Wel/geen water en sla voor cavia's

• Dribbel

Ik heb het eens aan de dierenarts gevraagd, en hij zei dat sla GEEN GEVAAR opleverde voor de cavia. Hooi krijgt mijn beestje altijd. Hij heeft 't trouwens best goed; hij kan de hele dag door de kamer rondlopen want zijn (ruime) kooi staat altijd open en via een soort loopplankje kan hij er zelf in en uit!

Oh ja, mijn vorige cavia dronk wel 2 flesjes water per dag en plaste aan een stuk door. Toen heb ik aan de dierenarts gevraagd of het wel goed was dat hij zoveel dronk en of hij dan geen suikerziekte had. Hij zei dat we dat waterflesje gewoon uit z'n kooi moesten halen en hem voldoende (goed vochtig) groenvoer moesten geven. GEEN WATERFLESJE DUS. Toch maakte ik me er wel een beetje zorgen over, straks heeft m'n beestje heel veel dorst. Maar toen ik laatst toch een keer een flesje in de kooi hing raakte ze dat niet aan en dronk ze niet. En ook een bakje water raakte ze ook niet aan. De dierenarts had dus toch gelijk. Dus zonder water, met sla en veel liefde is Skippy gezond en happy (als ik 'r zo hoor en zie!)

• Gandr

Oké Dribbel,

Ik ben de laatste die de mening van een dierenarts in twijfel zal trekken, maar mijn ervaring (van ruim 15 jaar nu) is anders… Hoe dan ook, als jou caviaatje er oud mee wordt… Is dat mooi toch?

Groetjes,

Gandr & beestjes

• Kim

Tja, Ik twijfel er wel aan. Mijn cavia's drinken ongeveer 1/5 liter per week. Ik moet de fles 2 keer vullen. Dat halen ze niet uit een kropje sla. Verder denk ik dat de reguliere dierenarts niet zo goed is met kleine knaagdieren. Ze weten vaak meer van honden en katten. Mijn dierenarts heeft me zelfs doorgestuurd naar een knaagdierenarts.Want ze wisten het niet. Ik ben bij die knaagdierenarts geweest en heb ondervonden dat zij beter weet waar zij over praat dan de gewone dierenarts. Voor myxamotose prikken ga ik naar de gewone, en voor speciale dingen ga ik naar de knaagdierenarts.

• heidi

Wat een raar idee van die dierenarts!!!!! Het is toch onzin dat je je cavia geen water moet geven! Tuurlijk is groenvoer hartstikke goed, maar dit neemt niet weg dat je cavia nog dorst kan hebben. Het onthouden van water vindt ik klinkklare onzin! Vertrouw ook niet elke dierenarts, vraag het na bij een tweede of een derde.

Groetjes, Heidi

• Gandr

Vandaar mijn reactie… Ik krijg een vermoeden dat hier iets anders gaande is… En ik denk dat ik maar even voor me hou wat en met wie het te maken heeft…

Ik weet namelijk dat zover ik dierenartsen ken, ze inderdaad water nooit aan een dier zullen ontzeggen. Maar goed… Ik hou mijn mond verder, eigenwijzen zijn er altijd en dan ga ik er niet meer tegein… Eerst op de snoet gaan is dan denk ik toch beter…

Gandr.

• Lara

Hoi Gandr,

Het niet geven van water is mij een keer aangeraden door mijn DA. Dat was toen een experiment om Ramp van zijn diarree-periodes af te helpen. Ik heb hem toen een halve dag geen water gegeven en natuurlijk de soepelheid van de vacht in de gaten gehouden. Na die halve dag kwam er weer een ‘stroom stank’ vrij en heb ik het experiment mislukt verklaard!

Groetjes,

Lara