Ik wil informatie over het honderas friese/stabij of staby,ook mensen met zo een hond of evt: verenigingen die mij hierover iets kunnen vertellen.
Hallo Rene,
Mijn ouders hebben al jaren een Friese Stabij. Oscar is inmiddels 10 jaar en nog zeer levendig. Het zijn hele aanhankelijke honden en ze worden niet zo heel groot, ongeveer kniehoogte. Je hebt ze in twee verschillende tinten. Ze zijn zwart/wit- en (donker)bruin/wit-gevlekt. Kenmerkend zijn de kleine vlekjes op de poten.
Friese Stabijen zijn opgewekte, vriendelijke en speelse honden en ze kunnen goed met kinderen. Nu weet ik niet of jij kinderen hebt, maar je wilde algemene informatie over dit soort honden. Ook luisteren ze goed naar je en ze willen alles voor je doen.
Hou er echter rekening mee dat het een jachthondensoort is, wat inhoudt dat de hond misschien zwerverig kan worden. Maar als je hem goed opvoedt, zal dit geen problemen opleveren. Friese Stabijen zijn gefokt voor boerderijen, omdat ze op mollen en ratten jagen. En daar had de boer in vroegere tijden veel last van.
In ieder geval zijn het erg leuke honden!
Mijn ouders hebben Oscar destijds uit een kennel in Zwaagwesteinde (Friesland) gehaald. Wellicht bestaat die kennel nog steeds. Ik heb er helaas geen telefoonnummer van. Maar misschien kun je een dierenarts in jouw buurt vragen of hij adressen weet.
Ik zou je afraden een advertentie in de krant te zetten, daar reageren ook malafide kennelhouders op.
Veel succes met je zoektocht en laat het ons weten of het gelukt is!
Groetjes, Tigger, Zelda en Maus
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?