vegetairier

• kelly

Wie kan mij wat meer vertellen over vegatarier worden?

Ik wil heel graag stoppen met het eten van vlees,want met die bse enzo.

ik wil ook graag weten of er in quorn het benodigde zit dat je in vlees ook hebt.

gr.kelly

• martine

Misschien kan je huisarts je er wat meer over vertellen? Ook hoe je je “dieet” op de goede manier aan kan passen.

martine

• marly

hai,

je kan vlees vervangen door een aantal dingen zoals vis, tahoe, en corn.

Als je maar zorgt dat je genoeg van bepaalde stoffen binnen krijgt.

3 bekers melk per dag , of plakken kaas.

Er is veel te doen met vegetarische maaltijden , noten is ook een vervanging.

Er zijn boeken op de markt waar je alles in kan vinden zoals ook de voedingswaarden die je per dag nodig hebt.

Het overstappen kan even wennen zijn , maar als je eraan gewend bent is het alleen maar lekker :-))

succes…Marly

• Channah

Hallo Kelly,

Ik ben al vanaf 1977 vegetarier. Ik ben van de een op de andere dag gestopt met het eten van vlees, na het zien van een film, die nota bene over mensenrechten ging, maar waar ook iets in te zien was van de gang van zaken in de Zuid-Amerikaanse slachthuizen. Dat was voor mij het zetje, dat ik nodig had!

De volgende dag heb ik het “Vegetarisch Kookboek” van Berty van Essen, Uitg. Van Dishoeck, ISBN 90 269 4203 6, gekocht. Het is nog steeds te koop, en ik kan het je aanraden. Het begint met een aantal hoofdstukjes over voedingsleer, en daarna volgen een aantal complete menu's, gesorteerd op jaargetijde. De gerechten zijn niet moeilijk te maken, en er worden ook suggesties in gegeven om een bepaald onderdeel van een menu te varieren.

Nu is het niet zo, dat ik iedere dag uren in de keuken sta: daar heb ik geen tijd voor. Ik stap 's morgens om 08.15 uur de deur uit, en ben meestal om ongeveer 18.30 uur weer thuis, en dit 4 dagen per week. Dan ben ik moe, en dan gooi ik gewoon wat in een pan. Je krijgt er vanzelf gevoel voor wat “verantwoord” is. Ik let er eigenlijk niet eens meer bewust op.

Begin jaren 80 heb ik de Indonesische keuken ontdekt. En wel via het boekje “Vegetarische Recepten uit de Indonesische keuken” van Beb Vuyk, Uit. Luitingh, ISBN 90 245 0747 2. Daar staan zulke lekkere dingen in. Ik ben er zwaar door beinvloed, want als ik gewoon maar wat in een pan gooi, wordt het toch altijd een beetje Indonesisch-achtig.

Het advies van Martine, om je huisarts om inlichtingen te vragen, zou ik zeker opvolgen. Maar bedenk wel, dat er nog erg veel huisartsen zijn, die weinig of niets van het vegetarisme weten.

Succes ermee, en als je nog iets wilt weten, mail mij dan maar: channahvanstraaten@hetnet.nl

Groeten van Channah

• Miranda

Hoi Kelly,

Ik ben al ruim 5jaar vegetarier.In het begin is het wennen,wandt ik was n,l dol op kip.Maar als je na gaat denken hoe ze geslacht worden draait mijn maag al om.

Ik werd vegetarier toen mijn moeder in contact met de dierenorganisatie Peta.Hun waren allemaal veganist en ze vertelde erover.

Wij (mijn ma en ik) zijn toen meteen vegetarier geworden.Ik heb gemerkt dat je veel bewuster gaat eten.Elke keer als ik een nieuw produkt koop kijk ik of er geen dierlijke vetten inzitten.

Je kan inderdaad vragen bij je huisart,maar je kan ook met je vragen terecht bij dierenorganisaties.Lekker Dier,Vegetarier Bond,EDEV….noem maar op.Hun geven er informatie over en eventueel recepten.

Zelf slik ik multivitamine bij om toch zo alle vitaminen/mineralen binnen te krijgen.Maar dat moet je zelf weten.

Groetjes Miranda

• Jennifer)

Vis??? De meeste vegetarïers eten ook geen vis.

Ik in elk geval niet. Ook achter het eten van vis zit heel, heel veel ellende.

Maar het ligt het er denk ik aan waarom je vegetarïer bent, uit principe of uit gezondheidsoverwegingen. Kweet niet…Groetjes jennifer

• Loti

Hallo Kelly, ik ben 5 jaar vegetarier en gebruik veel vleesvervangende producten, waaronder ook wel eens Quorn. Wat je je wel moet realiseren is, dat de kippeneiwitten in Quorn afkomstig zijn van kippeneieren uit legbatterijen en dus niet van scharrelkippen. Ik heb de fabrikant meerdere malen hierover vragen gesteld maar nooit een bevredigend anrwoord gekregen.

Tenslotte wil je als vegetarier diervriendelijke producten gebruiken. De vleesvervangers van b.v. AH zijn volgens de verpakking wel ok. Loti.

• kelly

allemaal heel erg bedankt voor jullie antwoorden,

ik zal eens kijken wat ik het beste kan doen.

• Bouwe Frank

goed dat je even attendeert op het feit dat er vitaminen geslikt kunnen worden om het nodige wel binnen te krijgen. Ik heb het nu over de essentiele aminozuren, die nodig zijn om bepaalde eiwitten te vormen. Bij deficiëntie van deze eiwitten zou het mis kunnen gaan. (deficiëntie= tekort)

Verder heb je vlees buiten je eigen smaak misschien niet echt nodig.

Lekker vind ik het echter wel en moeite heb ik eerlijk gezegd weinig met de algehele bedrijfsvoering van de nederlandse bedrijven.

Zoiets van: ‘niet zeiken, je vreet er ook van’ (Youp van 't Hek)

Bouwe Frank, student diergeneeskunde

• Channah

Hallo Bouwe,

Goed, dat je zegt dat er vitaminen geslikt KUNNEN worden. Nodig is het echter niet. Alle benodigde aminozuren zitten ook in plantaardige voeding. Alleen als je heel slecht op je voeding let, en dan moet het wel heel erg slecht zijn, dan heb je die aanvullingen nodig. Ik weet, dat een heleboel mensen “voor de zekerheid” dit soort preparaten slikken, ook vleeseters iverigens. Niets op tegen, en uitstekend voor de portemonnees van de fabrikanten van deze pillen.

Eind mei ben ik 24 jaar vegetarier. Ik eet gezond, maar ben niet de hele dag eiwitten, vitaminen etc. aan het tellen. En ik slik ook geen vitaminepillen. Toch ben ik kerngezond. Zo zie je maar…..

Groeten van Channah