chinchilla,s

• lydia

ik zou graag twee chinchilla,s aanschaffen een grote kooi heb ik al gekocht maar ik kom zo weinig te weten over opvoeding van chinchilla,s ik zou zo graag de ervaringen van andere chinchilla,s houders willen weten wie wilt er met mij e mailen over deze schattige beestjes., zodat dat als ik er twee heb eens wat kan vragen als ik iets wil weten. op het moment zit ik met de vragen als voeding ;mogen ze echt niks anders dan specilale chinchillavoer niks geen “snoepje”?Is kastratie echt zo riskant?? moeten ze ja/nee een nachthokje??is acht weken oud genoeg om ze te nemen??ik wacht vol spanning op reaktie,s

• Channah

Hallo Lydia,

Verstandig van je om eerst te informeren voordat je chinchilla's in huis haalt. Voor zover ik weet zijn het niet echt makkelijke diertjes. Maar meer kan ik je er niet over vertellen.

Ik raad je aan om even naar de Openbare Bibliotheek te gaan, en te zoeken in de rubriek 634 (huisdieren). Je kunt dan op je gemak kijken of er een boek is, dat je wilt aanschaffen (altijd handig als naslagwerk), of (als je lid bent) lenen. Als je geen lid bent, kan je de boeken inkijken en aantekeningen maken.

Succes.

Groeten van Channah

• Gandr

Hoi Lydia,

Ik heb in het verleden twee chinchilla's gehad en het zijn inderdaad niet de makkelijkste dieren.

Ik heb destijds uitgebreid onderzoek gedaan naar het houden van deze dieren, want ik vind knaagdieren op en kwam er al snel achter dat chinchilla's ook even makkelijk weer afgestaan werden als dat ze gekocht werden.

Ik weet natuurlijk nog lang niet alles over dieren, maar wel al heel wat.

Om te beginnen, het zijn absolute nachtdieren! Omzetten tot dag dieren is een risico voor de chinchilla. Ze kunnen maar zeer weinig stress hebben. Chinhailla's kunnen bijvoorbeeld er niet tegen als ze overdag de hele tijd in een kamer staan waar veel activiteit is. Dit verkort hun leven aanzienlijk.

De leeftijdsbereik van de chinchilla gehouden onder zeer goede omstandigheden ligt rond de 20 jaar. Een die in minder goede omstandigheden of vaak verhuisd wordt wordt niet oud. (Zo werden de twee die ik opgevangen had ook niet ouder dan 7 jaar. De ene stierf aan een acuute longontsteking, wat binnen een paar uur al fataal is, en de ander kreeg kanker en was niet meer te redden. Beide komen voor uit extreme stress van buitenaf.)

Als je een mannetje en een vrouwtje bij elkaar houd is het aan te raden om inderdaad het mannetje te laten castreren. Niet alleen om zo ongewenste jongen geboren te laten worden, maar ook omdat er vanaf 2002 of 2004 ik weet het niet zeker meer maar dat is na te vragen hoor, geen chinchilla's meer verkocht of gehouden mogen worden als fok-, bont- of huisdier. Alle dan bestaande chinchilla's zullen nog verder gehouden mogen worden omdat die er nou eenmaal al zijn, maar mannetjes zullen gecastreerd moeten worden vanaf dat moment. Er is namelijk uit diverse onderzoeken gebleken dat de chinchilla zich niet leent als huisdier, en ik kan het daar eigenlijk alleen maar mee eens zijn.

Verder zijn er wel speciale chinchilla snoepjes te krijgen, echter dat is wel even goed zoeken. Inderdaad, ze mogen niets anders dan alleen de voor chinchilla bestemde zaken. Echter een rozijntje of een krentje zo heel af en toe is ook toegestaan. Verder moeten ze voldoende hooi hebben om te kunnen eten. Het darmsysteem van de chinchilla is net zo gevoelig als de chinchilla zelf, verstoppingen staan hoog in de ranglijst bij chinchilla aandoeningen, daarna komen de diarree en de darmkrampen.

Ze moeten ook kunnen beschikken over een zandbakje, om een zandbadje te kunnen nemen. Als ze dit niet kunnen, dan zal de vacht er ernstig onder lijden en er mottig uit gaan zien om vervolgens ook kale plekken te leveren.

Een nachthokje is een vereiste, echter de nachthokjes in de handel zijn niet de meest wenselijke. Dit zijn houten hokjes en aangezien chinchilla's alles aanknagen waar ze hun tanden maar in kunnen zetten zijn deze met een paar maanden verpulverd tot houtsnippers.

Chinchilla's moeten voldoende ruimte hebben om te kunnen bewegen. Anders slaat de stress ook weer toe en zullen ze zichzelf gaan kaalplukken of elkaar kaal plukken, net als papegaaien.

Omdat ik nu eigenlijk weinig tijd heb laat ik het even hierbij, maar ik kan je wel meer informatie sturen als je dat wilt. Het beste is dan dat je al je specifieke vragen naar mijn email adres doorstuurt. (Hierboven even mijn naam aanklikken) en dan kan ik daar even op ingaan. Ik kan ook als je dat wilt wel even een aantal zaken uit mijn boeken over chinchilla's voor je inscannen en doorsturen aan je. Maar let wel, zoveel boeken zijn er nou ook weer niet over het onderwerp chinchilla's en hun verzorging.

Affijn, ik hoor het nog wel.

Groetjes,

Gandr & beestjes

• Annette

Hallo Lydia,

ik geloof dat jij toevallig ook lid bent van mijn club (chinchilladot)? Misschien weet je ook de dite die ik heb gemaakt over chinchilla´s? Lees deze maar eens door : http://www.annettevandalen.com

Als je nog vragen hebt, stel ze dan gerust, of zet ze op het Prikbord, zo kunnen anderen het ook lezen. Maar als jij die Lydia bent die ik bedoel, dan heb je al 2 chinchillaatjes…?

Veel plezier ermee!!

Groetjes Annette.

lydia schreef:

>

> ik zou graag twee chinchilla,s aanschaffen een grote kooi heb

> ik al gekocht maar ik kom zo weinig te weten over opvoeding van

> chinchilla,s ik zou zo graag de ervaringen van andere

> chinchilla,s houders willen weten wie wilt er met mij e mailen

> over deze schattige beestjes., zodat dat als ik er twee heb

> eens wat kan vragen als ik iets wil weten. op het moment zit ik

> met de vragen als voeding ;mogen ze echt niks anders dan

> specilale chinchillavoer niks geen “snoepje”?Is kastratie echt