Demente kater

• Marianne

Ik heb een demente kater van 10 jaar.

Als je hem buiten laat door de achterdeur, staat hij voor de tuindeuren te miauwen om weer binnen te mogen en vica versa.

Als hij net gegeten heeft, vraagt hij steeds weer opnieuw naar eten.

Hij miauwt vreselijk veel, vooral als hij niet in hetzelfde vertrek als wij zijn (laten hem dan ook altijd direct binnen).

Waar ik aan begin, maak ik ook af, doe hem dus echt niet weg, maar wie heeft een oplossing dat hij niet zo verward is? We worden een beetje stapel van dat gemiauw steeds als hij wakker is.

• Gandr

Hoi Marianne,

Mijn moeder had ook een demente kater van 21 jaar… (Hij werd dement toen hij begin 20 was) Wij merkten de dementie op doordat Ché vaak vergat wat hij aan het doen was. At hij, dan nam hij twee hapjes en bleef dan een beetje verdwaasd zitten alsof hij dacht: “Wat was ik ook alweer aan het doen?” Als je dan zijn etensbakje weer onder de neus schoof, dan herinnerde hij zich weer dat hij aan het eten was en at hij weer een hapje of drie om het geheel weer opnieuw uit te voeren.

Voor dementie bestaat geen kuur. De ene kat heeft het stil, zoals Ché, die mauwde niet maar pieste dus wel weer op plaatsen waar het niet mocht, maar ja vertel dat maar eens aan een demente kater…

Helaas gaat dementie van een dier nou eenmaal gepaart met zaken die wat minder prettig zijn, je doet er helaas niets aan. Mijn vermoeden echter is bij jou kat dat deze een beetje terug gevallen is in zijn kitten tijd, de tijd waarin hij nog bij zijn moeder wilde zijn. Ik weet niet of het helpt, maar misschien is het wat om een knuffeldier in de vorm van een kat (speelgoed dier…) aan te schaffen en te kijken of hij daar bij kruipt. Soms helpt het, niet altijd… Het is bij een demente kat altijd even zoeken naar hetgeen de dementie van de kat vraagt als het ware…

Als je meer info wilt hebben over een demente kat, kun je me altijd mailen (klikken op mijn naam bovenaan dit stukje) en ik zal eens kijken of ik je kan helpen.

Veel succes met je kat, geef hem maar een knuffel want het is voor hem net zo min makkelijk hoor, vaak begrijpt de kat er zelf ook niet veel meer van…

Groetjes,

Gandr & beestjes

• Jocelin

Ga ook even met hem lang een dierenarts. Mijn poes (15) was ook dement. Wist inderdaad de kattenbak niet meer te vinden, en op het laatst ook niet meer de voerbak. Zij lag op een dag verlamd in haar mandje, ze had een hersenbloeding gehad. De dierarts zei dat de (snel verslechterende) dementie waarschijnlijk ook te wijten is geweest, aan een serie kleine hersenbloedinkjes die daaraan vooraf gingen. Ik weet niet of die grote hersenbloeding te voorkomen was geweest, maar misschien is het een tip om even naar te laten kijken?

Jocelin

• Marianne

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb nog eens een demente kater gehad, maar dat begon pas op zijn 18e en die ging met 20 dood.

Deze kater is aangelopen en vreselijk uitgehongerd toen hij een half jaar was. Hij kon niet fatsoenlijk eten zonder hele rare geluiden te maken. Zijn darmstelsel is nooit goed geweest. Nu is het nog steeds een scharminkel en daarbij nog eens dement ook. Hij zal daarvan ook wel een tik hebben meegekregen.

Van die hersenbloedinkjes had ik nog niet gehoord. Ik zal inderdaad eens contact opnemen met de dierenarts, want het mauwen is niet om aan te horen. Hij vraagt steeds de aandacht. Als ik hem op schoot neemt en kriebel, is hij stil.

• Jennifer)

Misschien ziet of ruikt je demente kat ook niet meer zo goed, waardoor hij

onzeker wordt en daarom zoveel miauwt. Op mij komt het echt over dat hij gerustgesteld wilt worden of even een bevestiging wilt dat jij/jullie er nog zijn.

Groetjes Jennifer

• Hanny

Hoi Marianne,

Een vriendin van mij had ook een demente kat en ik weet wat een ellende dat is. Deze poes was 12 jaar oud en deed niets anders dan naar buiten willen en dan ging ze bij de buren in de tuin zitten en wist niet meer hoe ze terug moest komen. Het spijt mij om te zeggen dat je een demente kat beter een spuitje kunt laten geven (hond ook trouwens). Net als bij mensen gaat het nooit meer over en ze hebben gewoon niets meer aan hun leven op die manier. Wel zou ik goed uitzoeken of hij wel dement is. 10 jaar is nog wel erg jong voor zoiets. Maar ja, ik begrijp uit je verhaal dat hij nogal wat achter de rug heeft en daardoor veroudert hij misschien sneller. Wat zegt de dierenarts ervan? Nou, sterkte ermee.

groetjes van Hanny (en Belvédère, Gizmo en Raya, die niet dement zijn, hoewel Bel ook al 18 is).

• Marianne

Gelukkig weet hij de weg nog wel terug te vinden naar huis. Hij gaat ook nooit ver weg.

Er zijn ook wel grappige kanten aan zo'n kat hoor. Ik heb nog een kater, Puckie, van 7 en die vangt veel muizen en legt ze op de plaats neer. Vervolgens pakt de demente kater, Grumpie, hem en doet net of hij ook een muis heeft gevangen. Op zo'n moment denk ik, zo dement is ie niet…

Maar de eerst volgende keer als ik weer met een van mijn dieren (4 katten en 1 hond) naar de dierenarts ga, vraag ik het na.

Bedankt voor jullie reacties overigens.