Hoi Marianne,
Mijn moeder had ook een demente kater van 21 jaar… (Hij werd dement toen hij begin 20 was) Wij merkten de dementie op doordat Ché vaak vergat wat hij aan het doen was. At hij, dan nam hij twee hapjes en bleef dan een beetje verdwaasd zitten alsof hij dacht: “Wat was ik ook alweer aan het doen?” Als je dan zijn etensbakje weer onder de neus schoof, dan herinnerde hij zich weer dat hij aan het eten was en at hij weer een hapje of drie om het geheel weer opnieuw uit te voeren.
Voor dementie bestaat geen kuur. De ene kat heeft het stil, zoals Ché, die mauwde niet maar pieste dus wel weer op plaatsen waar het niet mocht, maar ja vertel dat maar eens aan een demente kater…
Helaas gaat dementie van een dier nou eenmaal gepaart met zaken die wat minder prettig zijn, je doet er helaas niets aan. Mijn vermoeden echter is bij jou kat dat deze een beetje terug gevallen is in zijn kitten tijd, de tijd waarin hij nog bij zijn moeder wilde zijn. Ik weet niet of het helpt, maar misschien is het wat om een knuffeldier in de vorm van een kat (speelgoed dier…) aan te schaffen en te kijken of hij daar bij kruipt. Soms helpt het, niet altijd… Het is bij een demente kat altijd even zoeken naar hetgeen de dementie van de kat vraagt als het ware…
Als je meer info wilt hebben over een demente kat, kun je me altijd mailen (klikken op mijn naam bovenaan dit stukje) en ik zal eens kijken of ik je kan helpen.
Veel succes met je kat, geef hem maar een knuffel want het is voor hem net zo min makkelijk hoor, vaak begrijpt de kat er zelf ook niet veel meer van…
Groetjes,
Gandr & beestjes