SPOED 400 knagers willen een tehuis!

• Gandr

Hallo allemaal,

Ik hoor net op het nieuws dat de dierenbescherming een opvang zoekt voor 400 knagers, cavia's, hamsters, gerbils enz. De dieren zijn bij iemand weggehaald die er zeer slecht voor zorgde. Ik heb mezelf al staan voor 4 cavia's (Ach wat… Of ik er nou 2 heb of 6 het is altijd minder dan 35 toch? LOL)

Voor iedereen die een cavia, gerbil of hamster of een van de andere diertjes die er tussen zitten een onderdak willen verschraffen, neem even contact op met het hoofdbureau van de Dierenbescherming in Den Haag.

Telefoon nummer: 070 314 27 00

Groetjes,

Gandr & beestjes

• Kim

Volgens de Dierenbeschermingssite zijn het er 4000. Nog een nulletje erbij!! Ik zit er wel aan te denken, maar ik heb een hokken probleem. Als mijn beesten nou met elkaar overweg konden, maar dat gaat niet, dus zitten ze apart. Wij hebben een speciale kamer voor de knagers, maar die is eigelijk al vol. Denk, Denk, Denk.

• Monique

Hallo,

Het is toch echtwaar ongelooflijk, hoe kan je zoiets doen, ik zag het net ook in de krant staan…

Ik heb ondertussen al 4,5 hok staan (voor aapje en bami 1 a 2) Maar ik zit er ook over te denken om er hamster(s) op te vangen…

Zouden ze bij elkaar kunnen weet iemand dat?

Groetjes Monique

• Jennifer)

Hallo Monique,

Hamsters zijn van nature solitaire diertjes, ze hebben het liefst

het rijk alleen. Meestal komt er wel vechten van meerdere hamsters

in 1 hok, vooral tussen de mannetjes..En natuurlijk planten ook hamsters

zich razendsnel voort en dat lijkt me niet de bedoeling. Dus ik denk niet dat je (veel) hamsters bij elkaar kan zetten. Groetjes Jennifer

• Monique

Hey jennifer,

ik heb nu ook 2 hamsters bij elkaar zitten en dat is me zelfs aangeraden door het meisje van de dierenwinkel (en die heeft een boekje over hamsters geschreven dus ik denk dat zij er wel iets van weet) maar ik hoor ZO vaak dat ze niet bij elkaar kunnen ik snap het niet meer, ik heb voor ik deze 2 hamsters bij elkaar had er nog 2 bij elkaar gehad, maar die vochten niet (stonken alleen) Wat is het nou ik snap het niet?

Groetjes Monique

• Gandr

Hoi Monique…

Uitzonderingen die de regel bevestigen denk ik? Hamsters hebben in de natuur een territorium van tenminste twee voetbalvelden groot. Elke hamster die de grens overschrijd wordt er terstond weer uitgeknikkert. Alleen in de paartijd dan mogen hamstertjes van het andere geslacht wel even die grens passeren, maar o wee als twee mannen elkaar treffen, dan is het knokken.

In het huidige hamsterleven van de huis hamsters gaat het tussen vrouwtjes soms wel goed, maar vaak ook niet. Mannetjes, ze kunnen wel bij elkaar, maar een kans op een gevecht is altijd aanwezig. Als de kooi genoeg ruimte bied dat de hamsters zich even kunnen terug trekken in hun eigen hoekje, dan schijnt het in sommige gevallen wel eens goed te gaan. Echter zelf ben ik van mening om eventuele bloedvergieten te voorkomen is het beter om 1 hamster per hok te houden… Maar ja er zijn natuurlijk altijd weer die uitzonderingen…

Groetjes,

Gandr & beestjes

• Jennifer)

Hoi Monique,

Ik snap er het ook niet. Ik heb mijn boekjes over hamsters er nog eens op na geslagen en in beide staat echt dat hamsters solitair zijn en bij voorkeur alleen leven. In mijn cursus dierenverzorging staat hetzelfde.

Ik heb vroeger ook hamsters gehad, maar altijd maar 1 tegelijk.

Maar wat Gandr zegt, daar zit wat in natuurlijk. Als de hamsters heel veel ruimte hebben zodat ze elkaar ook kunnen “ontlopen”, misschien dat het dan wel goed gaat. Maar zover ik weet komt er bijna altijd vechten van twee hamsters samen, vooral tussen de mannetjes. Drachtige vrouwtjes zijn vaak ook erg agressief.

Succes met je beslissing in elk geval! Groetjes Jennifer