Ik wil even iets vertellen als reactie op het onderwerp vegetarier worden. Ik kan zo niet terugkijken wie het vertelde, maar er werd iets gezegd over een bepaald produkt met daarin kippeneiwit wat niet van scharreleieren kwam.
Ik heb zelf 4 jaar landbouwschool gedaan waarvan in het eerste jaar een basis voor alle richtingen, ook pluimvee. Even voor de mensen die het nog niet weten: De term scharrelkip of scharrelei heeft pas waarde als het gaat om ecologische of biologisch-dynamische kippen, varkens, eieren of wat dan ook. In de reguliere landbouw betekent scharrelkip alleen maar dat de betreffende kippen niet per 4 of 5 in een hokje zitten, maar per 10 of 20.000 loslopen op een grote roostervloer. Het komt er dus op neer dat die kippen net zo veel (of zo weinig) ruimte hebben als een gemiddelde scharrelkip. Een legbatterijkip vind ik wel zieliger omdat die nog minder beweginsvrijheid hebben, maar verkijk je dus niet op de term “scharrel”. Als je dus in de gewone supermarkt eieren koopt, kan je net zo goed de legbatterij eieren kopen, want erg veel verschil is er niet, buiten de prijs dan. Ook de term scharrelvarken gaat meestal in de gewone landbouw niet op. Die varkens mogen dan een uurtje per dag op een aantal vierkante meters loslopen, maar zitten toch het merendeel van de dag gewoon in hokken. toegegeven, het is altijd beter dan de hele dag in een hok, maar toch…..
Als je bij een reformwinkel of andersoortig “alternatieve” winkel je producten koopt betaal je er vaak (een stuk) meer voor, maar dan kan je wel spreken van scharrelprodukten. En ook bij groenten en fruit is er nog een verschil tussen ecologisch geteelde en biologisch-dynamisch geteelde producten. Bij ecologische producten wordt al erg weinig spuitmiddel gebruikt, maar bij BD (biologisch-dynamisch) geteelde producten worden als het goed is GEEN spuitmiddelen gebruikt, omdat deze manier van telen vanuit een geheel eigen theorie te werk gaat. De antroprosofen onder ons weten daar waarschijnlijk wat meer van. Waarschijnlijk is dit een vrij overbodige mededeling die ik hier nu doe, maar ik wilde het toch graag even vermelden.
martine