geen kwaad.(mits met mate, zoals anderen al zeiden). Dat sla-verhaal geldt voor konijnen, daar is het echt dodelijk voor. Voor kaafjes niet. Maar in sla zit niet zoveel voeding, dus kun je ze inderdaad beter andijvie geven. Witlof vinden ze ook erg lekker. En komkommer (stukje) en helemaal het einde zijn tomaatjes, jeweetwel van die kleintjes. Elk een eigen tomaatje, prachtig! Maar vers drinkwater is altijd nodig, voor elk dier. Knavia.