dierenasiel

• kelly

Kan iemand mij vertellen hoe het werk in een dierenasiel is?

Natuurlijk is het leuk met al die lieve beesten.

Alvast bedankt.

gr.kelly

• Gandr

Hoi Kelly,

Werken in een dierenasiel is 95% vrijwilligers werk. Dan komen de vaste medewerkers en dan de assistent beheerders om gevolgd te worden door de beheerders zelf.

Werken in een asiel kan heel leuk zijn. Je maakt er genoeg mee. Maar er zit een schaduw kant aan. Soms worden er zwaar verwaarloosde dieren binnen gebracht waarbij je tranen gewoon in de ogen springen en je je hevig gaat afvragen waarom mensen dan een dier nemen.

En soms verlies je dan ook dieren aan een ziekte of juist aan de verwaarlozing.

Veel asiels hebben een euthenasie beleid die onderling nogal eens variert. De een geeft iedereen inspraak erin die in het asiel werkzaam is. De ander houd het voor het bestuur en beheerster alleen en weet de rest van de mensen eigenlijk niet beter of “er is een dier weg” (even kort door de bocht gezegd…) Werken in een asiel vereist een bepaalde disipline, anders red je het niet. Met die disipline bedoel ik dat je altijd de lijn van de redelijkheid in het oog moet houden. Een hond met een agressieve gedragsafwijking die geuthaniseerd moet worden vormt een gevaar voor de omgeving, hoe lief JIJ hem ook kan vinden!

Daarnaast is het heel veel schoonmaak werk. Je bent eigenlijk meer bezig met het opruimen van de drollen het schoonmaken van kattenbakken ruimen van overgeefsel en hokken uitschrobben dan dat je bezig bent met dieren kammen/borstelen of met katten spelen.

Als je lang genoeg in het asiel werkt merk je eigenlijk zelf dat je steeds meer bepaalde karakter eigenschappen van de onderlinge dieren begint te herkennen. In sommige asiels mag je na verloop van tijd ook meedraaien achter de balie, dat is wel weer leuk maar erg intensief. Kijk uit als je hierin mee mag doen, want als je je eerste echte klant krijgt die op zoek is naar een huisdier dat je niet in je enthousiasme dieren aanprijst terwijl dit niet de geschikte dier is voor deze persoon. Maar ook dat leer je door de tijd heen wel in te calculeren.

Ik heb mijn jaren in het asiel altijd als goed ervaren (behalve dat ik dan niet met het bestuur overweg kon… Maar dat is meer mijn karakter… LOL) Ik heb er veel dieren leren kennen en ook veel van geleerd.

Ik hoop dat je hier wat mee kan. Als je meer wilt weten kan je me gerust mailen hoor, dan kan je me ook wat gerichtere vragen stellen. ;-)

Groetjes,

Gandr & beestjes

• Dymphna

Hoi Kelly,

Ik kan je alleen iets vertellen over kattenverzorging in een asiel, want honden heb ik bijna niet verzorgd.

Ik zal maar even de indeling geven van een gewone dag bij ons.

's Ochtends om 8 uur worden eerst alle katten gevoerd.

Daarna begint het schoonmaken.

De katten op de voor afdeling (katten die geplaatst mogen worden) gaan allemaal naar buiten en dan worden de vloeren en muren geschrobt.Alle kattenbakken , etensbakjes en mandjes worden afgewassen (ontsmet), afgespoeld en te drogen gezet. Alle kleedjes gaan in de was.

Als de afdeling is ontsmet, schoongespoeld en daarna gedroogd en weer ingericht met schone spullen, mogen de katten weer naar binnen.

Alle ochtenden bestaan dus eigenlijk alleen uit schoonmaken.

Op de quarantaine gaat het eigenlijk hetzelfde, alleen mogen de katten daar niet naar buiten, maar worden ze per kat even in een ander hokje gezet.

Na het schoonmaken is er tijd voor het controleren van katten (vlooien, oormijt enz.)en eventueel medicijnen geven.

's Middags is er tijd om aandacht te geven aan “probleemkatten”.

De middagen worden meestal ook gebruikt om ook bv de keuken enz schoon te maken en natuurlijk mensen te helpen met het uitzoeken van een kat.

De hele dag door worden er wassen gedraaid en gedroogd. (handoeken en kleedjes enz)

Dat is het werk dat ik doe in een asiel. Het werken met honden is weer anders, maar, het komt ook vooral neer op schoonmaken.

Nu is schoonmaken echt geen hobby van me, maar in het asiel vind ik het heerlijk om te doen. Het is echt leuk (soms ook best moeilijk) werken in een asiel.

Vergeet ook vooral niet dat er ook beslissingen gemaakt moeten worden ivm inslapen. Daar moet je ook mee om kunnen gaan.

Ik hoop dat ik je een klein beetje heb kunnen helpen, met mijn verhaaltje.

Groetjes van Dymphna.

• kelly

hoi dymphna en gandr

heel erg bedankt dat jullie op mijn oproep hebben gereageerd.

gr.kelly

• Marc

Hoi Dymphna

Ff uit nieuwsgierigheid, welk asiel werk je??

Je mag me je antwoord ook mailen en je mag uiteraard ook geen antwoord geven

email is dieren@pagina.nl

Groet

Marc

• kelly

ik werk in nog geen 1 asiel

• Channah

Volgens mij heet jij ook geen Dymphna…..

• Mallory~!!!

kan iemand mij misschien vertellen hoe ik vijwilleger kan worden in idernassiel ???

ik zou het werk graag willen doen,

.xxx. Mallory!

• claudia

Heel brutaal opbellen of langs komen en zeggen dat je graag bij hun (dierenasiel) wil werken als vrijwilliger. Ze nemen je graag aan!!!….de dierenasiels bestaan het meeste uit vrijwilligers. Het is hardstikke leuk om in een asiel te werken. Tuurlijk moet je ook hokken schoonspuiten/maken, kattebakken doen, eten geven,,, maar als je die dieren ziet, dan weet je waar je het voor doet!

Groetjes van claudia en ik hoop dat je gauw vrijwilliger word…doeiii